معرفی تعدادی از دورافتاده ترین نقاط جهان

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، همه ما گاهی آرزو داریم از همه چیز و همه کس دور شویم؛ شلوغی زندگی شهری و جنگل بتونی که در آن زندگی می کنیم؛ استرس، سر و صدا و آلودگی هوا. در جهان امروز که همه چیز در اطراف شهرهای عظیم و شهرنشینی رخ می دهند، ما اغلب از یاد می بریم که جهان قبل از همه این پیشرفت ها چه شکلی داشته است. خوشبختانه، هنوز هم نقاط بکر و دست نخورده ای روی سیاره زمین وجود دارند که تقریبا تحت تاثیر تمدن انسانی قرار نگرفته اند. تمامی نقاط معرفی شده در فهرست دور افتاده ترین مکان های جهان، به طریقی از سایر نقاط جهان مجزا مانده اند، دسترسی به بعضی از آنها سخت است، بعضی دیگر از نظر جغرافیایی دورافتاده محسوب می شوند یا بطور کل تنها و منزوی به شمار می فرایند، بعضی از دور افتاده ترین شهرهای جهان آب و هوای استوایی دارند و بعضی دیگر دارای دمای هوای قطبی و صحراهای خشن هستند. در این نوشتار، دورافتاده ترین نقاط جهان را به شما معرفی می کنیم.

معرفی تعدادی از دورافتاده ترین نقاط جهان

ویلا لاس استرلاس Villa Las Estrellas

ویلا لاس استرلاس Villa Las Estrellas یکی از معدود اقامتگاه های مردمی در قطب جنوب به شمار می رود. این جزیره در قلمروی قضایی کشور شیلی قرار داشته و همه عناصر یک شهر کوچک در آن دیده می شوند. این مورد از دور افتاده ترین مکان های دنیا جزیره ای دارای جمعیتی در حدود 200 نفر بوده که این تعداد در طول ماه های سرد زمستان کمتر هم می شود؛ بطوری که ویلا لاس استرلاس Villa Las Estrellas در این زمان از سال به یک شهر کاملا متروکه تبدیل می شود. اما ویلا لاس استرلاس Villa Las Estrellas تنها از نظر جغرافیایی از سایر نقاط دنیا مجزا و دورافتاده نیست. دسترسی به اینترنت در این شهر اصلا وجود ندارد؛ بجز سه کامپیوتری که در مدرسه محلی قرار گرفته اند، در هیچ نقطه دیگر این مورد از دور افتاده ترین شهرهای دنیا اینترنت یافت نمی شود.

فونافوتی Funafuti

اگر خطوط هوایی ارزان وجود نداشتند، به احتمال زیاد هیچکس نمی توانست از فونافوتی Funafuti بازدید کند. در فونافوتی Funafuti نزدیک به 6000 نفر زندگی می نمایند و شهری مملو از درختان نخل و احاطه شده با دریا به نظر می رسد. اگر به نقشه تووالو نگاه کنید، این کشور مانند شی که در ناکجاآباد روی آب شناور شده، به نظر می رسد. برای رسیدن به نقاط مهم می بایست ابتدا به نیوزیلند یا هاوایی سفر کنید. دلیل اصلی اینکه فونافوتی Funafuti تنها 350 جهانگرد را در سال می پذیرد، احتمالا همین است؛ این تعداد یعنی یک جهانگرد در روز در یکی از دورافتاده ترین نقاط دنیا.

توشهاون Tórshavn

جزایر فارو که بین ایسلند و نروژ قرار گرفته اند، جامعه ای کوچک متشکل از تنها 50 هزار نفر هستند. توشهاون Tórshavn پایتخت این کشور است. این مورد از دور افتاده ترین شهرهای دنیا جمعیت بسیار کمی دارد و می توان گفت تعداد گوسفندها از تعداد انسان های ساکن در این جزیره کمتر هستند. پروازهایی که از کپنهاگ، ریکیاویک، ادینبورگ و برگن به این جزیره انجام می شوند باعث شده تا این جزیره با وجود موقعیت جغرافیایی به خوبی به نقاط دیگر دنیا وصل باشد. اما جمعیت بسیار کم و نواحی روستایی وسیع و بی سرانجام به شما این احساس را می دهند که انگار در آخرین نقطه زمین قرار گرفته اید.

ایکالویت Iqaluit در نوناووت

ایکالویت Iqaluit پایتخت یکی از دورافتاده ترین نقاط دنیا یعنی نوناووت Nunavut است. این شهر تنها شهر این منطقه بوده و بهمین دلیل هم از نظر تکنیکی مرکزش محسوب می شود. ایکالویت Iqaluit آنچنان در شمال نقشه پیش رفته که تقریبا غیرقابل زندگی محسوب می شود و به سختی می توانید درختی در آن ببینید. تنها چیزی که این شهر را به سایر نقاط دنیا متصل می نماید، پرواز چهار ساعته از اوتاوای کانادا است. هیچ جاده یا ریل قطار در این شهر وجود ندارد، بنابراین اگر فرودگاهی هم وجود نداشت، این شهر به طور کامل از سایر بخش های دنیا جدا و منزوی می شد. شهر ایکالویت Iqaluit دارای تابستان های بسیار کوتاه و زمستان های طولانی و سرد است. این شهر تقریبا 7200 نفر سکنه دارد و بیشتر آنها از سرخپوستان اینویت هستند. ایکالویت Iqaluit یک نقطه آغاز عالی برای گشت و گذار در حیات وحش فوق العاده شمال کانادا به شمار می رود.

لانگیربین Longyearbyen

شهر نروژی لانگیربین Longyearbyen بیشتر از اینکه به اسلو نزدیک باشد، به قطب شمال نزدیک است. نزدیک بودن لانگیربین Longyearbyen به قطب شمال باعث می شود این مورد از دور افتاده ترین مکان های دنیا در تمام طول سال فوق العاده سرد باشد. و در طول فصل زمستان، بمدت طولانی تاریک است. تمامی خانه های لانگیربین Longyearbyen برای اینکه از خراب شدن در هنگام آب شدن یخ های زیرشان جلوگیری نمایند، روی پایه های فلزی ساخته شده اند. این مورد از دور افتاده ترین شهرهای دنیا 3000 نفر سکنه دارد که تقریبا یک سوم آنها نروژی نیستند و به کشورهای دیگر تعلق دارند. این جامعه کوچک دارای نرخ جرم فوق العاده پایین است؛ شاید بخاطر این حقیقت که زندگی کردن در این شهر بدون داشتن شغل یا دارا بودن آدرس دائمی غیرممکن است. بعلاوه، مردن در این شهر قانونی نیست؛ زیرا این منطقه برای اینکه بتواند بدن شما را تجزیه کند زیادی سرد بوده و وجود اجساد همانطور که در گذشته باعث به وجود آمدن بیماری در شهر شد، ممکن است باز هم خطرناک باشد. تعداد مالکین اسلحه در این شهر بالا است؛ زیرا مردم برای حفاظت خود در مقابل خرس های قطبی به اسلحه احتیاج دارند و حتی پلیس منطقه قانونی گذاشته که براساس آن، هرکسی که به بیرون از شهر سفر کند، می بایست یک اسلحه با خود حمل کند و روش استفاده از آن را بلد باشد.

واحه سیوا Siwa Oasis

واحه سیوا Siwa Oasis توسط صدها کیلومتر صحرای خشک احاطه شد و تنها از طریق جاده می توان به آن دسترسی پیدا کرد. این مورد از دورافتاده ترین نقاط دنیا مملو از درختان نخل قشنگ و چشمه های آب تازه است. آنتن موبایل و اینترنت قابل دسترسی نیستند و موقعیت منزوی جامعه در این منطقه باعث شده تا فرهنگ قبیله ای در طول سال های متوالی حفظ شود. واحه سیوا Siwa Oasis از نظر زمان رسیدن به آن، اصلا دورافتاده به نظر نمی رسد، زیرا با کمتر از 12 ساعت رانندگی از شهر قاهره می توان به آن دسترسی پیدا کرد. اما تصور یک شهر 23 هزار سکنه ای در میانه صحرا به نظر بسیار جالب و جذب نماینده می آید. با اینکه این منطقه به قاهره نزدیک است، طوری بنظر می رسد که انگار از یک دنیا دیگر است. در این مورد از ورافتاده ترین نقاط دنیا شرایط آب و هوایی باعث شده که دولت ها نتوانند مرزهای خود را کنترل نمایند؛ اگر در طول روز از این منطقه خارج شوید، متوجه منظور ما خواهید شد.

هانگا روآ Hanga Roa

هانگا روآ Hanga Roa بخاطر مجسمه های سر سنگی بزرگ و فضای اسرارآمیز اطراف شهرت دارد. این مورد از دور افتاده ترین مکان های دنیا بخشی از کشور شیلی به شمار می رود؛ اما بیش از 3000 کیلومتر از آن فاصله دارد. موقعیت خاص هانگا روآ Hanga Roa بین دو آتشفشان رانو کائو و مانگا ترواکا به شما این حس را می دهد که انگار در سرانجام دنیا ایستاده اید و مجسمه های بزرگ و اسرار آمیز سر که در این جزیره قرار دارند به این احساس می افزایند. تنها راه رسیدن به این مورد از دور افتاده ترین مکان های دنیا، فرودگاه کوچک آن و دو بندر بسیار کوچک هانگا روآ اوتای Hanga Roa Otai و هانگا پیکو Hanga Piko هستند.

لا رینکونادا La Rinconada

لا رینکونادا La Rinconada در کوه های بزرگ آند Andes در پرو و در ارتفاع 5100 متری از سطح دریا واقع شد. این باعث شده تا لا رینکونادا La Rinconada مرتفع ترین محل زندگی انسان ها روی سیاره زمین باشد. تهیه آب آشامیدنی در این مورد از دور افتاده ترین شهرهای دنیا مشکل بزرگی محسوب می شود؛ اما حتی با وجود آن، این شهر دارای جمعیت 50 هزار نفری است. با اینکه این شهر در پرو واقع شد، شرایط آب و هوایی آن به گرین لند شباهت دارد. لا رینکونادا La Rinconada دارای معادن طلا است که در زیر یخچال طبیعی لا بلا دورمیینته La Bella Durimiente در نزدیکی شهر قرار گرفته اند.

کوبر پدی Coober Pedy

کوبر پدی Coober Pedy بر اثر تغییر و تحول صنعت سنگ های معدنی در استرالیا به وجود آمده است. صد سال پیش یک سنگ قیمتی در صحرای دورافتاده جنوبی و در بدترین نقطه ممکن پیدا و باعث شد در این مکان یک شهر معدنی ساخته شود. کوبر پدی Coober Pedy برای در امان ماندن از نور خورشید و گرمای آفتاب، در زیرزمین ساخته شد و امروزه دارای جمعیتی نزدیک به 2000 نفر است. آنها تعدادی فروشگاه، بار و حتی کلیسای زیرزمینی نیز دارند. این مورد از دورافتاده ترین نقاط دنیا بیشتر سنگ های اوپال در دنیا را فراوری می نماید و امروزه به یک جاذبه جهانگردی تبدیل شده است.

اویمیاکن Oymyakon

روسیه دارای آب و هوای بسیار سرد است؛ بنابراین سردترین شهر آن می بایست حقیقتا سرد و منجمدنماینده باشد. شهر دورافتاده اویمیاکن Oymyakon که سردترین شهر روسیه و دنیا به شمار می رود، در فصل زمستان دمای میانگین منفی شصت درجه سلسیوس دارد. این باعث می شود اویمیاکن Oymyakon دارای سردترین محل زندگی روی سیاره زمین باشد. جالب اینجاست که معنی نام این شهر آب یخ نزده است؛ اما این نام را بخاطر چشمه های زمین گرمایی این منطقه به این شهر داده اند. اما برخلاف این نام، زمین اویمیاکن Oymyakon در بیشتر اوقات سال یخ زده است. این ویژگی باعث شده که لوله کشی خانه ها سخت باشند و اگر خودرو داشته باشید، می بایست آن را همواره روشن نگاه دارید؛ وگرنه از کار می افتد. از طرف دیگر، تابستان ها کاملا تفاوت دارند و با اینکه کوتاه هستند، دمای هوا در این فصل تا 30 درجه سلسیوس می رسد. این مورد از دورافتاده ترین نقاط دنیا بین کوه ها قرار گرفته و هیچ شهری همانند آن نیست.

مدوگ Mêdog

شهر مدوگ Mêdog در کوه های تبت پنهان شده و برای رسیدن به آن می بایست از کوه های تقریبا غیر قابل عبور و شرایط آب و هوایی وحشتناک بگذرید. اما حداقل یک جاده که به این شهر منتهی شود، در سال 2013 ساخته شده است. بنانمایندگان این شهر عجیب ترین مکان را برای ساختن آن انتخاب نموده اند. این شهر در حقیقت در یک دره واقع شده است؛ اما کوه های بسیار مرتفع آن را احاطه نموده اند. این باعث شد تا این شهر یک مکان عالی برای اختفای مجرمانی که از زندانی شدن و محاکمه فرار می نمایند باشد و اگر صدمه ای ببینید یا بیمار بشوید، رساندن خودتان به بیمارستان کار بسیار سختی است. بویژه قبل از اینکه تنها جاده این شهر ساخته شود، دیدن مردمی که بخاطر یک زخم ساده عفونی فوت می کردند چیز عجیبی به شمار نمی رفت.

اورومچی Ürümqi

اورومچی Ürümqi در چین، یکی از دورافتاده ترین نقاط دنیا به شمار می رود. این شهر کوچک 2240 کیلومتر از دریا فاصله دارد. اورومچی Ürümqi که در نقطه شمال غربی کشور چین بوده، با صحرا و کوه احاطه شده است. این شهر نه تنها از نظر جغرافیایی نسبت به سایر بخش های کشور چین، دورافتاده هست، بلکه از نظر فرهنگی نیز چنین خصوصیتی دارد. مردم این شهر اکثرا مسلمان هستند و تمامی تابلوهای شهر به زبان عربی نوشته شده اند. همواره شورش هایی در این شهر شکل می گیرند و خساراتی به بار می آیند. با اینکه این شهر کوچک، دورافتاده محسوب می شود، روی جاده افسانه ای ابریشم واقع شد. همین باعث شده این شهر به مرکز جابجایی برای جهانگردانی که در آسیای مرکزی سفر می نمایند، تبدیل شود.

پتروپاولوفسک کامچاتسکیی Petropavlovsk-Kamchatsky

پتروپاولوفسک کامچاتسکیی Petropavlovsk-Kamchatsky در شبه جزیره ای بسیار سرد و طوفانی قرار گرفته و 180 هزار سکنه دارد. اینکه مردم چگونه در این شهر احاطه شده با آتشفشان ها و کوه های غیرقابل عبور زنده می مانند، واقعا عجیب است. تنها راهی که می توانید خودتان را به این شهر برسانید، استفاده از یک هواپیمای بسیار کوچک است. بعلاوه، هیچ شهر دیگری در نزدیکی پتروپاولوفسک کامچاتسکیی Petropavlovsk-Kamchatsky وجود ندارد، زیرا در این منطقه بنا کردن هر گونه ساختمان کار تقریبا غیرممکنی به نظر می رسد.نزدیکترین شهر به این شهر منزوی و دورافتاده، جونو Juneau در آلاسکا است. مسکو، پایتخت روسیه 6500 کیلومتر از این شهر فاصله دارد و بنابراین برای مردم محلی آسان تر است که به کره شمالی سفر نمایند تا اینکه به پایتخت کشور خود بروند.

تریستان دا کونا Tristan Da Cunha

جزیره تریستان دا کونا Tristan Da Cunha در جنوب اقیانوس اطلس دورترین نقطه مسکونی در دنیا است. نزدیکترین شهر به این جزیره 2000 کیلومتر فاصله دارد. تریستان دا کونا Tristan Da Cunha تنها 300 نفر سکنه دارد؛ ممکن است بنظر مسخره بیاید، اما سریع ترین راه برای رسیدن به این مورد از دور افتاده ترین شهرهای دنیا، انجام یک قایق سواری شش روزه از شهر کیپ تاون در آفریقای جنوبی است. این جزیره دارای حیات وحش فوق العاده بوده و یک آتشفشان فعال دارد. جالب اینجاست که در سال 1961 این آتشفشان فوران کرد و جمعیت ساکن در جزیره مجبور شدند به انگلستان مهاجرت نمایند. خوشبختانه، خسارات خیلی زیاد نبودند و ساکنان تریستان دا کونا Tristan Da Cunha چند سال بعد به زندگی نرمال خود بازگشتند.

ایتوکورتورمیت Ittoqqortoormiit

کل کشور گرینلند، مکانی تقریبا دورافتاده و منزوی به شمار می رود؛ اما شهر ایتوکورتورمیت Ittoqqortoormiit در سواحل شرقی، دورافتاده ترین و منزوی ترین شهر این کشور محسوب می شود. ایتوکورتورمیت Ittoqqortoormiit تنها 450 سکنه و یک سوپرمارکت دارد و شکار کردن و ماهیگیری هنوز مهمترین بخش زندگی مردم محلی هستند. وقتی به این شهر می رسید، رفتن به نقاط دیگر به یک چالش تبدیل خواهد شد. کشور گرینلند در حقیقت یک تکه بسیار بزرگ از یخ با آب و هوای بسیار چالش برانگیز است و تقریبا جاده ای در آن وجود ندارد. اگر در این شهر به هر جهتی بروید، بعد از مدتی خودتان را در میان برف و یخ پیدا خواهید کرد.

ایکیتوس Iquitos

ایکیتوس Iquitos در اعماق جنگل های آمازون قرار گرفته است و با صدها کیلومتر جنگل بارانی غیر قابل دسترسی احاطه شده است. این شهر آنچنان در اعماق جنگل واقع شده که می بایست حداقل چهار روز قایق سواری کنید تا بتوانید خودتان را به تمدن شهرهای دیگر برسانید. ایکیتوس Iquitos تنها یک جاده دارد که در شهر نزدیکش که صد کیلومتر آن طرفتر است به سرانجام می رسد. این شهر با 400 هزار سکنه، بزرگترین شهر روی سیاره زمین بوده که توسط جاده به دنیا خارج متصل نیست. مردم این شهر می بایست همه چیز را به شهرشان وارد نمایند و همین باعث قیمت بسیار بالای اجناس می شود. اگر روزی قرار بود به ایکیتوس Iquitos سفر کنید، بهتر است دعا کنید که تنها فرودگاه این شهر بخاطر شرایط بد آب و هوایی تعطیل نشده باشد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، برگشت شما به تمدن ممکن است تا ابد طول بکشد.

یاکوتسک Yakuts

یاکوتسک Yakutsk شهری در شرق سیبری و مرکز جمهوری یاقوتستان روسیه است. این منطقه بیش از دو و نیم میلیون متر مربع مساحت دارد؛ اما کمتر از یک میلیون نفر در آن زندگی می نمایند. این بدان معنی است که برای همه سکنه آن، به اندازه کافی دریاچه و رودخانه وجود دارد. این منطقه به چندین مرکز مدیریت تقسیم شده که هر کدام تقریبا هم اندازه یک ایالت کشور آمریکا هستند. بسیاری از این بخش ها تنها یک روستای دارای سکنه دارند. رسیدن به یاکوتسک Yakutsk شبیه به یک ماموریت غیرممکن هست. جالب اینجاست که تنها جاده ای که به این شهر ختم می شود تنها در فصل زمستان باز و قابل استفاده است. در فصل زمستان که همه رودخانه ها کاملا یخ می زنند. یاکوتسک Yakutsk از راه ریل به جایی متصل نیست. روش دیگر رسیدن به این شهر استفاده از رودخانه بوده که آن هم تنها در فصل تابستان ممکن است. این شهر بخاطر موقعیت جغرافیایی، دارای یک زندان اتحاد جماهیر شوروی بوده و به آسانی می توان فهمید چرا.

منبع: همگردی

به "معرفی تعدادی از دورافتاده ترین نقاط جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تعدادی از دورافتاده ترین نقاط جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید