شروع به کار نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات دانشگاهیان چرتکه

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، چهارمین دوره نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات دانشگاهیان چرتکه در دانشگاه شیراز گشایش یافت.

شروع به کار نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات دانشگاهیان چرتکه

محمد فرخ زاده معاون جهانگردی و امور زیارتی استانداری فارس در مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات دانشگاهیان چرتکه ضمن اشاره به اینکه کار بسیار ارزشمندی اجرا شده است و به سهم خودم قدردان زحمات هستم، گفت: 600 رشته صنایع دستی در جهان ثبت یونسکو شده است.

او با اشاره به اینکه از این تعداد بیش از 300 رشته صنایع دستی در ایران و بیش از 120 رشته آن در فارس وجود دارد، گفت: این نشان می دهد استان فارس، سهم خوبی را در حوزه صنایع دستی در کشور و جهان به خود اختصاص داده است.

فرخ زاده با اشاره به اینکه در جهان گردش اقتصادی فروش صنایع دستی 600 میلیارد دلار بوده، اما سهم فارس کمتر از 500 میلیون دلار است، تاکید نمود: کوشش مضاعفی در این رابطه باید شکل گیرد و استان فارس هنرمندان زیادی را دارد که جوانان می توانند در عرصه صنایع دستی نقش مؤثری داشته باشند.

فرخ زاده با اشاره به اینکه 213 هنرمند استان فارس نشان ملی هنری دارند و 19 هنرمند هم دارای مهر اصالت هستند، اضافه نمود: نزدیک به 3هزارو 500 نفر در کارگاه های مختلف صنایع دستی شاغل هستند و تعاونی صنایع دستی نزدیک به 3هزار نفر عضو دارد.

او ضمن تاکید بر اینکه متاسفانه صنایع دستی در سبد خانوار در کشور نقش و جایگاهی ندارد، گفت: امروز آنقدری که برای خوراکی و فست فود ها هزینه می گردد برای صنایع دستی هزینه نمی گردد، این نشان می دهد که عمق این کار کم است و باید کوشش گردد صنایع دستی به عنوان هنر دست و پیونددهنده نسل ها و جلوگیری از گسست بین نسلی در خانه سهم پیدا کند.

فرخ زاده با اشاره به حمایت های خوبی که ازسوی دولت برای این حوزه در نظر گرفته شده است، گفت: از ماه گذشته شورای صنایع دستی و فرش به حوزه معاونت جهانگردی و امور زیارت منتقل شد.

معاون جهانگردی و امور زیارتی استانداری فارس گفت: صنایع دستی یکی از موضوعات مهم حوزه صادرات غیرنفتی و غیرتحریمی است که باید کوشش کنیم عدد صادرات صنایع دستی را افزایش دهیم.

او گفت: صنایع دستی در فرهنگ، باور و اعتقادات ما ریشه دارد و در جهان پیمان های متعددی پیرامون صنایع دستی ایجاد نموده اند که شیراز هم جزء این پیمان بوده که به پیما ICCN، میراث فرهنگی ناملموس مشهور است.

فرخ زاده با اشاره به اینکه شیراز و آباده ثبت جهانی صنایع دستی هستند و فیروزآباد هم ثبت ملی شده است، گفت: بعضی کشور ها صنایع دستی ایران را می برند و برای خودشان برندسازی می نمایند، در چین روستایی به نام کاشان ایجاد نموده اند که فرش کاشان را کپی و به جهان عرضه می نماید، در حوزه چوب و ابریشم هم به بهانه راه ابریشم هم همین رویه را پیاده نموده اند.

فرخ زاده گفت: زعفران ایران هم به نام اسپانیا و دیگرکشور ها برندسازی شده است، باید کوشش گردد تا ضمن برندسازی صنایع دستی ایران، مسائل این چنینی به حداقل برسد.

او گفت: صنایع دستی یک رشته مؤثر در جذب جهانگرد است و طبق آمار هر جهانگرد که وارد شهر شیراز می گردد بیش از 17 شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می نماید

وبلاگ اخبار و رویدادها فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "شروع به کار نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات دانشگاهیان چرتکه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع به کار نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات دانشگاهیان چرتکه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید