13 روش تضمینی برای حل مشکل پیدا نکردن وای فای در ویندوز 10

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، امروزه بیشتر کامپیوترها حتی برای انجام کوچک ترین کارها، نیازمند اتصال به اینترنت هستند. بعضی از برنامه ها به صورت آفلاین نیز کار می نمایند، اما در نهایت شما به آن Wi-Fi برای انجام کلیه امور نیازمندید. به خصوص در این برهه که شغل بیشتر افراد به علت ویروس کرونا، به دورکاری تغییر یافته است. یکی از رایج ترین مسائلی که کاربران با آن روبرو می شوند، عدم شناسایی شبکه وای فای به وسیله ویندوز 10 است. تقریبا همه افراد دوست دارند که رایانه ها برای کار یا تفریح به وای فای متصل باشند. در نتیجه اگر هرکسی به مشکل بالا برخورد کند، از کار و زندگی خود عقب می ماند. به همین علت است که تصمیم گرفتیم در خبرنگاران مگ مقاله ای برای برطرف مسائل وای فای در ویندوز 10 بنویسیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه شوید. برای برطرف مسائل وای فای در ویندوز 10، شما سیزده راه دارید که می توانید آن ها را تست کنید.

13 روش تضمینی برای حل مشکل پیدا نکردن وای فای در ویندوز 10

به این نکته توجه کنید که ممکن است بعضی از این راه ها روی سیستم رایانه شما اجرا نشوند و یا مشکل را حل ننمایند. با این حال احتمال این که شما با انجام این 13 مورد نتوانید مشکل خود را حل کنید، بسیار پایین است.

حال باید این سیزده مورد را آنالیز کنیم که عبارتند از:

1) ریست کردن TCP/IP

الف) عبارت Command Prompt (CMD) را در بخش منو Start وارد کنید. سپس گزینه زیر را که در عکس می بینید، انتخاب کنید.

ب) عبارت زیر را مانند عکس وارد کنید.

ج) سپس CMD را ببندید و مراحل زیر را برای عیب یابی مسائل شبکه ادامه دهید.

از دستورات دیگری که ممکن است به رایانه شما یاری کند تا وای فای را شناسایی کند، به صورت زیر است:

این دو دستور را یکی یکی وارد کنید. کاری که آن ها انجام خواهند داد این است که آدرس IP فعلی اختصاص داده شده به وسیله DHCP را آزاد نموده و یک آدرس تازه به آن اختصاص می دهند.

اگر هم با خطای Wi-Fi Doesnt Have a Valid IP Configuration روبرو هستید، دستورات زیر را یکی یکی اجرا کنید.

2) عیب یابی شبکه و اینترنت

الف) ابتدا دکمه های Windows + I را بزنید تا بخش تنظیمات باز گردد. سپس باید در پی گزینه های زیر بگردید.

  • Find and fix network problems
  • Find and fix problems with your network adapter

ب) برای هر دو گزینه بالا مراحل یکسان است. پس ما یکی را همراه با تصاویر به شما شرح می دهیم. ابتدا یکی از گزینه های troubleshooting را انتخاب کنید. سپس Apply repairs automatically را انتخاب کنید و روی Next کلیک کنید.

پس از آن، دستورالعمل هایی که می بینید را دنبال کنید، تا متوجه شوید که آیا مشکل را برطرف می نماید و یا خیر. اگر مشکل ادامه داشت، همین مراحل را برای گزینه عیب یابی دیگر، تکرار کنید.

گزینه عیب یابی دیگری نیز وجود دارد که اگر آپدیت Creators را نصب نموده باشید اجرا می گردد. این مورد به دلایلی، در نتایج جستجو قابل مشاهده نیست. برای راه اندازی آن مراحل زیر را طی کنید:

الف) به بخش تنظیمات روید. گزینه Update & Security را انتخاب کنید. روی Troubleshoot کلیک کنید. حال Internet Connections را باز کنید.

ب) روی Run the troubleshooter کلیک کنید تا فرآیند آغاز گردد و پس از آن، دستورالعمل های روی صفحه نمایش را دنبال کنید.

3) نام/SSID و رمز عبور شبکه را تغییر دهید

نمی توانیم مراحل خاصی را برای این راهکار به شما ارائه دهم، زیرا بر اساس مدل دستگاه و مدل روتر شما، این موارد متفاوت هستند. کاری که باید انجام دهید، این است که به وسیله کابل اترنت به اینترنت متصل شوید. سپس آدرس IP روتر را در مرورگر وارد کنید (چیزی مانند 198.168.1.1) تا بتوانید وارد شوید و جزئیات ورود را به سرعت تغییر دهید. بعلاوه می توانید برای جزئیات بیشتر، دفترچه راهنمای روتر را نیز آنالیز کنید.

4) FORGET NETWORK

این مورد، یک راهکار ساده برای برطرف مسائل وای فای در ویندوز 10 است که مراحل آن به صورت زیر است:

اگر رمز عبور Wi-Fi را نمی دانید، این مورد را اصلا تست نکنید.

الف) به بخش تنظیمات مراجعه کنید. گزینه Network & Internet را انتخاب کنید.

ب) در بخش Wi-Fi روی Manage known networks کلیک کنید.

ج) روی نام Wi-Fi خود کلیک کنید و گزینه Forget را انتخاب کنید.

به این مورد توجه کنید که شما برای وصل شدن دوباره به اینترنت، باید رمز عبور وای فای را بدانید.

5) عیب یابی DHCP

DHCP یا همان Dynamic Host Configuration Protocol فرآیندی است که ویندوز برای پیکربندی و اختصاص یک آدرس IP به یک دستگاه بی سیم، استفاده می نماید. این مورد شامل رایانه شما نیز می گردد. پس باید آنالیز کنیم که این سرویس برای شما فعال است یا خیر.

الف) با استفاده از سرچ، گزینه View network connections را پیدا کنید.

ب) حال باید راست کلیک کنید و Diagnose را انتخاب کنید.

ج) اگر این مورد به دلایلی غیبرطرفال شده باشد، باید حتما آن را دوباره فعال کنید.

د) اگر این مورد کار نکرد، می توانید آدرس IP خود را به صورت دستی نیز تنظیم کنید. برای این کار، در همان منو به جای Diagnose گزینه Properties را انتخاب کنید.

ه) پروتکل اینترنت نسخه 4 (TCP/IPv4) را انتخاب و روی Properties کلیک کنید.

ی) گزینه Use the following IP address را انتخاب نموده و مقادیر را وارد کنید. بعلاوه شما می توانید مقادیر زیر را نیز امتحان کنید که برای Google Public DNS هستند. اگر همه چیز درست نشد، با ISP خود صحبت کنید.

تمام تنظیمات را ذخیره کنید. سپس آنالیز کنید که آیا رایانه ویندوز 10 شما اکنون می تواند شبکه Wi-Fi را تشخیص دهد یا خیر. اگر همه چیز درست نشد، همواره می توانید به حالت پیش فرض برگردید.

توجه: تغییر تعداد کاربران در DHCP می تواند یاری نماینده باشد. حد بالا 50 است و بالا رفتن ممکن است باعث خطاهای مختلفی گردد. برای اطلاع از نحوه تغییر آن، باید دفترچه راهنمای روتر خود را آنالیز کنید.

6) فایروال یا آنتی ویروس را غیبرطرفال کنید

این مورد بسیار مرسوم است که آنتی ویروس شما، دچار اختلالاتی می گردد و نتیجه آن مشکل در اتصال رایانه به وای فای است. برای حل این مشکل، مراحل زیر را پیاده سازی کنید:

الف) Control Panel را باز کنید. Windows Defender Firewall را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید.

ب) از بخش کناری (سمت چپ) Turn Windows Defender Firewall on or off را انتخاب کنید.

ج) می توانید Windows Defender را خاموش کنید، اما این کار را موقتاً انجام دهید تا زمانی که خطا را برطرف کنید.

در این مرحله، گاهی اوقات احتیاج دارید که رایانه خود را ری استارت کنید.

7) به روز رسانی درایورهای شبکه

الف) از بخش Start menu گزینه Device Manager را باز کنید. بعلاوه شما با استفاده از Windows + X نیز می توانید آن را باز کنید.

ب) روی عنوان Network adapters دوبار کلیک کنید و روی گزینه آداپتور راست کلیک کنید. سپس Update driver را انتخاب کنید.

8) تنظیمات پهنای باند

بعضی از کاربران می گویند که تنظیم میزان پهنای باند روی Auto، به آن ها یاری نموده تا مسائل وای فای در ویندوز 10 را برطرف نمایند. امتحان کردن این مورد ضرری ندارد، پس از آن غافل نشوید.

الف) به وسیله Start menu شما می توانید Network Connections را باز کنید. روی نام شبکه خود راست کلیک کنید و Properties را انتخاب کنید. حال باید روی Configure کلیک کنید.

ب) باید آن را روی Auto تنظیم کنید. گاهی اوقات نیز این گزینه وجود ندارد. در این شرایط، باید چند گزینه را امتحان کنید تا ببینید آیا یکی از آن ها یاری می نماید یا خیر. قبل از ایجاد تغییرات، حتما به تنظیمات پیش فرض توجه کنید.

محتمل است که تعداد زیادی روتر در منطقه شما با همان پهنای باند، وجود داشته باشد. در نتیجه امواج شبکه را مسدود می نماید. تغییر کانال در بعضی موارد می تواند به شما یاری کند. برای مرجع:

802.11a/ac از باند 5 گیگاهرتز استفاده می نماید.

802.11b/g از باند 2.4 گیگاهرتز استفاده می نماید.

802.11n از باندهای 2.4 گیگاهرتز یا 5 گیگاهرتز استفاده می نماید.

9) مدیریت قدرت

تنظیمات مدیریت انرژی رایانه ویندوز 10، ممکن است که منبع تغذیه را برای صرفه جویی در مصرف باتری، خاموش کند.

الف) دوباره Device Manager را از منوی Start باز کنید و روی آداپتور شبکه خود راست کلیک کنید. سپس Properties را انتخاب کنید. این بار تب Power Management را انتخاب کنید.

ب) تیک گزینه Allow the computer to off this device to save power را بردارید و تنظیمات را ذخیره کنید. کامپیوتر را ری استارت کنید و دوباره چک کنید.

10) پروفایل WIRELESS را حذف کنید

محتمل است که یک خطا یا اشکال، باعث خراب شدن wireless profile شده باشد. برای حل این مشکل:

الف) CMD را از منوی Start باز کنید. اگر می توانید، دستور زیر را وارد کنید. (همچون عکس)

ب) نام شبکه خود را جایگزین WirelessProfileName کنید و Enter را بزنید. پس از اتمام، دوباره از ابتدا به شبکه خود متصل می شوید و ویندوز به طور اتوماتیک یک پروفایل تازه ایجاد می نماید.

11) انتشار SSID را فعال کنید

روتر شما، SSID یا نام شبکه را به دستگاه های مجاور پخش می نماید و به این ترتیب است که شما می توانید لپ تاپ و تلفن های هوشمند خود را به شبکه متصل کنید.

الف) یک تب تازه در مرورگر باز کنید و آدرس IP روتر را که معمولاً 198.168.1.1 است، باز کنید و وارد شوید. در بعضی موارد، این گزینه در خصوص سیستم شما، فرق دارد.

ب) معمولاً گزینه Enable SSID Broadcast را در قسمت تنظیمات پیدا می کنید. پس از ذخیره تنظیمات باید کامپیوتر را مجددا راه اندازی کنید.

12) سرویس WLAN AUTOCONFIG را روشن کنید

الف) برنامه Services را جستجو نموده و باز کنید.

ب) WLAN AutoConfig را در فهرست پیدا کنید و روی آن کلیک راست کنید تا بتوانید که Properties را انتخاب کنید.

ج) مطمئن شوید که نوع Startup روی Automatic تنظیم است. در صورت احتیاج، تغییرات را ذخیره کنید و کامپیوتر را مجددا راه اندازی کنید.

د) در اینجا یک فهرست از سرویس های دیگر برای شما قرار می دهیم. مطمئن شوید که این موارد روی سیستم شما واقع شده است:

  • Network Location Awareness (Automatic)
  • Network List Service (Manual)
  • Windows Event Log (Automatic)
  • Windows Update (Manual)

13) NETWORK DISCOVERY را روشن کنید

الف) ابتدا وارد بخش Control Panel شوید. سپس Network and Internet را انتخاب کنید. حال روی Network and Sharing Center کلیک کنید.

ب) حال شما باید Change advanced sharing settings را انتخاب کنید.

ج) Network Discovery باید در این بخش روشن باشد. اگر روشن نبود، این کار را انجام دهید و تغییرات را ذخیره کنید.

جمع بندی

در این مقاله کوشش کردیم تا برای برطرف مسائل وای فای در ویندوز، ترفندهای خوبی ارائه کنیم. موارد زیادی وجود دارد که ممکن است در شبکه وای فای رایانه شما مشکل ایجاد کند. به عنوان مثال، مایکروسافت در همین رابطه یک راهنمای کوتاه برای کاربران سرفیس نوشته است. اگر یکی از آن ها را داشته باشید، این مقاله برای شما کاربرد دارد. بعضی از این راه ها، بدون هیچ زحمتی و بسیار آسان مشکل شما را حل می نمایند. با این حال اگر نتوانستید مشکل خود را حل کنید، سعی کنید تمامی راه های بالا را امتحان کنید.

آیا شما راهکار دیگری برای برطرف مسائل وای فای در ویندوز می شناسید؟ آن ها را با ما در میان بگذارید.

منبع: GuidingTech

منبع: دیجیکالا مگ

به "13 روش تضمینی برای حل مشکل پیدا نکردن وای فای در ویندوز 10" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 روش تضمینی برای حل مشکل پیدا نکردن وای فای در ویندوز 10"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید