آشنایی با قلعه سلاسل

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، متون تاریخی از وجود قلعه سلاسل در زمان هخامنشیان حکایت می نمایند و قلعه تا حدود 50 سال پیش آباد بوده است. این قلعه بجز نقش دفاعی که از شهر شوشتر داشته است، مرکز کنترل نهر داریون و بعلاوه محل استقرار والی خوزستان بوده است.

آشنایی با قلعه سلاسل

قلعه سلاسل شوشتر دژی است بسیار بزرگ که دارای حیاط های مفصل و متعدد و سربازخانه ها، طویله ها، حمام ها، شبستان ها، برج ها، باغچه ها، قورخانه، نقاره خانه، حرم خانه، آشپزخانه و قاپی های متعدد و حوض های بزرگ و حصار و خندق بوده است. این قلعه به همراه 15 اثر تاریخی دیگر شوشتر در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در 26 ژوئن 2009 (5 تیرماه 1388)، در شهر سویل اسپانیا، با احراز معیارهای 1، 2 و 5 با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر به عنوان دهمین اثر ایران در لیست میراث جهانی یونسکو با شماره 1315 به ثبت رسید.

قلعه سلاسل بارها و بارها بازسازی شده و ویرانی هایی که در حال حاضر به چشم می خورد مربوط به قلعة دوران قاجار است.

این قلعه دارای 2 در بزرگ است و در سمت شمال و شمال شرقی آن خندقی وجود دارد که در جنوب به نهر داریون منتهی می گردد. این قلعه جزء قلعه های چند وجهی است و به شکل بیضی بنا شده و در زمان های مختلف بازسازی و تعمیر شده است.

بعضی نام سلاسل را مربوط به شخصی به نام ابی سلاسل می دانند که در قرن 4 زندگی می نموده و قلعه را تعمیر و بازسازی نموده است.

قلعه سلاسل بارها بازسازی شده است. یک بار به دست فتحعلی خان پسر واخشتوخان در قرن 11 هجری و دفعه دیگر در سال 1237 به دست محمد علی میرزای دولتشاهی.

بعلاوه بار دیگر به امر نظام السلطنه حسینقلی خان مافی در سال 1307 بازسازی کامل شده است. در دهه 40 به جامانده قلعه را ویران نموده اند و از مصالح آن در قسمت غربی قلعه ساختمان ادارات دارائی قند و شکر و غله و دخانیات احداث شد.

اکنون تمامی عمارت های آن تخریب شده اند و جز اتاق های زیر زمینی، شوادان ها و تونل های داریون چیزی از آن نمانده است. با وجود تخریب قسمت عمده این قلعه، بخش های به جامانده چشمگیر و بسیار دیدنی هستند. مادام ژان دیولافوآ، باستان شناس معروف اعزامی دولت فرانسه در سال 1881میلادی، درباره قلعه می گوید: قلعه سلاسل اقامتگاه رسمی والی خوزستان است، و در روی کوهی که مانند فلات کوچکی است قرار گرفته است. در پای این کوه هم یکی از شعب کارون که شطیط نام دارد عبور می نماید، و ساختمان ها و استحکاماتی که از عهد ساسانیان به جای مانده اند آن را از طرف شهر قابل دفاع می سازند.

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ اخبار و رویدادها

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "آشنایی با قلعه سلاسل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با قلعه سلاسل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید