رصد و پایش منابع آبی و تالاب های کرمانشاه

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از رصد و پایش منابع آبی و تالاب های کرمانشاه برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اطلاع داد.

رصد و پایش منابع آبی و تالاب های کرمانشاه

علیرضا حیدری رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه منابع آبی و تالابی استان به طور مستمر در راستای مقابله با شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان رصد می شوند، گفت : معمولا در نیمه دوم سال با شروع مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی به تالاب های کرمانشاه، پایش ها برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با جدیت بیشتری انجام می گردد.

حیدری افزود: استان کرمانشاه 21 تالاب دارد که همگی آن ها در کنار سایر منابع آبی استان به طور مرتب برای مقابله با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پایش می شوند.

وی تاکید نمود: روستا های اطراف تالاب های استان به طور مرتب برای مقابله با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان رصد می شوند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه پرندگان وحشی مهاجر مخزن اصلی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند، گفت: با توجه به مهاجرت پرندگان مهاجر در فصول سرد سال به استان کرمانشاه، احتمال شیوع بیماری از پرندگان وحشی به پرندگان بومی و حتی صنعتی وجود دارد، به همین دلیل از پرورش دهندگان طیور بومی و صنعتی می خواهیم هشدار های مرتبط با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را جدی بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه رعایت اصول امنیت زیستی نقش تاثیرگذاری در جلوگیری از بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری ها دارد، افزود: از صاحبان مرغداری ها می خواهیم رعایت موازین بهداشتی را برای ممانعت از شیوع احتمالی بیماری داشته باشند.

وی رد پای دوره گرد ها را در شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سنوات گذشته پررنگ دانست و از روستاییان خواست از خرید طیور از دوره گرد ها صرف نظر نمایند.

حیدری علائم بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در پرندگان تلفات بالا با سیر افزایشی، سیاه شدن تاج و ریش و وجود علائم خونریزی روی قسمت های بدون پر بدن پرنده عنوان نمود و افزود: این بیماری در طیور درمان ندارد و اگر طیور یک خانه در روستایی آلوده به بیماری تشخیص داده شوند، بر اساس دستورالعمل ها ناچار به معدوم سازی همه طیور روستا خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه در ارزیابی های انجام شده از ابتدای سال تا به امروز هیچ مورد مشکوک به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سطح استان دیده نشده، گفت: سال گذشته پنج کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه شناسایی شد که همه این کانون ها روستایی بودند.

وی تاکید نمود: تا به امروز هیچ کانونی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در جمعیت طیور صنعتی استان نداشته ایم .

وبلاگ اخبار و رویدادها کرمانشاه کرمانشاه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "رصد و پایش منابع آبی و تالاب های کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رصد و پایش منابع آبی و تالاب های کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید