این موجود عجیب درد را حس نمی کند ، عکس

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، موش حفار برهنه، جونده زشت، چروکیده و تقریبا بدون مو با دندان هایی دراز که از دهانش بیرون زده ، قطعا موجود دوست داشتنی و جذابی نیست؛ ولی ویژگی های حیرت آوری دارد که جانورشناسان و محققان پزشکی در سراسر دنیا را انگشت به دهان گذاشته است.

این موجود عجیب درد را حس نمی کند ، عکس

نام علمی این گونه Heterocephalus Glaber است و عموما در منطقه ها گرمسیری شمال شرقی آفریقا و در کشورهای کنیا، اتیوپی و سومالی زندگی می نمایند. آنها در طبیعت در گروه های پرجمعیتی که تعدادشان معمولا بین 70 تا 80 عضو است و گاهی حتی به 300 عدد هم می رسد، در زیرِ زمین زندگی نموده و تونل هایی را حفاری می نمایند که طولشان به مقدار چند زمین فوتبال است.

این موجودات عجیب و غریب، در مقابل پیری و درد مصون هستند و مدتهاست که توجه دانشمندان را به خود جلب نموده اند. تحقیقات اخیر حاکی از آن است که موش حفار برهنه می تواند کلیدی برای درک بعضی از دغدغه های انسانی از جمله سرطان و پیری باشد.

البته سالهاست تحقیقات زیادی برروی موش ها برای درک رازهای بیولوژیک انسان ها صورت گرفته و محققان براین باور هستند که موش حفار برهنه، مزایای خاصی نسبت به سایر گونه ها دارند.

شاید عجیب ترین ویژگی یک موش حفار برهنه، غیرقابل نفوذ بودن بدن آنها در مقابل درد است. اسمیت در این باره می گوید:این احتمالا نتیجه سازگاری تعاملی با محیطی حاوی حجم بالای دی اکسید کربن است.

هوایی که این حیوان تنفس می نماید، دارای دی اکسید کربنی بیشتر از هوای آزاد است و اگر هوای بازدم در تونل های زیرزمینی گیر بیفتد، این مقدار دی اکسید کربن فراوری و انباشته می گردد که در بیشتر پستانداران، این ممکن است مشکل ساز گردد.

اسمیت دراین باره می گوید: دی اکسید کربن با آب واکنش نشان داده واسیدی به نام اسید کربنیک را تشکیل می دهد که می تواند اعصاب را برای ایجاد درد فعال کند.

در بسیاری از بیماری های التهابی، مثل آرتریت روماتوئید، نواحی متورم بافت ها ممکن است اسیدی شده و همین باعث ایجاد درد می گردد. البته این اسیدی شدن، برای موش حفار برهنه دردناک نیست. اسمیت مبنای مولکولی این تحمل را آنالیز نموده و به ژنی رسیده که باعث می گردد تا اسید در بدن این موش ها، به جای فعال نماینده اعصاب حسی، بیشتر مثل یک ماده بی حس نماینده عمل کند.

در گزارش زشت و چروکیده است اما پیر نمی گردد، سرطان هم نمی گیرد درباره این موجود کوچک حیرت انگیز بیشتر بخوانید.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "این موجود عجیب درد را حس نمی کند ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این موجود عجیب درد را حس نمی کند ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید