10 فستیوال مجذوب کننده استانبول را بهتر بشناسید

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، استانبول، یکی ازیباترین شهرهای دنیا و مرکز کشور ترکیه به شمار می آید که با برخورداری از جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان، توانسته است سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود جذب کند.

10 فستیوال مجذوب کننده استانبول را بهتر بشناسید

از سوی دیگر، گردشگران ایرانی نیز، به علت همسایگی با کشور ترکیه، می توانند به آسانیو با مناسب ترین قیمت ها، با خرید بلیط هواپیما از یوتراوز، به این شهر سفر نموده و زیبایی های آن را از نزدیک دیدن نمایند.

سال جاری هم مثل سال های گذشته، استانبول یکی از محبوب ترین مقاصد سفرهای نوروزی در میان مردم ایران شناخته می شود. پس اگر شما هم درحال برنامه ریزی سفر به این شهر هستید، در این مقاله با ما همراه شوید تا با هم 10مورد از مجذوب کننده ترین جشنواره های استانبول را بهتر بشناسیم.

دیدنی هرکدام از این جشنواره ها، می تواند به تجربه ای شگفت انگیز و فراموش نشدنی در سفرتان تبدیل شود که تا سال ها خاطرات آن را به یاد بیاورید.

اما قبل از هرچیزی پیشنهاد می کنیم، مقاله راهنمای سفر به استانبول را در سایت مجله گردشگری یوتراوز، مطالعه کنید. چراکه خواندن این مقاله به شما یاری می نماید تا بتوانید سفرتان را به برترین شکل ممکن، از شروع تا زمان خرید بلیط هواپیمای استانبول به تهران، یا هر شهر دیگری در ایران، برنامه ریزی کنید.

معرفی شهر استانبول

استانبول، یکی از بزرگ ترین و پرجمعیت ترین شهرهای ترکیه است که در مرز دو قاره اروپا و آسیا قرارگرفته و از طریق پل بسفر، این دو قاره را به هم متصل می نماید. به همین علت، استانبول در میان گردشگران جهان، به شهر میان قاره ای معروف شده و گردشگران زیادی از سراسر جهان، به این شهر سفر می نمایند.

بسیاری از تاریخ نویسان، قدمت این شهر را به بیش از 2500 سال پیش نسبت داده اند. و به خاطر همین قدمت تاریخی است که اگر به استانبول سفر کنید، بناهای تاریخی شگفت انگیزی را مشاهده خواهید کرد که بیشتر آن ها، از آثار بجامانده حکومت عثمانی ها است.

بعلاوه، استانبول با جمعیتی بیش از 15 میلیون نفر، پرجمعیت ترین شهر ترکیه محسوب می شود که تلفیق نمادهای مذهبی با معماری مدرن، آن را به شهری مجذوب کننده و دیدنیی تبدیل نموده است.

مجذوب کننده ترین فستیوال های استانبول

بسیاری از ما، استانبول را با مردم خونگرم و مهربانش می شناسیم که هیچ فرصتی را برای شادی و پایکوبی درکنار یکدیگر از دست نمی دهند. همین ویژگی باعث شده است تا استانبول در تمام طول سال، میزبان جشنواره ها و فستیوال های مجذوب کننده و متفاوتی باشد که رنگ وبوی دیگری به شهر می دهند.

در ادامه قرار است مجذوب کننده ترین فستیوال های استانبول را معرفی کنیم:

جشنواره خرید استانبول

استانبول مراکز خرید زیادی دارد که حتی اگر خودتان هم از آن بازدید ننموده باشید، آوازه آن به گوشتان خورده و تعریف آن را شنیده اید. اما اگر دلتان می خواهد خریدی با 90درصد تخفیف را تجربه کنید، حتما در زمان برگزاری جشنواره خرید استانبول در دو بازه زمانی اواخر بهار و اواسط زمستان، به این شهر سفر کنید.

جمله معروفی وجود دارد که می گوید در طول برگزاری جشنواره خرید، استانبول هرگز نمی خوابد یعنی در این مدت، بسیاری از مراکز خرید، فروشگاه ها و رستوران های استانبول به صورت شبانه روزی فعالیت می نمایند و شما می توانید در هر ساعتی از شبانه روز، خرید خودتان را انجام دهید.

اگر در روزهای حراج ژانویه، به استانبول سفر کنید، نه تنها می توانید از برترین برندهای جهان، با تخفیف 30 تا 90 درصدی خرید کنید، بلکه حتما از دیدنی نمایش ها و کنسرت های کوچک و بزرگ خیابانی هم لذت خواهید برد.

فستیوال هیدیرِلِیس

اگر تا امروز، فیلم فستیوال های برزیل دیده باشید، حتم از دیدنی شور و هیجان و رنگارنگی آن به وجد آمده اید. اما جالب است بدانید که فستیوال هیدیرلیس، که هرسال در شهر استانبول برگزار می شود، شباهت بسیار زیادی با فستیوال های برزیلی دارد.

هرسال تعداد زیادی از افراد، در منطقه فاتح و اطراف آهیرکاپی جمع می شوند تا فرارسیدن بهار را با برگزاری کارناوال های شادی، موسیقی، پریدن از روی آتش، انداختن آرزوها در رودخانه و بسیاری از سنت های دیگر جشن بگیرند.

اگر فرض کنیم که شما ساکن تهران هستید و دلتان می خواهد برای دیدنی حشنواره هیدیرلیس به ترکیه سفر کنید، باید بلیط هواپیمای تهران به استانبول را برای روزهای آخر ماه می، تهیه کنید تا دیدنی این جشنواره را از دست ندهید. چراکه در طول برگزاری آن شما می توانید در تمام ساعت های شبانه روز، از دیدنی رنگف ریتم و زیبایی لذت ببرید.

فستیوال جاز استانبول

اگر به موسیقی علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم حتما در روزهای اول ماه ژوئیه به استانبول سفر کنید تا شاهد یکی از بزرگ ترین فستیوال های موسیقی جاز، راک، پاپ، بلوز، رگی و کنسرت های سبک تازه باشید.

این برنامه از سال 1994 در استانبول درحال برگزاری است و تا امروز هنرمندان سرشناسی از سراسر جهان، مثل؛ آلدی میورا، کیت جرت، دیانا کرال، اریک کلپتون و بسیاری از موسیقی دان های بزرگ دیگر در این فستیوال، به روی صحنه رفته اند.

فستیوال مولانا

یکی از مجذوب کننده ترین فستیوال های استانبول برای ما ایرانی ها، مراسمی است که هرساله بین 10 تا 17 دسامبر برای بزرگداشت مقام مولوی، شاعر بزرگ ایرانی، برگزار می شود.

این مراسم هرساله، در شب اُروس، بیش از یک میلیون نفر را از سراسر جهان به قونیه می کشاند تا به دیدنی پایکوبی سماع و موسیقی عرفانی بنشینند. در این مراسم، درویش ها به صورت دایره وار کنار هم می ایستند و ساعت به پایکوبی سماع مشغول می شوند تا یاد و راه مولانا را در شب سالگرد وفاتش، زنده نگه دارند.

مهم ترین نکته درباره فستیوال مولانا این است که برای دیدنی آن باید از استانبول خارج شده و به قونیه بروید، اما مطمئن باشید تحمل این فاصله برای دیدنی چنین جشن با شکوهی، ارزشش را دارد.

قبل از حضور در این مراسم، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • خانم ها باید حداقل روسری داشته باشند.
  • حضور در این مراسم برای پیروان همه مذاهب آزاد است.
  • محل نشستن آقایان و بانوان، با یکدیگر فرق دارد.

جشنواره دوسالانه استانبول

اگر در اواسط سپتامبر تا اواسط نوامبر به استانبول سفر کنید، می توانید یکی از جالب ترین فستیوال های استانبول را از نزدیک ببینید. در این جشنواره که هر دو سال، یک بار برگزار می شود، هنرمندانی از سراسر جهان شرکت می نمایند و آخرین آثار خود در زمینه هنر مدرن را در معرض نمایش عموم مردم قرار می دهند.

بسیاری از علاقه مندان به این حوزه، جشنواره دوسالانه ترکیه را با نمایشگاه بینال ونیز مقایسه نموده و اگر نتوانند از آن بازدید نمایند، به استانبول می فرایند تا جشنواره استانبول را ببینند.

جشنواره کُشتی شترها

شاید از دانستن این موضع تعجب کنید، اما باید بگوییم که مردم استانبول، در کنار همه فستیوال های زیبا و رنگارنگی که دارند، یکی از عجیب ترین جشنواره های جهان، یعنی کشتی شترها را هم برگزار می نمایند.

این جشنواره معمولا در فصل زمستان برگزار می شود و در آن، علاوه بر دیدنی کشتی شترها، می توانید موسیقی سنتی، پایکوبی و غذاهای معروف ترکیه را هم ببینید.

اما نکته جالب تر در خصوص این جشنواره این است که فستیوال کشتی شترها، به علت بی رقیب بودن در سراسر جهان، از محبوبیت قابل توجهی برخوردار شده است.

جشنواره بین المللی آشپزی

یکی از محبوب ترین فستیوال های استانبول برای علاقه مندان به غذا و شکم گردی، جشنواره بین المللی آشپزی است که معمولا در روزهای پایانی فوریه برگزار می شود.

در این جشنواره، سرآشپزهای سرشناسی از سراسر جهان، کنار هم جمع شده و در 70 رشته با هم به رقابت می پردازند. در این رقابت، سرآشپزها دست پخت خود را در معرض قضاوت یکدیگر قرار می دهند تا در نهایت، برنده مسابقه تعیین شود.

این جشنواره با هدف بهبود و پیشرفت صنعت غذا و گردشگری غذایی کشور ترکیه طراحی شده است.

فستیوال روز جمهوری

فستیوال جمهوری، یکی از بزرگ ترین و مهم ترین جشنواره هایی است که همزمان با استانبول در سراسر ترکیه برگزار می شود. مردم ترکیه در این روز که یکی از تعطیلات رسمی کشورشان است، با در دست گرفتن تصاویری از مصطفی آتاتورک، چهره فقید و بنیانگذار جمهوریت در ترکیه، به خیابان ها آمده و راهپیایی می نمایند.

البته در کنار این راهپیمایی، برنامه های تفریحی و شاد متنوعی مثل؛ موسیقی زنده، نمایش های خیابانی، تفریحات جمعی و برنامه های دیگر هم اجرا می شود.

این جشنواره، هرسال در تاریخ 29 اکتبر برگزار شده و مردم ترکیه، یکی از مهم ترین روزهای تقویم کشورشان را در کنار هم جشن می گیرند.

فستیوال گل های لاله

گل لاله، یکی از نمادهای اصلی امپراتوری عثمانی و فرهنگ مردم ترکیه به شمار میرود. به همین علت، هرساله در روزهای پایانی ماه آوریل، می توانید یکی از رنگارنگ ترین فستیوال های ترکیه را از نزدیک دیدن کنید.

در این فستیوال که به مناسبت استقبال از بهار انجام می شود، بیش از 120 نوع گل لاله، با تزئینات خاص و طرح های منحصربفرد، در معرض دید عموم قرار می گیرد و شما می توانید از دیدنی آن لذت ببرید.

علاوه بر ورودی رایگان این نمایشگاه، مسابقات عکاسی که همزمان با این جشنواره در جریان است، باعث استقبال زیاد شهفرایندان ترکیه و گردشگران از این فستیوال زیبا شده است.

فستیوال فتح استانبول

فستیوال فتح استانبول، یکی از قدیمی ترین جشن های این کشور است که ریشه آن به زمان فتح قسطنطنیه از طریق ارتش عثمانی برمی شود. در این مراسم،که 29 ماهی می هرسال برگزار می شود، می توانید برنامه هایی مثل نمایش های گروهی، راهپیمایی مردان عثمانی، نمایش های آتش بازی و… را خواهید دید که دیدنی آن، تجربه ای دیدنی و بسیار مهیج خواهد بود.

و در پایان…

استانبول آنقدر شهر زیبا و دیدنی است و که سفر به آن، به یکی از برترین تجربه های گردشگری شما تبدیل خواهد شد. در کنار این مجذوب کنندهیت های گردشگری و مهمان نوازی مردم استانبول، در تمام طول سال جشنواره ها و فستیوال های متفاوتی هم در این شهر برگزار می شود که می تواند لذت سفر به این شهر را برای شما دوچندان کند. به همین علت در این مقاله کوشش کردیم 10مورد از مجذوب کننده ترین فستیوال های استانبول را به شما معرفی کنیم.

منبع: فوت و فن

به "10 فستیوال مجذوب کننده استانبول را بهتر بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 فستیوال مجذوب کننده استانبول را بهتر بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید