زیرساخت های روستایی در استان بوشهر متحول شد، بهبود همه شاخص ها

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، خبرنگاران - گروه استان ها: انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای بسیار خوبی داشته و خدمات گسترده ای را در سطح روستاها و شهرهای مختلف کشور ارائه نموده است و دهه فجر فرصت مناسبی برای بازخوانی این دستاوردها و خدمات ارائه شده است.

زیرساخت های روستایی در استان بوشهر متحول شد، بهبود همه شاخص ها

به سراغ فاطمه دهقانی مدیرکل دفتر روستایی استانداری بوشهر رفتیم تا از وضعیت خدمات ارائه شده در روستاهای استان بوشهر اطلاعات بیشتری را کسب کنیم.

مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه توسعه روستایی چه بوده و شرایط روستاهای استان قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را چگونه مقایسه می کنید؟

دهقانی: از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه روستایی هویت بخشی و تغییر نگاه به روستائیان به عنوان جامعه کمتربرخوردار و ایجاد زمینه رشد و تعالی روستاها در ابعاد مختلف است.

توجه به جنبه فرهنگی روستا و برنامه ریزی برای زنده نگه داشتن آداب و فرهنگ روستایی به وسیله برگزاری همایش ها، جشنواره، نمایشگاه ها، بازدیدهای دوره ای مسئولین و ... همچنین کاهش شکاف ارتباطی بین مسئولین و روستائیان با برنامه ریزی سفرهای مستمر مسئولین و برگزاری جلسات و نشست ها در مناطق روستایی نیز از دیگر دستاوردها است.

با تصویب قانون دهیاری های خودکفا در سال 1377 مجوز ایجاد اولین دهیاری در سال 1382 صادر شد و در حال حاضر از 624 روستای استان، 405 روستا بالای 20 خانوار جمعیت هستند و 369 روستا (با شاخص جمعیت 30 خانوار) دارای مجوز تاسیس دهیاری هستند که این تعداد شامل 91 درصد روستاهای بالای 20 خانواراستان است.

توسعه زیرساخت های روستایی همگام با شهرها و نگاه ویژه در تخصیص اعتبارات و برنامه ریزی های جامع شهری و روستایی در ارائه خدمات انجام شده است.

به عنوان مثال تا پیش از انقلاب اسلامی تنها 90 روستای استان از نعمت برق برخوردار بودند که پس از پیروزی انقلاب این تعداد به 512 روستا افزایش یافته است.

این آمار در مورد گاز رسانی به روستاها که تا پیش از انقلاب در هیچ روستایی انجام نشده بود شامل 397 روستا است.

تعداد خانه های بهداشت روستایی 224 خانه بهداشت بوده و آسفالت 181 کیلومتر مسیرهای 284 روستا با مشارکت بنیاد مسکن از محل قیر رایگان انجام شده است.

از سال 1374 تا کنون 47 هزار و 140 واحد روستایی مقاوم سازی شده و 23 هزار و 905 واحد نیز بازسازی و نو سازی شده است.

در زمینه اشتغالزایی روستایی چه اقداماتی انجام شده است؟

دهقانی: در روستاهای استان به تفکیک بخش های مالی شاغلین شامل بخش کشاورزی 24.4 درصد، شاغلین بخش صنعت 29.1 درصد و شاغلین بخش خدمات 46.5 درصد است.

در قالب تفاهم نامه بانک سینا با دفتر مناطق محروم سال گذشته 54 طرح مصوب با مبلغ تسهیلات 40 میلیارد تومان و تعهد 597 نفر اشتغال انجام شد و امسال 53 طرح مصوب با مبلغ تسهیلات 43 میلیارد تومان و تعهد 435 نفر اشتغال و در مجموع این دو سال 107 طرح با مبلغ تسهیلات جمعاً 83 میلیارد تومان و تعهد 1032 نفر اشتغال انجام شده است.

در تسهیلات موضوع قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی وعشایری تا دیماه امسال از محل اشتغال پایدار روستایی مبلغ 161 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده برای هزار و 59 طرح و تعهد ایجاد اشتغال دو هزار و 438 نفر انام شده است.

در زمینه معرفی طرح های درآمدزای دهیاری ها از محل موضوع تفاهم نامه سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و پست بانک ایران تاکنون پنج طرح مورد تصویب قرار گرفته و پرداخت نیز انجام شده است.

وضعیت صنایع دستی، گردشگری روستایی و توانمندی های جوانان در روستاهای استان قبل و بعد از انقلاب چگونه ارزیابی می گردد؟

دهقانی: صنایع دستی فعال در روستاهای استان شامل گلیم بافی، عبابافی، صنایع دستی دریایی، حصیربافی، نخ ریسی، خوس دوزی است.

از سال 1373 برنامه آموزش صنایع دستی در سطح استان به صورت رایگان شروع شد که با استقبال قابل قبول روستائیان نیز روبرو شد. عمده آموزش ها شامل گلیم بافی، حصیربافی، صنایع دستی دریایی، معرق چوب و ... است که غالباً زمینه اشتغال زنان روستایی را فراهم نموده است.

اعطای تسهیلات مشاغل خانگی از دیگر اقدامات حمایتی میراث فرهنگی در جهت توسعه و حمایت از صنایع دستی روستایی است. تدوین پروژه توسعه گردشگری استان با عنوان بوشهر توریسم 2022 در راستای سامان دهی زیرساخت های توسعه گردشگری روستایی در 24 روستا و دو منطقه عشایری استان که در امسال با حضور وزیر محترم کشور افتتاح شد.

هدف این طرح معرفی جاذبه ها و پتانسیل های گردشگری استان، توسعه زیرساخت های گردشگری، شناسایی و حمایت از فرصت های سرمایه گذاری در بخش گردشگری و صنایع دستی، ایجاد اشتغال و درآمد پایدار با استفاده از ظرفیت های روستایی و عشایری، احیا و زنده نگهداشتن آداب و رسوم و فرهنگ روستایی، ایجاد شبکه های بازاریابی در راستای ارتباط مستمر و هدفمند مناطق گردشگری و جذب گردشگر و ایجاد نشاط و تحرک اجتماعی و مالی در مناطق روستایی و عشایری است.

آیا مراکز بهداشتی در تمامی روستاهای استان راه اندازی شده است؟

دهقانی: در مورد خانه های بهداشت و اقدامات اخیر انجام شده در حال حاضر 224 خانه بهداشت در سطح روستاهای استان دایر است که از این تعداد 17 خانه بهداشت در دهه فجر امسال مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و 33 مرکز نیز در هفته دولت افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

عمده خدمات قابل ارائه در خانه های بهداشت روستایی که از سال 1364 با این سازوکار و گسترش خدمات در روستاها فعال شده است شامل انجام امور غربالگری، مراقبت های دوران بارداری، پانسمان ها، واکسیناسیون، درمان های سرپایی، مراقبت های فشار خون و دیابت و ... است.

در ارائه خدمات به روستاها چه کارهایی انجام شده است؟

دهقانی: تاسیس 369 دهیاری، احداث 130 ساختمان دهیاری، توزیع 357 ماشین آلات عمرانی و خدماتی و دفن پسماند در دهیاری ها، جدول کشی، زیرسازی و آسفالت بیش از دو میلیون و 800 هزار متر مربع معابر روستایی، احداث هفت محل دفن پسماند در روستاهای منصوری جنوبی، مغدان، نظرآقا، امامزاده، خون، رودفاریاب و چاهکوتاه و راه اندازی مرکز بازیافت در مرکز دفن پسماند مغدان از جمله خدمات است.

تخصیص بیش از شش هزار و 651 میلیارد ریال اعتبار طی سال های 1390 تا هشت ماهه 1397 از محل ماده 38 و 39 قانون مالیات بر ارزش افزوده در بین دهیاری های استان، تخصیص کدپستی و پلاک مشترک ساختمان در بیش از 90 درصد روستاهای استان از دیگر خدمات است.

از دیگر خدمات می توان به راه اندازی و ایجاد 19 شرکت تعاونی دهیاری در سطح استان اشاره نمود که از این تعداد 16 شرکت تعاونی فعال است.

امسال نیز تعداد 140 پروژه عمران روستایی به ارزش380 میلیارد ریال در دهه فجر انقلاب اسلامی افتتاح خواهد شد.

احداث 166 زمین چمن مصنوعی به مساحت 198 هزار و 536 متر مربع در روستاهای استان و احداث 260 بوستان امید روستایی به مساحت 546 هزار متر مربع در روستاهای استان و اختصاص114 ست بازی به روستاهای زیر 100 نفراستان از دیگر خدمات است.

روستاهای استان از لحاظ توسعه نیروی انسانی و وضعیت آموزش چطور بوده؟ در بحث اشتغال و توان افزایی روستائیان چه کارهایی انجام شده است؟

دهقانی:در سال های 96 و 97 از محل تفاهم نامه معاونت توسعه روستای و بنیاد علوی و بانک سینا، در مجموع 107 طرح با مبلغ تسهیلات 83 میلیارد تومان و تعهد هزار و 32 نفراشتغال تخصیص یافته است.

آموزش به عنوان زمینه ساز ایجاد توسعه، بهبود شرایط و پیشرفت خصوصا در روستاهای استان به دلیل فاصله از مرکزیت استان بسیار حائز اهمیت است.

بر همین اساس با برنامه ریزی انجام شده بیش از 70 عنوان دوره آموزشی حضوری و غیرحضوری ویژه دهیاران و کارکنان دهیاری ها به عنوان سردمداران توسعه و پیشرفت در روستاها برگزار شده است.

در مورد توسعه و ترویج صنایع دستی روستایی اقدامات ارزشمندی از سوی اداره کل میراث فرهنگی در حال انجام است که مورد رضایت ساکنین روستایی نیز قرار گرفته است.

به عنوان مثال سال گذشته، برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت حصیربافی و صنایع دستی دریایی در جزیره جنوبی، زمینه اشتغال بیش از 30 نفر را فراهم نموده است.

در زمینه توسعه زیرساختهای ارتباطی در روستاها و توسعه خدمات ارتباطات و فناوری در روستاها چه اقداماتی انجام شده است؟

دهقانی: در حال حاضر تعداد روستاهای تحت پوشش اینترنت 411 روستا و روستاهای دارای پوشش تلفن همراه 562 روستا است که طبیعتاً این رقم در پیش از پیروزی انقلاب برابر صفر بوده است. روستاهای استان نیز تحت پوشش اینترنت نسل چهارم هستند.

با توجه به توزیع جمعیتی روستاها و نوع خدمات ارائه شده تعداد 214 مجوز تاسیس دفاتر ICT در سطح روستاهای استان صادر شده است که به دلیل افزایش هزینه ها و کاهش درآمد تعدادی از این مراکز غیر فعال شده که امید است با همکاری و مشارکت دستگاه های ذیربط زمینه توسعه بیش از پیش این دفاتر در راستای خدمات رسانی مطلوبتر به روستائیان فراهم گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "زیرساخت های روستایی در استان بوشهر متحول شد، بهبود همه شاخص ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیرساخت های روستایی در استان بوشهر متحول شد، بهبود همه شاخص ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید