در واگذاری های گذشته، شاهد تصدی گری دولت با عنوانی دیگر هستیم

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، نخستین رویداد بین المللی خصوصی سازی در اقتصاد ایران با حضور رئیس جمهور برگزار گردید. در این نشست بر لزوم آسیب شناسی فرایند واگذاری ها در 20 سال گذشته تاکید شد.

در واگذاری های گذشته، شاهد تصدی گری دولت با عنوانی دیگر هستیم

سند راهبردی تحول دولت با 37 موضوع از ابتدای دولت سیزدهم مورد توجه دولت قرار گرفته که یکی از این 37 موضوع، فرایند خصوصی سازی است. بر اساس این سند، آسیب شناسی فرایند خصوصی سازی، نقط قوت و ضعف آن، بهبود فرایند ارزش گذاری ها، نظارت ها و در مجموع کل فرآیند مربوطه باید ملاک عمل قرار گیرد و متحول گردد.

در پی اجرایی شدن سند راهبردی، سازمان خصوصی سازی، اولین رویداد بین المللی خصوصی سازی در اقتصاد ایران برگزار کرد تا در این چارچوب و نشست های تخصصی که در طول سه روز برگزاری همایش ترتیب داده شده، راه های بازنگری موثر در فرایند خصوصی سازی تعیین گردد.

در این همایش، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور با انتقاد از فرایند خصوصی سازی ها، آنچه تا به امروز رخ داده را تصدی گری دولت با عنوانی دیگر، دانست و ادامه داد: باید به بخش خصوصی واقعی میدان داده گردد و دنبال اصلاح بسترهای فسادزا در کشور باشیم و اجازه ندهیم تخلفی در اقتصاد رخ دهد. محور کار دولت رونق بخشیدن به فراوری و فضای کسب وکار است و در این جهت افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی و افزایش بهره وری باید رخ دهد.

او با بیان این که قرار است در کشور تصمیم های سختی بگیریم، گفت: شاید بعضی موافق نباشند؛ اما این نگاه نقادانه، کشور را به افق روشنی که پیش روی اقتصاد است رهنمود می نماید.

رئیسی بر نقش راهنمایی گر، نظارت گر و حمایت گر دولت در اقتصاد اشاره و تاکید نمود: چنان چه دولت بخواهد پیروز گردد باید در راستای همین سه مورد عمل کند و دخالت ها و تصدیگری ها را کنار بگذارد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بازنگری به تابلوی خصوصی سازی یک ضرورت است، توضیح داد: هدف پافشاری بر سیاست اصل 44 قانون اساسی، اقتصاد مقاومتی و میدان دادن به بخش خصوصی واقعی است؛ چرا که بسیاری از اوقات گفته می گردد خصوصی سازی اجرا شده؛ اما دولت با تابلو یا بی تابلو حضور دارد که نمونه آن واگذاری به سازمان تامین اجتماعی، بعضی بانک ها و بعضی شهرداری ها است که این موضوع تداوم تصدی گری دولت با عناوین دیگر محسوب می گردد.

رئیسی ادامه داد: اگر بخش خصوصی اظهار داشت که فضا برای فعالیت قابل پذیرش است ایرادی ندارد؛ اما اگر اعلام کند میدان برای این بخش وجود ندارد این یک ایراد اساسی است.

بر اساس اظهارات او پس از آنکه کارخانه ای واگذار می گردد دولت بخش خصوصی را رها می نماید در حالی که تازه در آن موقع وظیفه دولت آغاز می گردد و باید در کسوت یک ناظر و حامی وارد عمل گردد؛ بنابراین سازوکار متناسب با این نگاه باید تنظیم گردد. عدم پیروزیت واحدی که به بخش خصوصی واگذار شده است پیغام خوبی ندارد و باید دید که چه کنیم پیغام های منفی به پیغام های مثبت تبدیل گردد.

رئیس جمهور گفت: دنبال عبرت گرفتن هستیم باید با عبرت گرفتن از گذشته، آینده را ترسیم کرد چه در حمایت از بخش خصوصی و چه در توانمندسازی این بخش. از طرف دیگر نباید دچار افراط و تفریط شویم. نگاه باید واقعی باشد و بایدها و نبایدها را در این رابطه تنظیم کرد. بر این بایدها و نبایدها نیز همه و بیش از همه دولت مردان باید ملتزم باشند.

رئیسی با بیان این که بعضی گمان می نمایند اگر یک خصوصی سازی دچار مشکل گردد کل فرآیند باید متوقف گردد، گفت: این موضوع درست نیست بلکه این کشتی باید اصلاح گردد و در این راستا باید از دانشگاه ها و فعالان مالی یاری گرفته گردد. این موضوع مورد تاکید بنده است که هر کسی صاحب نظر محسوب می گردد اما نظرش با ما فرق دارد حتما نظرات خود را ابراز کند تا به نقطه مشترک برسیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "در واگذاری های گذشته، شاهد تصدی گری دولت با عنوانی دیگر هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در واگذاری های گذشته، شاهد تصدی گری دولت با عنوانی دیگر هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید