جهانی بدون زندگی!، در دنیایی خالی از نشاط و آزاداندیشی بچگانه مفاهیم ترسناک پررنگ تر می شوند

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، سمیه سیدیان در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)، در پاسخ به این سؤال که دنیا بدون داستان را تصور کنید؛ چنین دنیای را چطور می بینید؟ گفت: آدمی بدون نگاه کردن و شنیدن بی شباهت به آدم مرده نیست؛ دنیای سرد، بدون رنگ و صدا و خالی از هر نوع زندگی. داستان، محور اصلی زندگی آدم هاست، شاید متوجه نباشیم اما هر انسانی ناخودآگاه در حال روایت کردن داستان است: داستان زندگی کردن. پس دنیا بی داستان، دنیای بی زندگی و حیات است.

جهانی بدون زندگی!، در دنیایی خالی از نشاط و آزاداندیشی بچگانه مفاهیم ترسناک پررنگ تر می شوند

سؤال دیگر ما از نویسنده کتاب نوجوان افسانه جزیره کبودان این بود که حالا دنیای را فرض کنید که داستان های بچگانه یا نوجوانانه ندارد و همه داستان ها بزرگسالانه است. این دنیا به نظر شما چه شکلی خواهد بود؟. او در پاسخ این طور شرح داد: بچه ها به زندگی روحی تازه می دهند و سرشار از پویایی و نشاط بی حدومرز و قدرت آزاداندیشی و ... هستند؛ مفاهیمی که بزرگسالان سال هاست با آنها غریبه اند. بچه ها اند که مرزهای دریافت و ادراک را تغییر می دهند. وقتی دنیا از تخیل، پویایی و نشاط و آزاداندیشی بچگانه و لطافت بینش آنها خالی گردد جا برای مفاهیم ترسناک، تلخ و ناامیدکننده بیشتر باز می گردد و دنیا به دنیای عاری از زندگی تبدیل می گردد و رفته رفته دنیای خاکستری اطراف آدم ها را می گیرد.

در گذشته داستان جایگاه ویژه و پررنگی بین ما داشت؛ اما جایگاه تخصصی و دانش محوری نبود. امروزه داستان ها و ادبیات داستانی مبتنی بر دانش و مهارت شده است؛ اما انگار مثل قدیم در خانه هایمان پررنگ نیست. سیدیان بُعد مالی را در پاسخ دهی به این سؤال مهم دانست و گفت: امروزه کتاب دیگر فقط کالایی فرهنگی محسوب نمی گردد و مالی بودن کالا هم نقش مهمی دارد. در گذشته به دلیل حضور بزرگ ترها در خانواده، نقل داستان بیشتر بر پایۀ حافظه جمعی و خاطرات مشترک بوده است که جمع های خانوادگی پررنگ تر و قوی تر بود؛ اما امروز توسعه مدرنیته، ارتباط انسان ها را به صورت قدیم از بین برده و روابط آدم ها تا حدود زیادی در سایۀ ارتباطات مجازی پنهان شده است. با توجه به قانونمندشدن همه چیز، داستان نیز ناخودآگاه سمت وسویی مهارتی پیدا نموده است. شاید خوانش کتاب ها امروزه بیشتر از این که احتیاج کودک را رفع کند، درصدد است تا مهارتی را به کودک یا نوجوان زورچپان کند.

دنیاِ بدون داستان را فرض کنید-1

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "جهانی بدون زندگی!، در دنیایی خالی از نشاط و آزاداندیشی بچگانه مفاهیم ترسناک پررنگ تر می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهانی بدون زندگی!، در دنیایی خالی از نشاط و آزاداندیشی بچگانه مفاهیم ترسناک پررنگ تر می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید