آغاز پیک کرونا در 5 استان ، فرایند کرونا در 13 استان نزولی شد ، ناسازگاری داده ها در 9 استان

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، طبق آخرین آنالیز های اجرا شده درباره بیماری کووید 19 در کشور تا روز 31 فروردین، علی رغم آنکه در کل کشور فرایند نزولی بیماری مشاهده می گردد، اما فرایند صعودی یا آغاز پیک در پنج استان قم، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، آذربایجان غربی و اردبیل مشاهده می گردد.

آغاز پیک کرونا در 5 استان ، فرایند کرونا در 13 استان نزولی شد ، ناسازگاری داده ها در 9 استان

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها به نقل از ایسنا، بر اساس بررسی های اپیدمیولوژی اجرا شده بر فرایند ابتلا و گسترش ویروس کرونا در ایران و دنیا که از سوی وزارت بهداشت منتشر شده است، تا امروز 2 میلیون و 407 هزار و 341 نفر در دنیا به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد 165 هزار و 69 نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده اند.

به طور کلی در دنیا کشورهای آمریکا، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و آلمان رتبه های اول تا پنجم ابتلا به بیماری کووید 19 را به خود اختصاص می دهند. بر اساس اعلام گزارش منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، ایران نیز رتبه نهم ابتلا به کروناویروس را به خود اختصاص می دهد و بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تا 31 فروردین ماه 82 هزار و 211 نفر در کشور به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد 5118 نفر جان خود را از دست داده و 57 هزار و 23 نفر نیز بهبود یافته اند. بر اساس بررسی های اجرا شده بیشترین شناسایی موارد قطعی ابتلا به این بیماری در روز 11 فروردین ماه بوده است.

  • تحلیل احتاقتصادی وضعـیت منحنی اپیـدمی در استان ها

برای ارزیابی فرایند گسترش بیماری کووید-19 در استان های مختلف کشور از تحلیل فرایند تغییرات رخ داده برای موارد ابتلا و مرگ گزارش شده روزانه استفاده شده است. برای محاسبه فرایند تغییرات ابتلا و مرگ در 5 روز اخیر، ابتدا متوسط سه روزه تعداد گزارش ابتلا و مرگ هر روز با میانگین دریافت از داده های همان روز، روز قبل و روز بعد محاسبه شد. سپس میزان افزایش هر روز نسبت به روز قبل محاسبه شد. در نهایت تغییر فرایند ابتلا و مرگ آخر با میانگین دریافت از اعداد به دست آمده برای روزهای آخر محاسبه شد. برای تحلیل بهتر، شاخص های پنج روز آخر وارد بررسی شد. برای تحلیل احتاقتصادی شرایط منحنی اپیدمی مواردی مدنظر نهاده شد.

در مواردی که هر دو شاخص تغییر فرایند ابتلا و مرگ در سه روز اخیر فرایند افزایشی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً فرایند افزایشی دارد. در مواردی که شاخص تغییر فرایند ابتلا نزولی ولی شاخص تغییر فرایند مرگ صعودی بود، احتمالاً اخیراً پیک اول اپیدمی رد شده است. در مواردی که هر دو شاخص تغییر فرایند ابتلا و مرگ در سه روز اخیر فرایند نزولی داشت، منحنی اپیدمی احتمالاً فرایند نزولی دارد. همچنین در مواردی که تغییرات ناهمگن شاخص های فرایند ابتلا و مرگ و یا تغییرات بیش از حد انتظار هر کدام از داده های ابتلا و مرگ دیده شد، رفتار ناسازگار داده ها وجود دارد و تحلیل بهتر را در روزهای بعد و با داده های درست تر می توان ارائه کرد.

در کل کشور فرایند نزولی طی روزهای اخیر مشاهده می گردد. به نظر می رسد چهار استان گلستان، خوزستان، کردستان و خراسان جنوبی اخیراً پیک اپیدمی را تجربه نموده اند و فرایند صعودی یا آغاز پیک در پنج استان قم، کهکیلویه و بویراحمد، مازندران، آذربایجان غربی و اردبیل مشاهده شد.

از سوی دیگر 13 استان تهران، آذربایجان شرقی، البرز، قزوین، اصفهان، زنجان، لرستان، فارس، خراسان رضوی، همدان، چهارمحال و بختیاری، کرمان و ایلام فرایند نزولی را نشان می دهند. در خصوص 9 استان خراسان شاقتصادی، یزد، سمنان، گیلان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان ناسازگاری داده ها اجازه تحلیل درستی از شرایط اپیدمی را نشان نمی دهند و باید مدنظر داشت که یک استان می تواند چندین اپیدمی متوالی و چندین پیک منحنی را تجربه کند.

  • آیا سونامی اطلاعات در شبکه های اجتماعی، نگران کننده است؟

از ابتدای بیماری همه گیر کووید -19 اطلاعات نادرست با سرعتی باورنکردنی در رسانه های سنتی و اجتماعی گسترش یافته است. نمودارها نتیجه بررسی 673 توئیت است. 66 درصد این توییت ها توسط افراد یا گروه های غیررسمی ارسال شده است و فقط 19.2 درصد آن، متعلق به حساب های تأییدشده توییتر است. 91.2 درصد این توئیت ها محتوای جدی داشتند و حدود 70 درصد از توئیت ها در خصوص اطلاعات پزشکی و بهداشت عمومی بودند، در حالی که بقیه مربوط به عوامل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بودند.

در کل 24.8 درصد از این توئیت ها دارای اطلاعات غلط و 17.4 درصد دارای اطلاعات غیر قابل اطمینان در خصوص این همهگیری بودند. میزان اطلاعات غلط در بین حساب های فردی و گروه های غیررسمی بیشتر بود. توئیت های انجام گرفته از حساب های بهداشت و درمان، کمترین میزان اطلاعات غیرقابل اطمینان را داشتند و کلمه کلیدی 19-COVID کم ترین میزان اطلاعات غلط و غیرقابل توجیه را داشت.

نکته قابل توجه این است که تعداد لایک و بازنشر هر توئیت، ربطی به محتوای غلط یا غیرقابل اطمینان آن توئیت نداشت. در واقع، این اطلاعات بدان معناست که اطلاعات نادرست می تواند با سهولت در بستر رسانه های اجتماعی گسترش یابد. در این مطالعه نشان داده می گردد که درصد اطلاعات غلط و غیرقابل اطمینان به طرز نگران کننده ای زیاد است. این نتایج، با نتایج منتشر شده در اپیدمی های مشابه اخیر منطبق است، جایی که رسانه های اجتماعی نقش مهمی در انتشار اطلاعات غلط داشتند. این پدیده هنگامی که آگاهی و اقدامات پیشگیرانه مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است، امنیت عمومی را به خطر می اندازد. متولیان سلامت جوامع، دولت ها و شرکت های خصوصی باید این تهدید را بشناسند و به سرعت برای گردش اطلاعات درست در محیط رسانه های اجتماعی، اقدامات لازم را انجام دهند.

منبع: همشهری آنلاین

به "آغاز پیک کرونا در 5 استان ، فرایند کرونا در 13 استان نزولی شد ، ناسازگاری داده ها در 9 استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز پیک کرونا در 5 استان ، فرایند کرونا در 13 استان نزولی شد ، ناسازگاری داده ها در 9 استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید