تایم: پمپئو قصد ندارد توافق صلح با طالبان را امضاء کند

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، وزیر امور خارجه آمریکا قصد ندارد توافقنامه صلح واشنگتن با نمایندگان طالبان را که پس از گفتگوهای فشرده بدست آمده امضاء کند. این موضوعی است که تایم از آن پرده برداشته و دلیل آنرا نیز شکننده بودن هرگونه توافق با طالبان عنوان کرده است.

تایم: پمپئو قصد ندارد توافق صلح با طالبان را امضاء کند
  • زندگینامه: مایک پمپئو

بر اساس این گزارش که هنوز هیچیک از مقامات رسمی در آمریکا و افغانستان آنرا تایید و یا رد نکرده اند در صورت امتناع مایک پمپئو از امضای این توافقنامه، سند یاد شده یا به امضای زلمی خلیل زاد فرستاده ویژه آمریکا در گفتگوهای صلح افغانستان در خواهد آمد و یا توافق در قالب بیانیه ای مشترک از سوی آمریکا و طالبان تحت حمایت کابل و برخی دیگر از کشورهای از جمله روسیه، ژاپن و چین رسمیت خواهد یافت.

پیش نویس توافق صلح واشنگتن با نمایندگان گروه طالبان پس از نه ماه گفتگوهای فشرده روز دوشنبه در اختیار دولت افغانستان قرار گرفت تا پس از بررسی و اعلام نظر مراحل نهایی خود را طی کند.

اجرایی شدن توافق صلح که مستلزم رایزنی کابل با واشنگتن و نیز گفتگوهای مستقیم میان دولت کنونی افغانستان و شبه نظامیان طالبان است بر اساس آنچه اعلام شده زمینه خروج نظامیان آمریکایی از خاک افغانستان را فراهم خواهد کرد، مسئله ای که دونالد ترامپ بر آن تاکید ویژه ای دارد.

به گفته فرستاده آمریکا در گفتگوهای صلح با طالبان چهار ماه پس از اجرایی شده کامل این توافق ایالات متحده بیش از پنج هزار سرباز خود را افغانستان خارج خواهد کرد و پنج پایگاه نظامی آمریکا نیز در همین مدت از این کشور برچیده می شود.

دولت افغانستان تنها چند روز پس از تحویل سند پیش نویس توافق و در حالیکه که هنوز به صورت رسمی موضع خود را در قبال آن اعلام نکرده نسبت به برخی ابهامات موجود در آن ابراز نگرانی کرده است. کابل می گوید باید برخی ابهامات که از دید کابل خطرآفرین توصیف شده برطرف شوند.

صدیق صدیقی، سخنگوی اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز چهارشنبه با انتشار توییتی ضمن اشاره به نگرانی های موجود نسبت به پیامدهای توافق صلح با طالبان خواستار توضیات و شفافیت بیشتر برای پیشگیری از تبعات ناگوار و خطرهای احتمالی ناشی از آن شد.

جای خالی مقامات کابل در مذاکرات اخیر با طالبان و نیز نارضایتی جریان های سیاسی و کنشگران اجتماعی از عدم حضور در این گفتگوها بر نگرانی های موجود بر سر موفقیت آمیز بودن این روند افزوده است.

این درحالیست که هنوز جوهر پیش نویس توافق صلح واشنگتن با طالبان خشک نشده پایتخت افغانستان هدف دو انفجار شدید به فاصله کمتر از چهار روز قرار گرفته که در اولین انفجار دست کم شانزده تن جان باختند و از تلفات انفجار صبح روز پنجشنبه هنوز آمار دقیقی در دست نیست.

نچه که سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان در باره تبعات خطرناک توافق صلح واشنگتن با طالبان از آن یاد کرده به نوعی و به زبان دیگر از سوی دیپلمات های سابق آمریکایی نیز مطرح شده است.

بر این اساس 9 تن از سفرای پیشین آمریکا در افغانستان با انتشار بیانیه ای که روز چهارشنبه توسط اندیشکده شورای آتلانتیک منتشر شد نسبت به هرگونه خروج نظامی ارتش کشورشان از افغانستان پیش از حصول یک توافق صلح واقعی و فراگیر در این کشور هشدار داده اند.

نشریه تایم در این گزارش بدون نام بردن از یک مقام افغان به نقل از او نوشته است که برغم حصول این توافق نشانه هایی از حسن نیت و صداقت در میان گروه طالبان دیده نمی شود.

خروج نیروهای خارجی به ویژه نظامیان آمریکا از خاک افغانستان و نیز قطع کامل همکاری طالبان با گروه القاعده از جمله محورهای پیش نویس توافق صلح با طالبان عنوان شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "تایم: پمپئو قصد ندارد توافق صلح با طالبان را امضاء کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تایم: پمپئو قصد ندارد توافق صلح با طالبان را امضاء کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید