نگاهی به پوستر فیلم های در حال اکران سینمای ایران

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، برخی وقت ها پوستر ها آنقدر مجذوب نماینده و عمیق هستند که مثل یک نقاشی یا عکس هنری زیبا می گردد آن ها را قاب کرد و به دیوار زد؛ پوستر هایی که می گردد دقایقی طولانی به آن ها خیره شد و دربارۀ معانی آن ها و نسبتشان با مضامین فیلم فکر کرد و از جاذبۀ بصری آن ها لذت برد. برخی وقت ها هم آنقدر سبک و پیش پا افتاده هستند که معلوم است به عنوان یک کار اضافی و غیرضروری صرفا سرهم بندی شده اند و نه تنها اشتیاقی به تماشا فیلم ایجاد نمی نمایند بلکه حتی ممکن است فکریت بدی از فیلم در فکر مخاطب ایجاد نمایند.

نگاهی به پوستر فیلم های در حال اکران سینمای ایران

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها؛ در اینجا ده پوستر از فیلم های در حال اکران سینمای ایران را به همراه توضیحات مختصری دربارۀ ویژگی ها و ارزش های آن ها ملاحظه خواهیم کرد.

1. ازدواج جنجالی

اگر بخواهیم نمونه ای از بدترین شکل طراحی پوستر را مثال بزنیم، این پوستر مثال خوبی است؛ یک طرح دو تکه که دو قسمتش هیچ ربطی به هم ندارند، با رنگ هایی ناهمخوان که مجموعه ای از عکس های بازیگران فیلم را بدون هیچ دقت و ظرافتی روی پس زمینۀ لوکیشن فیلم قرار داده است. انگار کاردستی یک دانش آموز را می بینیم که چند عکس مختلف را از مجله بریده و کنار هم چسبانده است.

2. شهر گربه ها

به نظر می رسد مهم ترین اصلی که در طراحی این پوستر به کار گرفته شده این بوده که هیچکدام از بازیگران از نبودن عکسشان در پوستر ناراحت نشوند. طراحی نوشتۀ عنوان فیلم خوب است و فضای کلی پوستر شاد و خوشرنگ است، اما این بیشتر هنر طراح لباس بوده تا طراح پوستر. طراحی پوستر نکتۀ هنرمندانۀ خاصی ندارد و جز معرفی بازیگران و لباس ها کار دیگری نمی نماید.

3. گشت ارشاد

پوستر گشت ارشاد همان مدل پوستر قسمت های قبلی فیلم را ادامه داده و بدون اینکه سعی کند خلاقیتی در ارائۀ مضمون فیلم به خرج دهد، معلوم است که تکیۀ اصلی اش بر نشان دادن حضور بهنام بانی در فیلم بوده است.

4. گربه سیاه

گربه سیاه یک اصطلاح است که برای اشاره به رقیب سرسخت و همواره برنده به کار می رود. عنوان فیلم هم به همین علت اینطور انتخاب شده. اما پوستر فیلم به صورتی است که انگار فیلم واقعا دربارۀ یک گربۀ سیاه است. کاربرد استعاری اصطلاح گربه سیاه در عنوان فیلم خوب است، اما استفاده از تصویر گربۀ سیاه در پوستر یک انحراف کامل است که نشان می دهد هیچ اهمیتی به طراحی پوستر داده نشده و این صرفا یک کار سرسری و برای برطرف تکلیف بوده است.

5. رمانتیسم عماد و طوبی

این پوستر به طور کلی نشان می دهد که با فیلمی عاشقانه رو به رو هستیم، اما در بیان جزئیات، این طرحی شکست خورده است. اگر قرار است فقط دو دست بار نشان دادن مضمون فیلم را حمل نمایند، ظریف ترین حالات آن ها هم اهمیت پیدا می نماید. از این جهت اگر قرار باشد فقط از روی شرایط این دو دست چیزی دربارۀ فیلم بفهمیم به نظر می رسد که دست زن در حالتی از تردید و حتی پس زدن واقع شده است. یعنی در حالیکه دست مرد با انگشت کوچک باز شده اش نشان می دهد که در پی اتحاد با دست زن است، دست زن انگار خودش را عقب کشیده و هیچ نشانی از پذیرش و حرکت به سمت دست مرد ندارد. اگر محتوای فیلم همینطور بود آن وقت می شد گفت این پوستر کار هنرمندانه ای بوده است، اما واقعیت بر خلاف این است. اگر به علت محدودیت ها قرار نبود که این دو دست با هم در پیوند باشند بهتر بود اصلا مضمون پوستر طور دیگری انتخاب می شد یا حالت دست ها به صورتی ظریف تر و عاشقانه تر به تصویر کشیده می شد.

6. صحنه زنی

حتی خشونت و عصیان هم وقتی به سینما می آید باید مجذوب کننده و زیبا باشد. اگر غیر از این باشد چه علتی برای تماشا فیلم هست؟ پوستر هم باید از همین قاعده تبعیت کند. درست است که شخصیت های این فیلم آدم های لاابالی و خلافکاری هستند، اما صرف نشان دادن تصویری نمادین از یک خلافکار آن هم به صورتی نسبتا چندش آور و بدون جاذبه سوژۀ جالبی برای پوستر فیلم نیست. پوستر قرار است تبلیغی برای فیلم باشد، اما به سختی می گردد تصور کرد که این تصویر علاقه به تماشا فیلم را در کسی ایجاد کند.

7. منصور

خلوص و آرامشی آسمانی؛ این مضمونی است که این پوستر به بیننده انتقال می دهد و مضمون فیلم هم در عمق خودش چیزی غیر از این نیست. علاوه بر مضمون، جاذبۀ بصری طرح هم نسبتا خوب است و استفادۀ محض از طیف رنگ آبی آن را به نقاشی های تک رنگ و آرامش بخش ایوس کلاین شبیه نموده است.

8. جنایت بی دقت

این پوستر نمونه ای از یک کار طراحی است که واقعا جدی گرفته شده و دربارۀ آن فکر شده است. این فیلم به وسیله پرداختن به حادثۀ آتش زدن سینما رکس، دربارۀ خود سینما تامل می نماید. پوستر فیلم با هنرمندیِ تمام، این خوداندیشیِ سینمایی را به تصویر کشیده است. در پس زمینۀ تصویری که روی پردۀ داخل پوستر نقش بسته، عده ای تماشاچی را می بینیم که روی جایگاه هایشان نشسته اند. این بی شباهت به صحنۀ سالن سینما نیست. به بیان ساده، انگار نمی توان با اطمینان معین کرد که در این تصویر، افراد درون پرده تماشاچیان فیلمی هستند که این سوی پرده در جریان است و یا فیلم همانی است که روی پرده نمایش داده می گردد. تصویر آتش هم معلوم نیست که دقیقا دارد پرده را می سوزاند یا آنچه را که در این سوی پرده است و انگار از نور آتش روشنی گرفته. بنابراین خود این پوستر قبل از تماشا فیلم ما را به لحاظ ذهنی وارد تاملی فلسفی دربارۀ ذات سینما می نماید؛ تامل دربارۀ اینکه حقیقت در ناب ترین هسته و ذات خودش در آن سوی پرده جریان دارد یا این سو.

9. پوست

با اینکه شباهتی جزئی بین این پوستر و پوستر فیلم صحنه زنی هست، اما آنچه که دربارۀ آن پوستر گفتیم در اینجا برعکس است. این پوستر هم مجذوب کننده است و هم رازآمیز و این ترکیبی است که می تواند تبلیغی واقعی برای فیلم باشد. مهم ترین مضامین فیلم که عشق، جادو و نفرین هستند، به نحوی بسیار عالی و هنرمندانه و بدون هیچ ضرب و زوری در پوستر حضور دارند. پوستین روی دوش مرد، نوشته های روی پوست صورت دو شخصیت و جای خراش هایی که شبیه ناخن کشیدن موجودی اهریمنی هستند، در طرحی خوش رنگ و متوازن و متین با هم ترکیبی درخشان و درجه یک از وحشت و راز را شکل داده اند.

10. آتابای

رنج عاشقانه را چطور می گردد نشان داد؟ پوستر فیلم آتابای یک پاسخ زیبا به این پرسش است. فریادی که انگار زجر سوختن در آتشی نامرئی را به ما نشان می دهد. آتشی دیده نمی گردد، اما میوه های قرمز که در حالتی مبهم دیده می شوند و در سراسر فضای طرح پراکنده هستند، انگار جای خالی آتش را پر نموده اند، زیرا شبیه به جرقه های برخاسته از آن به نظر می رسند. نشان دادن آتشی درونی با استفاده از تصویر درختان سبز میوه کاری بسیار هنرمندانه و ظریف است که این پوستر را به اثری بدیع و درخشان تبدیل نموده است. اگر ایمان باعث می گردد که ابراهیم (ع) در میان آتش احساس بودن در گلستان را پیدا کند، عشق آن چیزی است که در میان باغی زیبا و سرسبز احساس بودن در آتش را به عاشق می چشاند. این پوستر فقط طرحی برای فیلم آتابای نیست بلکه تصویری از خود عشق است.

منبع: فرارو

به "نگاهی به پوستر فیلم های در حال اکران سینمای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به پوستر فیلم های در حال اکران سینمای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید