فارس من، برای جلوگیری از تقلب در انتها نامه ها جذب دانشجویان را کاهش دهیم

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از تقلب در پایان نامه ها باید جذب دانشجویان دکتری را کاهش دهیم، گفت: ارتباط استاد و دانشجو اگر مرتب و دائم باشد دانشجو نمی تواند تقلب کند.

فارس من، برای جلوگیری از تقلب در انتها نامه ها جذب دانشجویان را کاهش دهیم

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ اخبار و رویدادها، سامانه فارس من سامانه ای است که مخاطبان وبلاگ اخبار و رویدادها می توانند به وسیله آن مسائل خود در تمام حوزه ها را مطرح نمایند تا وبلاگ اخبار و رویدادها وبلاگ اخبار و رویدادها این مسائل را پیگیری نموده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت نمایند.

مخاطبان وبلاگ اخبار و رویدادها موضوع اجرای شیوه آموزش محور تنها راه پیشگیری از تخلفات علمی انتها نامه ای را مطرح نموده و از وبلاگ اخبار و رویدادها خواهان گفت وگو با مسؤولان شدند که وبلاگ اخبار و رویدادها وبلاگ اخبار و رویدادها برحسب وفای به عهد این موضوع را پیگیری کردند.

وزارت علوم به جای پرداختن به کار های اصولی به نکات فرمی توجه می نماید

سید حسن صدوق رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی و رئیس مرکز آمایش دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ اخبار و رویدادها، گفت: اجرای شیوه آموزش محور را غلط دانست و گفت: وزارت علوم به جای پرداختن به کار های اصولی به نکات فرمی و شکلی می پردازد.

انتها نامه ارشد یا رساله دکتری شناسنامه علمی دانشجو محسوب می شود

وی ادامه داد:آن چیزی که شناسنامه علمی دانشجو یا دانش آموخته را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری شکل می دهد انتها نامه ارشد یا رساله دکتری وی است.

رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه در تمام جهان انتها نامه ها اسناد ملی هستند که در کتابخانه ها و امروزه به صورت الکترونیکی نگهداری می شوند، یادآور شد: اساتید کشور های دیگر از انتها نامه ها و رساله های دکتری در بحث های آموزشی خود بهره می برند.

دانشجو به عنوان پژوهشگر وارد دانشگاه می شود

صدوق در ادامه با اشاره به اینکه بخش مهمی از اسناد علمی جهان در کتابخانه ها و دانشگاه ها انتها نامه ها و تز های دکتری است، توضیح داد:دانشجو به عنوان یک پژو هشگر وارد دانشگاه می شود یعنی باید پژوهش کند و متناسب با احتیاج پژوهشی واحد های لازم را بگذراند. اما در ایران دانشجو با ورود به مقطع کارشناسی ارشد تعدادی از واحد های آموزشی را می گذراند و در مقطع دکتری هم به همین شکل و در چند ماه به آخر تحصیلاتش از وی درخواست انتها نامه یا رساله می شود که طبیعتا در این صورت دانشجو مطلبی را سر هم بندی می نماید و تحت عنوان انتها نامه و تز ارائه می دهد و از استاد به دلیل اینکه دیگر فرصت ندارد یا جریمه می شود درخواست فرصت دفاع می خواهد. این تحصیلات ارشد و دکتری نیست بلکه ادامه تحصیل به این شکل آموزش دنباله کارشناسی است که این یک روش غلط آموزشی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: بودجه هر دانشگاه در بعضی از کشور ها عبارت است از بودجه پژوهشی که سالانه برای دانشگاه ها در نظر گرفته می شود.البته برای مسأله آموزش، حقوق اساتید ساختمان دانشکده، حقوق کارکنان و لابراتور ها تعهدات جاری دولت نیز هست. هزینه اضافه در دانشگاه یعنی هزینه پژوهش یعنی هر دانشگاهی می خواهد بودجه ای دریافت کند می گوید سال جاری این مبلغ هزینه پژوهش لازم دارد که بر اساس آن نتایج برمی شود و بازتاب پیدا می نماید و عمران و آبادانی و حل مسائل کشور صورت می گیرد.

برای جلوگیری از تقلب در انتها نامه ها جذب دانشجویان را کاهش دهیم

وی خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از تقلب در انتها نامه ها باید جذب دانشجویان دکتری را کاهش دهیم تا ارتباط استاد و دانشجو راحت تر باشد و دانشجو نتواند تقلب کند و وقتی در حال دفاع از انتها نامه است به محض آغاز همه اساتید بفهمند این رساله یا انتها نامه کار خود دانشجو است و مقاله های استخراج شده از رساله یا تز دکتری که در مجلات داخلی و خارجی چاپ می شود مجموع آنها رساله دانشجو را شکل می دهد. و این نشان از فعالیت خود دانشجو دارد.

صدوق تاکید نمود: روش پژوهش محور از تقلب جلوگیری می نماید و روش آموزش محور مهمل ، بی معنا و غلط است و امیدوارم که وزارت علوم جلوی این ماجرا را گرفته و به حل آن بپردازند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "فارس من، برای جلوگیری از تقلب در انتها نامه ها جذب دانشجویان را کاهش دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، برای جلوگیری از تقلب در انتها نامه ها جذب دانشجویان را کاهش دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید