ناژوان به تهدید تبدیل خواهد شد؟!

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، مدیر طرح ساماندهی ناژوان گفت: اگر طرح های میان مدت حفاظت و تامین آب ناژوان با بودجه 30 میلیاردی انجام نگردد، این فرصت بزرگ شهر اصفهان، تبدیل به تهدید این کلانشهر می گردد.

ناژوان به تهدید تبدیل خواهد شد؟!

به گزارش خبرنگار وبلاگ اخبار و رویدادها، حسن شفیعی صبح امروز (سه شنبه) در نشست خبری اظهار کرد: ناژوان از محدوده شهر جدا گردیده است تا از گزند ساخت و ساز در امان بماند و این نشان می دهد باید همه با هم ناژوان را حفاظت کنیم.

وی ادامه داد: حاشیه رودخانه زاینده رود در گذشته سراسر شبیه به ناژوان بود، اما در طی سال ها به شکل فعلی رسیده است که تنها حاشیه باریکی از آن باقی مانده است. امروز تنها هزار و 200 هکتار در اصفهان باقی مانده است.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان اضافه نمود: اگر اصفهان را باغ شهر می دانیم باید بدانیم ناژوان پارک و فضای سبز نیست، بلکه ناژوان هویتی از تاریخ شهر اصفهان است که باید آن را حفظ کنیم. برای حفظ این هویت نخستین گام، حفظ باغات است. به همین دلیل اولین وظیفه مدیریت ناژوان حفظ فضای سبز و باغات است.

شفیعی گفت: بیش از 55 درصد از دبی آب چاه های ناژوان خشک گردیده است. 80 درصد از چاه های محدوده ناژوان رو به خشکی است. خدا می داند با چه وضعیتی بتوانیم این هزار و 200 هکتار فضای سبز با 600 هزار درخت چگونه به حیات ادامه خواهد داد. در سالیان گذشته پیش بینی مسائل آب را در ناژوان داشتیم.

وی ادامه داد: دو برنامه کوتاه مدت و میان مدت برای تامین آب مورد احتیاج ناژوان مطرح است. اگر برنامه میان مدت اجرا نگردد، ناژوان از فرصت به تهدید تبدیل خواهد شد. این برنامه 3 قسمت است. نخست ساخت کلکتور فضای سبز، دوم احداث تصفیه خانه پساب و سوم احداث مخازن ذخیره آب فضای سبز است.

عمق کم خاک، مشکل آبیاری ناژوان است

مدیر طرح ساماندهی ناژوان گفت: بستر حاشیه زاینده رود در ناژوان، خاک کمی دارد. برخی نقاط تنها 3 متر خاک دارد و زیر این بستر خاکی، بستر شنی رودخانه است و زمانی که آبیاری انجام می گردد، آب به بخش های زیرین نفوذ می نماید.

شفیعی ادامه داد: دوم اینکه 30 درصد گیاهان موجود در تایوان از گونه های پر آب هستند و به همین دلیل به کم آبی بسیار حساس هستند. این در حالی است که آسیب به ناژوان تاثیر بسیاری بر روی هوای اصفهان خواهد داشت، به خصوص در مناطق مشرف به این بخش.

وی اضافه نمود: در ماه گذشته ناچار شدیم به بیش از 20 دستگاه تانکر، ناژوان را آبیاری کنیم. این خطر بسیار بزرگی برای ناژوان است. سعی نموده ایم مسائل ناژوان را پشت سر بگذاریم. باید همه مسئولین استانی همچون شهرداری در حفاظت از ناژوان قدم بردارند. همه سرمنشا مادی های شهر اصفهان از ناژوان سرچشمه دارند. بیش از 50 کیلومتر مادی در ناژوان واقع شده است.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان گفت: به همین دلیل 40 کیلومتر از 53 کیلومتر مادی ناژوان را لوله گذاری نموده ایم. از بین رفتن مادی ها موجب مسائل محیط زیستی برای اصفهان خواهد شد.

شفیعی گفت: برای اجرای طرح میان مدت حفاظت از ناژوان بودجه هایی احتیاج است. برای مثال احداث کلکتور ناژوان 11 میلیارد بودجه احتیاج است. مخازن سه و چهار ناژوان نیز سه میلیارد تومان بودجه احتیاج دارد. تشکر ویژه ای از اب منطقه ای تایوان داریم. برای تصفیه خانه پساب شهری 17 میلیارد تومان سال گذشته احتیاج به بودجه بود اما سال جاری قطعا این رقم افزایش داشته است.

امکان آبیاری قطره ای در ناژوان وجود ندارد

وی اضافه نمود: ناژوان امکان اینکه از آبیاری قطره ای استفاده کند را ندارد. بخش های توسعه ای از آبیاری قطره ای و تشتکی استفاده گردیده است اما با توجه به جنس خاک و وجود درختانی که سال ها ریشه های عمیق در بستر رودخانه داشته اند، آبیاری قطره ای ممکن نیست.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان ادامه داد: هفتصد هکتار از اراضی ناژوان در اختیار بخش خصوصی و باغداران بوده. شهرداری اصفهان هیچ تصرف اجباری نداشته و تنها هرکس توافق نموده، شهرداری باغات را تملک و به ناژوان اضافه نموده است. امروز حدود 300 هکتار از باغات در اختیار شهرداری است. سال گذشته 4 هکتار زمین تملک گردیده است.

شفیعی گفت: امکان صدور پروانه ساخت و ساز و تغییر کاربری در ناژوان وجود ندارد و خود شهرداری اصفهان خود را خلع ید نموده است. در سه سال گذشته که در ناژوان هستم حتی یک مورد تغییر کاربری نیز اتفاق نیفتاده و هر تغییر در ناژوان باید در کمیسیون مربوطه آنالیز گردد.

چنار و بید ناژوان در خطر است

وی ادامه داد: بید و چنارهای ناژوان خزان زودرس داشته و آسیب دیده اند، چرا که هنگام کمبود آب، بیماری بیشتر به درخت ها وارد می گردد. اما این خزان زودرس قابل بازگشت است و آسیب دائمی هنوز به درخت های ناژوان وارد نگردیده است.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان گفت: بید و چنار از دو سال پیش دیگر در ناژوان کاشت نگردیده است. همچنین چمن در ناژوان به حداقل رسیده است و گونه های جدیدی که به ناژوان اضافه می گردد از گونه های کم آب خواهد بود. گل های فصلی نیز به حداقل رسیده و فقط در مناطق گردشگری کاشته می گردد.

شفیعی گفت: دو تفکر در رابطه با ناژوان وجود دارد. یک تفکر می گوید ناژوان باید برای گردشگری مناسب باشد و تفکر دیگر بر این اساس است که باید حفاظت از محیط زیست ناژوان در اولویت باشد. بیش از 20 ورودی به ناژوان وجود دارد. کوشش است در آینده این معابر مسدود گردیده و پارکینگ هایی در ورودی ها قرار بگیر.

وی ادامه داد: در خصوص باغ هزارتو به دلیل کمبود آب با تفکر بیشتری پیش می رویم و اگر این باغ احداث گردد می تواند جاذب گردشگر باشد. در طرح دیگری، باغ رویش که 370 نهال در آن کاشته گردیده است استقبال گسترده ای را شاهد بوده است.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان گفت: همواره مجموعه های تفریحی احداث گردیده در ناژوان اولین ها و بهترین ها در سطح کشور بوده است. بازدید از فضای سبز و مراکز گردشگری متفاوت است. با وجود مسائل اقتصادی که برای مردم وجود داشته، شهرداری کوشش نموده امکان استفاده از این مراکز برای همه مردم وجود داشته باشد.

شفیعی گفت: در ایام نوروز 400 هزار نفر از مراکز گردشگری ناژوان بازدید نموده اند. این آمار تا شهریور قابل قبول است و بعد از مهر بیشتر گروه های دانش آموزی از این مراکز بازدید دارند. در طول سال یک میلیون و 300 هزار نفر از مراکز گردشگری ناژوان بازدید دارند. زمین های روباز و ساحلی بسیاری در ناژوان وجود دارد که عموم مردم استفاده می نمایند.

وی ادامه داد: 600 قطعه از 25 گونه پرنده نایاب در مرکز تکثیر باغ پرندگان تکثیر گردیده است که هم احتیاج باغ پرندگان را تامین نموده و هم درآمدزایی نموده است.

چنار مرتضی علی در معرض آسیب است

مدیر طرح ساماندهی ناژوان گفت: جنس آب تغییر نموده است. متاسفانه چنار مرتضی علی و بخشی از درختان که سن بالایی دارند در معرض تهدید هستند. همه مراقبت ها انجام گردیده است و علت خشکی نسبی این درخت سختی آب است. این چنار در خیابان باغ فردوس است. اما آسیب این درخت به معنی از بین رفتن آن نیست.

انتهای یپام

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ناژوان به تهدید تبدیل خواهد شد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناژوان به تهدید تبدیل خواهد شد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید