پچ می تواند به قلب ضعیف جان تازه ای ببخشد

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، نارسایی قلبی از جمله عوارض پس از حمله قلبی است که دانشمندان پیروز شدند با پچ تا میزان قابل توجهی این مشکل را حل نمایند.

پچ می تواند به قلب ضعیف جان تازه ای ببخشد

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی وبلاگ اخبار و رویدادها، به نقل از مدیکال اکسپرس، یک وصله قلب تازه که به وسیله یک تیم مشترک به رهبری دانشگاه وسترن پیشرفته است، تنها چیزی است که می تواند خون شما را به معنای واقعی کلمه پمپاژ کند.

وصله فوق العاده انعطاف پذیر قلب، طراحی شده به وسیله استاد مهندسی غربی کیبرت مکوانینت و همکارانش در دانشگاه مانیتوبا، ممکن است روزی برای بازگرداندن عملکرد قلب آسیب دیده در پی ایست قلبی مورد استفاده قرار گیرد.

پس از حمله قلبی و مداخله با حداقل تهاجم برای بازگرداندن جریان خون به عضله، قلب حتی پس از یک جراحی یا مداخله پیروز ضعیف می گردد. بیشتر سلول های قلبی مسئول انقباض قلب قبل از مداخله مرده اند و مانع از انجام مهمترین وظیفه خود یعنی پمپاژ خون می شوند.

مفهوم تکه های قلبی، به اسم یک گزینه درمانی برای نارسایی قلبی، چیز تازهی نیست. مکوانینت، متخصص مشهور در مواد بیولوژیکی، مهندسی بافت و پزشکی احیاکننده، می گوید آنچه این وصله تازه را که هنوز روی قلب انسان آزمایش نشده است، بسیار خاص می نماید، روش تحویل و رسانایی آن است.

مکوانینت می گوید: تا به امروز، تحویل تکه های قلبی تقریبا احتیاج به جراحی باز قفسه سینه داشته ایست؛ این تکه ها بعلاوه رسانای الکتریکی نیستند، به این معنی که نمی توانند برای بازیابی عملکردی با عضله قلب ادغام شوند. این تکه تازه قابلیت تغییر شکل را دارد تا در یک سرنگ یا یک کاتتر تجاری جمع گردد و به آن اجازه تزریق و انتقال در یک سفر فوق العاده به عضله ضعیف قلب را بدهد. هنگام ورود، پچ شکل اولیه خود را به خاطر آورده و باز می گردد و با عضله قلب ادغام می گردد.

او می افزاید عضله ضعیف قلب که اکنون بافت اسکار دارد، نمی تواند به تنهایی بازسازی گردد و خون کافی را به بدن پمپ نمی نماید. وصله تازه قلبی رسانا و تزریقی که به وسیله مکوانینت و تیم همکاری او در دانشگاه مانیتوبا طراحی و بهینه شده است، توانست عملکرد اصلی قلب آسیب دیده را در مدل حیوانی بازگرداند که در مطالعه امروز به وسیله Nature Biomedical Engineering منتشر شده است.

مکوانینت می گوید: سیگنال های الکتریکی از قلب عبور می نماید، بنابراین هنگامی که یک وصله قلبی را معرفی می کنید، نوع قبلی که تقویت شده است، تقویت می گردد، اما سیگنال هم مسدود شده و این یک مشکل است. در اینجا دیگر راهنمایی وجود ندارد، بنابراین قلب به درستی کار نمی نماید.

پچ تازه قلبی از الاستین، ژلاتین و نانولوله کربنی با سلول های قلبی تعبیه شده است. نانولوله های کربنی بسیار رسانا هستند در حالی که الاستین فوق العاده انعطاف پذیر است، بنابراین روش طراحی و تحویل که حداقل تهاجمی است، راهکار مناسبی برای معضل پزشکی طولانی مدت افزایش عملکرد پس از نارسایی قلبی است.

برای بعضی از بیماران، پیوند قلب تنها گزینه پس از نارسایی قلبی است، اما تعداد اهداکنندگان اندام بسیار کمتر از کسانی است که در فهرست انتظار هستند. به اسم مثال در کانادا سالانه فقط 200 پیوند قلب انجام می گردد، اما بیش از 35000 حمله قلبی وجود دارد. در آمریکا، سالانه 2000 پیوند قلب انجام می گردد، اما تعداد حملات قلبی به 805000 افزایش می یابد.

مکوانینت می گوید: اهداکنندگان کافی وجود ندارد بنابراین ما به راهکار های دیگر احتیاج داریم و فکر می کنیم با پچ قلب رسانا و تزریقی تازه یکی از این راهکار ها را داریم.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "پچ می تواند به قلب ضعیف جان تازه ای ببخشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پچ می تواند به قلب ضعیف جان تازه ای ببخشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید