واکنشی به اطلاعیه حراج تهران

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، اطلاعیه حراج تهران درباره مسئولیت اصالت آثار هنریِ مندرج در کاتالوگ پانزدهمین دوره این رویداد، واکنش هایی را در فضای تجسمی در پی داشت.

واکنشی به اطلاعیه حراج تهران

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، این حراج که آدینه، 24 دی پانزدهمین دوره خود را در هتل پارسیان آزادی برگزار می نماید، با توجه به حواشی پیش آمده درباره مقدار تعهد و مسئولیت اصالت آثار، توجه بسیاری را به مفاد قرارداد این حراج با خریداران در خصوص اصالت آثار جلب کرد.

در بخشی از شرحات حراج تهران درباره مسئولیت اصالت آثار هنری مندرج در کاتالوگ پانزدهمین دوره این رویداد آمده است: کلیه آثار ارایه شده در حراج تهران به وسیله کارشناسان معتبر آنالیز و اصالت و انتساب آنها به پدیدآورنده اثر مورد آنالیز قرار می گیرد. درخصوص آثار کلاسیک، عنداللزوم آنالیز به وسیله کارشناسان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری صورت خواهد گرفت. علی ای حال با توجه به آنکه آثار ارایه شده در حراج به مدت سه روز جهت رؤیت متقاضیان در معرض بازدید عموم قرار می گیرد، متقاضیان این امکان را جهت آنالیز های کارشناسی متعارف از جانب کارشناسان منتخب خود در مدت مزبور دارا می باشند.

در همین زمینه مهرداد فلاح، نماینده هنری معرفی شده از طرف زنده یاد صادق تبریزی در زمان حیات این هنرمند و خانواده، گفت: در اصالت سنجی یک اثر بنگاه های مالی آثار هنری نسبت به فاکتور فروشی که به خریداران می دهند دارای مسوولیت هستند و در این ارتباط عرضه نمایندگان آثار هنری باید به این نکته دقت نمایند که خریداران آثار هنری، هنردوستانی هستند که به هنر این سرزمین یاری شایانی می نمایند چه در داخل و چه در خارج؛ و وظیفه ما جلب رضایت آنان و بیشتر علاقه مند کردن آنان به عرصه هنری است. خریداران و بنگاه های مالی و مشاوران وظیفه اطمینان بخشی در ارتباط با اصالت و کیفیت اثر هنری دارند که اثر هنری خوب و شایسته را بدون هیچ شک و تردیدی به خریداران معرفی نمایند. در غیر این صورت چه فرقی بین یک فرد عادی و یک بنگاه مالی هست؟.

فلاح ضمن بیان اینکه در حراجِ پیش روی تهران دو اثر از زنده یاد تبریزی چکش خواهد خورد، درباره شرایط اصالت سنجی آثار این هنرمند اضافه کرد: ما پیگیر حراج تهران و بعلاوه حراج هایی که خارج از کشور برگزار می گردد هستیم و خوشبختانه اصالت سنجی آثار استاد تبریزی در این حراج ها درست بوده است. در ضمنً بنده مسوولیت هر گواهی اصالت اثری را که برای آثار زنده یاد تبریزی صادر نموده ام می پذیرم.

نماینده زنده یاد تبریزی درباره بیانیه حراج تهران اضافه کرد: حراج تهران بیانیه خوبی داده که مسوولیت آثار را می پذیرد. ضمن این که توصیه می گردد خریداران اثر هنری از جاهای معتبر خرید نمایند.

او بعلاوه از گالری داران و مجموعه دارانی که در زمینه تبادل آثار تبریزی با این خانواده همکاری داشته اند قدردانی کرد و گفت: تمام آثار زنده یاد تبریزی که تا کنون در حراج های تهران، ساتبیز و بونامز عرضه شده، مورد رصد ما قرار گرفته و دارای اصالت هستند و به لطف مجموعه داران و گالری داران مدتی است که اثر جعلی از تبریزی در بازار مشاهده نشده است. از حیث کم بودن آثار این هنرمند در بازار و با همکاری گالری داران و کارشناسان خوشبختانه از ورود جاعلان به عرصه آثار تبریزی جلوگیری شده است.

به گفته فلاح، در پانزدهمین حراج تهران دو اثر ارائه شده که یکی از آنها، بدون عنوان است و با تکنیک اکریلیک روی بوم در ابعاد 198×98 سانتیمتر اجرا شده. این اثرِ بازسازی شده، مربوط به دهه 1360 است و در سال 1391 در گالری 8 لندن فروخته شده. برآورد اولیه این اثر، دو تا سه میلیارد تومان است. در این اثر ترکیبی منسجم و پرکار از فیگورهایی سوار بر اسب و کمان در دست دیده می گردد که گویی به عنوان یک کل منسجم بر سطح سفید بوم کلاژ شده اند و کنتراست شدیدی میان فرم و رنگ را در سوژه و پس زمینه اثر به نمایش گذاشته اند. گویی هنرمند یک لحظه شورانگیز را بر سطح ساکت و سرد بوم رقم زده و با ایجاد چنین تضادی بر نقش خود به عنوان خالق اثر تأکید ورزیده است. ترکیب رنگ های گرم در جدال با سردی سفید پسزمینه نیز بر پویایی اثر اضافه نموده است.

اثر دیگر سقاخانه نام دارد و با تکنیک ترکیب مواد روی بوم در ابعاد 100×70 سانتیمتر اجرا شده. این اثر نیز همانند اثر دیگر، بازسازی شده و مربوط به دهه 40 شمسی است که متعلق به مجموعه احسان یارشاطر ایران شناس فقید است و یارشاطر در کتاب اوج های درخشان هنر ایران، درباره این اثر شرح داده است. برآورد قیمت این اثر نیز یک و نیم تا دو میلیارد تومان است. این اثر جزو معدود آثار تبریزی است که ویژگی های منحصر به فرد و کمتر دیده شده ای را در خود دارد. نخستین آن، استفاده از اسمبلاژ و کلاژ است که در دیگر آثار او نظیر ندارد. در این اثر هنرمند از قفل های قدیمی، زنجیر، پنجه فلزی و ورق های طلسم استفاده نموده و این اشیاء را بر روی پرده بوم آویزان نموده و چسبانده است و بدین لحاظ اثری را شکل بخشیده که کمتر نظیری در دیگر آثارش دارد. بعلاوه استفاده از این ادوات باعث شده اثر، از حالت نقاشی دوبعدی خارج گردد و با پیدا کردن حجم، در فاصله میان نقش برجسته و هنر دوبعدی قرار بگیرد. ویژگی منحصر به فرد دیگر این اثر، پرهیز از ارایه دکوراتیو هنر ادوار کهن ایران در بستری نو است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "واکنشی به اطلاعیه حراج تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنشی به اطلاعیه حراج تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید