همه چیز درباره گوا!

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، برای آنهایی که قصد سفر به گوا را دارند

در این مطلب و طی نگاهی اجمالی به گوا، اطلاعات و جزئیات مربوط به اکثر ویژگی ها و موارد با اهمیت سواحل گوا ارائه شده و شما می توانید با یاری این نکات، اطلاعات کافی درباره این منطقه زیبا را به دست بیاورید. با خبرنگاران همراه باشید تا درباره سفر به گوا راهنماییتان کنیم.

همه چیز درباره گوا!

موقعیت جغرافیایی گوا چگونه است؟

ایالت گوا از نظر جغرافیائی در فاصله میان عرض جغرافیایی مدار 14° 53′ 54″ شمالی و 15° 40′ 00″ شمالی و طول جغرافیائی 73° 40′ 33″ شرقی تا 74° 20′ 13″ شرقی نهاده شده است.

گوا متعلق به کدام کشور است؟

ایالت گوا در سواحل دریای عرب قرار داشته و یکی از ایالت های غربی کشور هندوستان محسوب می گردد.

همسایگان گوا در هندوستان

ایالت گوا از سمت شمال با ایالت ماهاراشترا Maharashtra همسایه بوده و از سمت جنوب و شرق نیز با ایالت کاراناتاکا Karnataka هم مرز است. مرز غربی این ایالت نیز کاملا ساحلی بوده و در حاشیه دریای عرب نهاده شده است.

ایالت گوا در چه زمانی تاسیس شد؟

ایالت غربی گوا در سی ام ماه می سال 1987 میلادی به عنوان یک ایالت مستقل معرفی گردید.

مرکز ایالت گوا کجاست؟

نام رسمی مرکز ایالت گوا، پانجی Panaji است،البته این شهر در زبان محلی Konkani با تلفظ پونجی ‘Ponnji نامیده می گردد. نام پرتقالی این ایالت نیز پونجیم ‘Pongim بوده به همین دلیل این شهر در بین مردم انگلیسی زبان با نام پانجیم نیز شناخته می گردد. مرکز ایالت گوا در دهانه و مدخل رودخانه ماندووی Mandovi در بخش های شمالی ایالت نهاده شده است. در این شهر تعداد زیادی آثار تاریخی و کهن از جمله کلیساها، میادین و بناهای ساخته شده به سبک باروک توسط پرتقالی ها وجود دارد که چشم اندازی بسیار زیبا را به این شهر داده است.

جمعیت شهر پانجی حدود 65 هزار نفر بوده و به این ترتیب به عنوان سومین شهر بزرگ گوا پس از واسکو Vasco و ماداگون Madgaon به شمار می رود. مرکز ایالت گوا در گذشته یک روستای کوچک در حاشیه رودخانه بوده که در سال 1843 میلادی نام آن به نوا گوا Nova Goa که به زبان پرتقالی به معنی گوای جدید است تغییر داده شد و از آن به عنوان شهر جایگزین شهر قدیمی گوا که مرکز استعمارگران پرتغالی بود، بهره برداری شد. نایب السلطنه پرتقال در هندوستان به سال 1759 به پانجی منتقل شده و به این ترتیب بر اهمیت شهر افزوده شد. پس از آن این شهر روز به روز توسعه بیشتری یافت تا اینکه در سال 1987 میلادی به عنوان مرکز ایالت گوا انتخاب شد.

مرکز گوا توسط یک قلعه در تپه های مجاور شهر، محافظت شده و در اطراف آن تعدادی مرداب نهاده شده است. در سال 1843 پس از این که استفاده از بندر قدمی شهر گوا به دلیل رسوب گل و لجن در آن با سختی روبرو بود شده و همچنین بروز طاعون در آن شرایط بسیار وخیمی را پدید آورده بود، مورد توجه بیشتری نهاده شد.

بزرگترین شهر گوا کجاست؟

واسکو داگاما Vasco da Gama در جنوب گوا به عنوان بزرگ ترین شهر این ایالت شناخته می گردد.

شهرهای عمده ایالت گوا

علاوه بر دو شهر واسکو Vasco و ماداگون Madgaon و به استثنای پانجی که مرکز ایالت محسوب می گردد، سایر شهرهای مهم گوا عبارتند از: مارگائو Margao؛ ماپوسا Mapusa؛ مورموگائو Mormugao و پوندا Ponda .

ساعت رسمی در گوا تابع کدام مدار جغرافیایی است؟

با توجه به اینکه گوا یکی از ایالت های هندوستان محسوب می گردد، تابع ساعت رسمی این کشور بوده و منطقه زمانی تشریح شده در سیستم هماهنگ دنیای آن ، ساعت (UTC) + 5:30 است.

مساحت گوا چقدر است؟

ایالت گوا دارای مساحتی بالغ بر 3 هزار و 720 کیلومتر مربع بوده و به این ترتیب یکی از کوچکترین ایالت های هند محسوب می گردد. این ایالت در بین سایر ایالت های کشور هندوستان از نظر مساحت در رتبه بیست و هشتم نهاده شده است.

جمعیت ایالت گوا چقدر است؟

بر اساس سرشماری سال 1991 میلادی در سراسر هندوستان، جمعیت گوا حدود 1 میلیون و 169 هزار و 793 نفر است. تراکم جمعیت در این منطقه برابر با 316 نفر در هر کیلومتر مربع بوده و 59 درصد از جمعیت این ایالت را روستاییان تشکیل داده و 41 درصد مابقی در شهر زندگی می نمایند. لازم به ذکر است در ایالت گوا ، هیچ قبیله سنتی زندگی نمی کند. در سال 2001 اعلام شد که جمعیت گوا حدود 1 میلیون و 400 هزار نفر بوده و در بین این افراد، 76 درصد تحصیلنموده وجود دارد که این آمار در برابر نسبت 2/52 درصدی باسوادان هندوستان، رقم بالائی محسوب می گردد.

رتبه میزان باسوادی در گوا چند است؟

87 درصد مردم گوا با سواد هستند که این موضوع سبب شده است تا ایالت گوا به عنوان سومین ایالت با سواد در هندوستان شناخته گردد.

زبان رسمی در گوا چیست؟

تا پیش از خاتمه استعمار پرتقال در گوا و استقلال این ایالت و بازگشت آن به هندوستان در سال 1961 میلادی، زبان پرتقالی به عنوان زبان رسمی گوا شناخته شده و افراد کهنسال در این ایالت هنوز به خوبی قادر به سخن گفتن به این زبان هستند. پس از خاتمه حضور استعمارگران در این سرزمین، زبان بومی منطقه یعنی زبان Konkani که با رسم الخط Devnagri نوشته می گردد به عنوان زبان رسمی گوا انتخاب شد. البته در این ایالت همچنین زبان Marathi نیز استفاده شده و در مدارس آموزش داده می گردد. البته باید در نظر داشت که گوا یکی از مراکز عمده گردشگری در هندوستان محسوب شده و تقریبا همه مردم این ایالت قادر به صحبت کردن به زبان انگلیسی و هندی هستند. در حال حاضر در ایالت گوا زبان های انگلیسی، پرتقالی، هندی، Konkani و Marathi استفاده می گردد. البته در این ایالت همچنین زبان های کانادا Kannada (زبان قدمی ایالت کارناتاکای هند) ، گجراتی و اردو نیز مورد استفاده نهاده شده است.

گوا شامل چند ناحیه می گردد؟

گوا به طور کلی دارای دو بخش شمالی و جنوبی است.

مرتفع ترین نقطه گوا کجاست؟

مرتفع ترین نقطه گوا ، سونسوگور Sonsogor نام داشته و ارتفاع آن هزار و 167 متر است.

چه رودخانه هایی در این ایالت جریان دارند؟

اصلی ترین رودخانه های گوا، چاپورا Chapora، ماندووی Mandovi ، ترکهول Terekhol، زو آری Zuari و سال Sal هستند. در این میان رودهای ماندووی و زوآری در میان پر تردد ترین رودهای هندوستان قرار داشته و در مسیری که 69 درصد از ایلت را شامل می گردد جریان دارند.

آب و هوای گوا چگونه است؟

مجاورت در حاشیه دریای عرب و همچنین قرار داشتن در مناطق شبه استوایی سبب شده است تا گوا دارای آب و هوایی نیمه استوایی و باران خیز باشد. آب و هوای گوا مرطوب و گرم بوده و دارای سه فصل است که به توضیح آن ها می پردازیم:

  • فصل تابستان: از اوایل مارچ شروع شده و تا ژوئن ادامه دارد. دمای هوا در این زمان بین 25 تا 45 درجه بالای صفر است.
  • فصل باران: این فصل از ماه جولای شروع شده و تا سپتامبر ادامه دارد. میزان متوسط بارندگی در این زمان حدود 66 سانتیمتر است.
  • فصل زمستان: این فصل از اواسط دسامبر شروع شده و تا فوریه ادامه دارد. دمای متوسط هوا در این ایام بین 3 تا 11 درجه بالای سفر است.

گوا دارای چند حوزه پارلمانی است؟

در گوا دو حوزه پارلمانی وجود دارد.

مجلس قانونگذاری در ایالت گوا به چه صورت است؟

گوا دارای سیستم پارلمانی - مجلسی با چهل نماینده است.

چه مذاهبی در گوا وجود دارند؟

مذهب های هندو و مسیحیت اصلی ترین مذاهب موجود در گوا محسوب شده و پس از آن اسلام و مذهب سیک Sikhs عمده ترین گروه های جمعیتی را شامل می شوند.

نزدیک ترین فرودگاه به مرکز گوا کدام است؟

فرودگاه دابولیم Dabolim Airport، تنها فرودگاه موجود در ایالت محسوب شده که دارای کاربری دو گانه نظامی و مسافربری است. این فرودگاه دارای پرواز های داخلی هند و بین المللی است. باید در نظر داشت که گوا یکی از مقاصد شناخته شده گردشگری محسوب شده و به همین دلیل تعداد پروازهای منتهی به این فرودگاه، زیاد است. این فرودگاه متعلق به نیروی دریایی هندوستان بوده و در فاصله 30 کیلومتری شهر پانجی نهاده شده است. تقریبا در ساعات مختلف روز از تمامی شهرهای مهم هندوستان به گوا، پرواز هایی وجود داشته وامکان پیدا کردن پرواز به مقصد گوا و بالعکس به تمامی گوشه و کنار هند امکان پذیر است. بهتر است با توجه به ترافیک بالای پرواز در این فرودگاه، حتما به طور دقیق نسبت به هماهنگی جهت اطلاع از ساعت پروازتان با شرکت هوائی یا اژانس مسافرتی خود اقدام کنید.

نزدیک ترین ایستگاه قطار

ایستگاه قطار مادگائون Madgaon Railway Station را می توان ایستگاه اصلی مرکز ایالت دانست که در داخل شهر پانجی نهاده شده است.

ایستگاه اتوبوس و ترمینال مرکزی

ترمینال اتوبوس ماپوسا Mapusa ، نزدیک ترین ترمینال به مرکز ایالت محسوب می گردد.

بندر اصلی گوا

اصلی ترین بندر گوا، مورموگائو Mormugao Port نام دارد.

کد داخلی ایالت گوا

کد داخلی ایالت گوا؛ 0832 است.

محصول اصلی کشاورزی گوا چیست؟

علاوه بر بادام هندی که اصلی ترین محصول کشاورزی در گوا است، این محصولات نیز در ایالت فوق کاشته می شوند: آرکا یا Arecanut؛ موز؛ بادمجان؛ بادام زمینی؛ نارگیل؛ خیار،کدو، jackfruit جک فروت (نوعی میوه استوائی)؛ انبه؛ برنج؛ آناناس، کدو حلوایی و تربچه.

اصلی ترین دلیل شهرت گوا چیست؟

ایالت گوا به دلیل سواحل زیبا و آفتابگیر، ورزش های پرهیجان آبی، کارناوال ها و فستیوال های ساحلی، کلیساها و آثار تاریخی مربوط به عصر پرتقالی ها در سراسر دنیا شهرت دارد.

چرا روز استقلال گوا جشن گرفته می گردد؟

همه ساله در روز 12 آگوست، در سراسر ایالت گوا جشن استقلال برگزار می گردد زیرا در چنین روزی از سال 1987 میلادی، دولت هندوستان توانست در جنگی که هیچ خونریزی و تلفاتی نداشت، ایالت گوا را از استعمارگران پرتقالی پس گرفته و در آن موقع گوا به عنوان ایالت بیست و پنجم هند معرفی گردید. این روز در سراسر گوا تعطیل رسمی بوده گرامی داشته می گردد. لازم به ذکر است، گوا 14 سال پس از استقلال هند از استعمار بریتانیا توانست استقلال خود را به دست بیاورد که این زمان برابر با 40 سال پس از شروع جنبش استقلال طلبی هند محسوب می گردد. در این روز رویای بزرگ مردم این شهر که استقلال از پرتقال و تبدیل شدن به یک ایالت بود محقق شده و این موضوع ارزش زیادی برای مردم این منطقه دارد. این رویداد در پی سپری شدن تاریخی پر فراز و نشیب و مملو از نبردها و جنگ های فراوان محقق شد.

روز رهایی Liberation Day گوا چه روزی است؟

این مناسبت همه ساله در روز 19 دسامبر جشن گرفته می گردد که در سال 1961 میلادی دولت هند به طور رسمی از پرتقال درخواست کرد خاک این کشور را ترک نموده و به استعمار گوا خاتمه دهد. پرتقالی ها نخستین گروه از استعمارگرانی بودند که در سال 1510 میلادی پا به هندوستان گذاشته و بخش هایی از شرق این کشور از جمله گوا را تحت تصرف خود درآورده و آخرین گروهی از اروپائیان استعمارگری محسوب می شوند که در هندوستان را ترک کردند. در سال 1962 و همزمان با ظهور دولت استبدادی در پرتقال زندگی برای مردم این کشور و بخش های مستعمراتی آن بسیار سخت بود. در این سال انقلاب و شورش هایی از سوی مردم گوا بر علیه پرتقالی ها اجرا شده و خاتمه دکتر رام مانوها لوهیا Dr. Ram Manohar Lohia رهبر بزرگ جنبش اجتماعی هند پیروز به راهنمایی و ساماندهی جنبشی مدنی شد که در نتیجه آن تظاهرات و گردهمآئی وسیعی در مارگائو صورت گرفت. در 18 ژوئن 1946، این نهشت تبدیل به جریان بزرگ و قدرتمندی شد که اصلی ترین مطالبه آن استقلال گوا از استعمار پرتقال بود.

دولت هند با یاری گفتگوهایی صلح طلبانه با پرتقال در فاصله سال های 1947 تا 1955 کوشش کرد تا این مشکل را به صورت مسالمت آمیز حل نماید اما تمامی این کوشش ها بازنده شد. در فاصله سال های 1955 تا 1961 مردم گوا و سایر مناطق هندوستان به صورت مشترک تظاهرات و کوشش هایی جهت رسیدن به آزادی و محکوم کردن استعمار پرتقال انجام دادند. در این دوران شرایط خفقان و بسیار سختی در سراسر گوا حاکم شده و پرتقالی ها فشار را روی مردم بیشتر کردند. در روزهای 18 و 19 دسامبر سال 1961، برنامه ای با عنوان عملیات ویجایا Vijay تنظیم کرد که هدف آن خاتمه دادن به حضور پرتقالی ها در هندوستان بود. خاتمه تمامی کوشش ها برای استقلال گوا در ساعت 6 بعد از ظهر روز 19 دسامبر سال 1961 خاتمه یافته و آخرین شهر ایالت که تحت نظر پرتقالی ها و ژنرال واسالو دو سیلوا Vassalo De Silva بود آزاد شد. کلیه اسناد واگذاری گوا در ساعت 7 و 30 دقیقه عصر همان روز امضا شده و سرلشگر کی . پی کاندث K.P. Candeth از سوی دولت هند به عنوان حاکم نظامی موقت گوا منصوب شد. این عملیات نظامی که تنها 40 ساعت به طول انجامید منجر به آزاد شدن آخرین بخش خاک هندوستان از یوغ استعمار شد. این داستان، توضیح مختصر فرایند آزادی و استقلال گوا محسوب میشد و به همین دلیل مردم این ایالت، روز 17 دسامبر را جشن می گیرند.

کدپستی در گوا چند است؟

کد پستی یا PIN codes در گوا مانند همه مناطق دیگر هندوستان بر اساس منطقه بندی در هر ایالت متفاوت است اما تمامی کدهای پستی در این ایالت با عدد 4 شروع می شوند.

مشهورترین جشنواره گوا کدام است؟

در کنار جشنواره های ملی هندوستان، ایالت گوا دارای جشنواره های محلی منحصر به خود است که بعضی از مهمترین ان ها عبارتند از: جشنواره بوندرام Bonderam Festival ، جشنواره سنت فرانسیس خاویر Feast of St. Francis Xavier، جشن سه پادشاه Feast of Three Kings و جشنواره شیگمو Shigmo Festival.

منبع: الی گشت

به "همه چیز درباره گوا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره گوا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید