چهار چیزی که گوگل باید از سیستم عامل iPadOS یاد بگیرد

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، اگر تبلتی اندرویدی بخواهید، سامسونگ تنها گزینه جالب این بازار است. سامسونگ مدت هاست که به تنهایی تبلت های اندرویدی را ارتقاء بخشیده و چندین ویژگی منحصربه فرد نرم افزاری مانند نوار اعلانات دو تکه و قابلیت استفاده از چندین نرم افزار به طور همزمان را به One UI آورده تا بتواند از این پلتفرم به برترین نحو استفاده کند. سؤال اینجاست که این نرم افزار شانسی در برابر سیستم عامل iPadOS دارد یا خیر.

چهار چیزی که گوگل باید از سیستم عامل iPadOS یاد بگیرد

سامسونگ به این دلیل مجبور بود این تغییرات را انجام دهد که گوگل، حداقل در پنج سال اخیر، علاقه ای به بهبود بخشیدن اندروید روی تبلت ها نشان نداده. با این حال، مدتی است که به نظر می رسد گوگل متوجه پتانسیل تبلت ها شده و نه تنها میخواهد سال بعد اولین تبلت پیکسل را عرضه کند، بلکه با معرفی اندروید 12L که دارای قابلیت هایی منحصر به تبلت هاست، وارد این رقابت شده.

از کسی پوشیده نیست که حتی با تمام زحمات اخیر گوگل، هم اکنون مهم ترین تبلت های دنیا آیپدها هستند. سیستم عامل اختصاصی تبلت های اپل یا همان iPadOS را می توان رجحانن سیستم عامل تبلتی دانست و اگر گوگل می خواهد این رقابت را ببرد، باید از رجحانن بخش های آن درس بگیرد.

زیست بوم نرم افزاری بی رقیب سیستم عامل iPadOS

مهم ترین بخشی که سیستم عامل iPadOS را پیروز تر از اندروید می سازد، انتخاب نرم افزارهای آن است. برای مثال، اپلیکیشن Procreate ابزاری بی نظیر و بی نقصی برای طراحی دیجیتال است و بهتر از هر نمونه موجود از بین نرم افزارهای اندروید محسوب می گردد. این مسئله فقط در رابطه با طراحی صدق نمی نماید: LumaFusion برای ویرایش ویدیوها، PixelMator برای ادیت عکس ها و Notability برای نوت برداشتن نمونه های دیگری هستند که معادل اندرویدی ندارند. حتی فتوشاپ هم به صورت کامل برای سیستم عامل iPadOS در دسترس است و با اینکه ادوبی چندین نرم افزار مستقل را برای اندروید عرضه نموده، نسخه اندرویدی فتوشاپ برای تبلت ها، کامل نیست.

اگر شما هم مثل من آهنگسازی کنید، قطعا سراغ سیستم عامل iPadOS می روید. تنوع سینث ها، درام ها و نرم افزارهای ساخت موسیقی روی App Store بسیار زیاد است و جای هیچ گله ای را باقی نمی گذارد. به طور کلی، اگر بخواهید همه کارهای حوزه خود را روی تبلت انجام دهید، آیپدها با اختلاف بسیار زیادی بهتر از اندرویدی ها عمل می نمایند و حتی اندرویدی ها در بعضی از بخش ها هیچ حرفی برای گفتن ندارند.

گوگل باید این مسئله را حل نماید و یک راه برای انجام این کار، انگیزه دادن به توسعه دهندگان است تا اپلیکیشن های خود را به اندروید بیاورند. LumaFusion روی نسخه های اندروید و Chrome OS کار می نماید و بد نیست دیگر انحصاری های آیپد هم به این سمت بیایند. در نهایت، دستگاه های دارای صفحه نمایش بزرگ به مقدار نرم افزارهای پیشنهادیشان خوب هستند و رجحان سیستم عامل iPadOS در این زمینه، غیرقابل چشم پوشی است.

سیستم عامل iPadOS بسیار پایدارتر است

مقرون به صرفه ترین (و در نتیجه بدترین) آیپد با قیمتی 329 دلاری به فروش می رسد و با اینکه طراحی آن برای نزدیک به ده سال ثابت مانده، همچنان برای استفاده روزمره، پایدارتر از رجحانن تبلت های اندرویدی است. باید در نظر گرفت که اپل با محصولات محدودتری نسبت به اندروید طرف است و در نتیجه، کنترل بیش تری روی نرم افزار خود دارد.

البته این معضل در مقایسه گوشی های اندروید در برابر iOS به این مقدار بزرگ نیست. در طول یک سال، من بین 50 گوشی اندرویدی گردش می کنم و به جز چند استثناء که به دلیل تازه بودن سیستم عامل و نرم افزار شاهد چندین باگ هستم، تفاوت پایداری زیادی بین گوشی های اندروید و آیفون ها وجود ندارد. در عوض، درست لحظه ای که به سمت تبلت های اندرویدی می روم، تفاوتشان با آیپدها به قدری زیاد است که نمی توان متوجه آن نشد. این مسئله یا مربوط به بهینه سازی ضعیف سازندگان است یا از مسائل بزرگ کردن مقدار کلی اندروید محسوب می گردد؛ اما استفاده از تبلت های اندرویدی حس استفاده از نرم افزارهای نسخه بتا و ناقص را القا می نماید.

اپل در به روزسانی آیپدها بسیار پیروز تر عمل می نماید

هیچ بحثی در این موضوع نیست که آیپدها بیش تر از رقبای اندرویدی به روزسانی می شوند. بیش تر تبلت های اندرویدی حتی دو آپدیت سیستم عامل را دریافت نمی نمایند و فقط سامسونگ است که چهار به روزرسانی سیستم عامل را تضمین می نماید؛ ولی این مسئله بزرگ ترین مشکل تبلت های اندرویدی نیست. مهم ترین مسئله برای این محصولات، فاصله زمانی بین معرفی نسخه تازه اندروید به وسیله گوگل و در دسترس گرفتن به روزرسانی برای دستگاه هاست. کافی است به تبلت شیائومی Mi Pad 5 نگاهی بیندازیم که 9 ماه پیش با اندروید 11 عرضه شد و هنوز اندروید 12 برای آن ارائه نشده. درست است که تبلت های اندرویدی از این نظر، روز به روز شرایط بهتری پیدا می نمایند، اما همچنان تبلت های مالی مهجور واقع می شوند.

هنگامی که گوگل نسخه 12L از اندروید را به طور اختصاصی برای تبلت ها معرفی کرد، شیائومی گفت به جای به روزرسانی اندروید 12، به شکل مستقیم آپدیت نسخه 12L را عرضه خواهد نمود. با این حال با گذشت به تقریب 6 ماه، همچنان Mi Pad 5 از اندروید 11 استفاده می نماید و حتی برنامه زمانی عرضه آپدیت برای آن هم اعلام نشده.

تبلت Realme Pad هم سال گذشته با اندروید 11 عرضه شد و قرار است تنها یک آپدیت به اندروید 12 دریافت کند. جالب است بدانید همین یک به روزرسانی هم به دلیل اعتراض افراد به سیاست اولیه ریلمی است که گفته بود برنامه ای برای عرضه هیچ آپدیتی ندارد. با اینکه عرضه چهار به روزرسانی به وسیله سامسونگ برای تبلت های پرچمدار پیشرفت خوبی محسوب می گردد، مقرون به صرفه ترین آیپد بازار هم پنج آپدیت سیستم عامل را دریافت می نماید و تبلت های اندرویدی مالی از این مزیت برخوردار نیستند.

اپلیکیشن های اصلی و انحصاری آیپد بی نظیر هستند

به جز تنوع نرم افزارهای اپ استور که به آن اشاره کردیم، اپلیکیشن های اصلی و انحصاری سیستم عامل iPadOS به گونه ای طراحی شده اند که از تمامی پتانسیل های آیپدها استفاده نمایند و رجحانن بخش ماجرا اینجاست که به صورت مداوم بهتر شده و قابلیت های تازه ای را دریافت می نمایند.

برای مثال، مرورگر سافاری از iPadOS 15 به بعد از افزونه ها پشتیبانی می نماید. در جریان WWDC اخیر نیز از نسخه 16 این سیستم عامل رونمایی شد و در آن، نرم افزارهایی مانند FaceTime، گالری و Mail قابلیت های تازه بسیار زیادی را دریافت می نمایند. اپلیکیشن اسپاتلایت راه سریعی برای پیدا کردن هر چیزی روی آیپد شماست و Universal Control به شما اجازه می دهد تا محتواهای مختلف را کپی و از یک موس و کیبورد روی مک و آیپد بهره ببرید.

بعلاوه برای اولین بار در آیپدها شاهد اضافه شدن قابلیتی به نام Stage manager هستیم که مدیریت پنجره های نرم افزارها را بسیار روان تر و کاربردی می نماید. این ویژگی، یکی از قابلیت هایی است که اپل از تبلت های اندرویدی دزدیده و اندروید در این زمینه بهتر عمل نموده؛ اما در باقی موارد، تبلت های اندرویدی توانایی رقابت با آیپدها را ندارند. به طور کلی، نرم افزارهای اصلی سامسونگ کاربردی و مناسب کاربر هستند، اما خود گوگل در این زمینه ناقص عمل نموده. امیدواریم با اندروید 13 این مسئله هم برطرف گردد.

گوگل باید ثابت کند که به تبلت های اندرویدی اهمیت می دهد

باید در نظر داشت که اپل زیست بوم پیوسته مناسبی را بین محصولات خود ساخت و در زمینه توسعه رجحانن نرم افزارهای هر حوزه، بسیار پیروز عمل کرد. با اینکه iOS به شکل چشم گیری نسبت به اندروید رجحان ندارد و در iOS 16 شامل قابلیت هایی هستیم که سال ها در اندروید وجود داشته اند، سیستم عامل های iPadOS و watchOS در زمینه های خود بی رقیب هستند. گوگل نیز در برابر این مسئله مسلح ظاهر شده: Wear OS سال گذشته، یک بازسازی کامل را تجربه کرد و اندروید 12L نیز قرار است مسائل تبلت های اندرویدی را حل نماید.

مشکل اینجاست که برنامه های بسیار مرتب گوگل با اجرای خود همخوانی ندارند و این مسئله را سال هاست که دیده ایم. ساعت های هوشمند اندرویدی در رجحانن حالت تا آخر سال جاری Wear OS 3 را دریافت می نمایند و تبلت های اندرویدی نیز قرار نیست به این زودی ها رنگ نسخه 12L را ببینند.

همانطور که اشاره شد، مشکل تبلت های اندرویدی فراتر از به روزرسانی است. گوگل باید ثابت کند که می تواند سیستم عاملی مختص تبلت ها را ارائه دهد. تا آن موقع، اگر تبلتی خواستید، آیپد رجحانن گزینه برای شما خواهد بود.

منبع: AndroidCentral

منبع: دیجیکالا مگ

به "چهار چیزی که گوگل باید از سیستم عامل iPadOS یاد بگیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهار چیزی که گوگل باید از سیستم عامل iPadOS یاد بگیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید