چند ساعت قبل از پرواز به فرودگاه برویم؟

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، برای سفرهای هوایی علاوه بر انتخاب یک آژانس هوایی خوب و خرید بلیط هواپیما، نکات دیگری هم وجود دارد که می بایست آن را رعایت کنید. یکی از این موارد زمان حضور در فرودگاه است، اینکه چند ساعت قبل از پرواز باید در فرودگاه باشیم؟ آیا فرقی بین زمان حضور در فرودگاه برای پروازهای داخلی و خارجی وجود دارد؟ ما در این از مجله گردشگری خبرنگاران می خواهیم به تمام این سوالات پاسخ دهیم و دقیقا راجع به اینکه چند ساعتی باید برای پروازهای داخلی و پروازهای خارجی در فروگاه باشید و همچنین قوانین موجود در فرودگاه ها صحبت کنیم.

چند ساعت قبل از پرواز به فرودگاه برویم؟

برای خواندن این مطلب، حدود 5 دقیقه زمان نیاز دارید.

زمان همیشه عامل مهم و تایین کننده ای در زندگی افراد بوده و هست. اما در بعضی شرایط اهمیت آن به اندازه ای زیاد می شود که ممکن است عدم توجه به آن خسارات زیادی را به فرد وارد سازد. گاهی افراد درست همان زمانی که در بلیط هواپیمایشان خورده وارد فرودگاه می شوند که البته در 99 درصد موارد از پرواز جا می مانند و نمی توانند وارد هواپیما بشوند. از همین رو ضروری است تا نکاتی را برای سفرهای هوایی خودتان بدانید تا خدای ناکرده از سفر جا نمانید.

زمان حضور در فرودگاه کی است؟

بسته به این که پرواز شما داخلی است یا خارجی زمان حضور در فرودگاه متفاوت است. به طور مثال:

برای پروازهای داخلی زمان حضور در فرودگاه بهتر است که 2 ساعت قبل از زمان پرواز شما باشد. به این معنا که از ساعت 7 صبح پرواز دارید، ضروری است تا از 5 در فرودگاه حاضر باشید.

اما در صورتی که پرواز خارجی دارید، ضروری است که 3 ساعت قبلتر از زمان پروازتان در فرودگاه حاضر شوید تا کارهای مربوط به خروجتان را انجام دهید.

سوالی که پیش می آید این است که چرا باید زودتر از زمان پرواز در فرودگاه حاضر باشیم؟

البته سوال بجایی است و مسافران بسکمک پیش می آید، برای پاسخ باید بگوییم که در بعضی از شرایط ممکن است که برنامه پرواز تغییر کنند، دلیل این تغییر گاهی شرایط جوی و آب و هوایی است و گاهی هم امنیتی!

به منظور اینکه از این تغییرات مطلع باشید و ناگهانی با آن ها روبرو نشوید بهتر است که کمی زودتر از زمان پروازتان در فرودگاه حضور داشته باشید.

گیشه های دریافت کارت پرواز برای پروازهای داخلی حدودا از 30 الی 40 دقیقه قبل تر زمان ساعت حرکت هواپیما کاملا بسته می شوند و امکان عبور مسافران تحت هیچ شرایطی بعد از این زمان وجود ندارد. از همین رو ضروری است که زمان حضور در فرودگاه برای پروازهای داخلی حدود 2 ساعت قبل از زمانی باشد که برای پرواز شما تعیین شده است تا بتوانید کارت پرواز خودتان را از گیشه های فرودگاه دریافت کنید.

برای پروازهای خارجی هم شرایط مانند داخلی است، با این تفاوت که گیشه های دریافت کارت پرواز در پروازهای خارجی بین 40 تا 45 دقیقه است و قبل از پرواز بسته می شوند. در صورتی که بعد از این ساعت برسید تحت هیچ شرایطی اجازه ورود و پرواز در آن ساعت را نخواهید داشت.

چند نکته مهم و ضروری در خصوص زمان حضور در فرودگاه

توجه داشته باشید که مواردی که در زیر به آن ها اشاره می کنیم، نکاتی بسیار ضروری و مهم هستند؛ لذا در گوشه ای از ذهنتان تمام آن ها را نگه دارید تا مسئله ای برایتان در حین سفر به وجود نیاید.

  • صف های دریافت کارت پرواز در نیم ساعت نهایی در مقایسه با ساعات ابتدایی بسیار شلوغ تر می شود. به همین دلیل ضروری است که به محض باز شدن گیشه های مورد نظر اقدام به دریافت کارت پروازتان بنمایید و اگر مغایرتی وجود دارد فورا به بخش خدمات مشتریان در فرودگاه مورد نظر بروید و مشکل را مرتفع سازید.
  • بعضی از مسافران که بار اولشان است می خواند به سفر هوایی بفرایند، یا مسافرانی که با فرودگاه مقصد آشنایی ندارند و نمی دانند که کارت پرواز خوشان را باید از کجا تهیه کنند، می بایست برای اطلاع از گیشه مربوط به دریافت کارت پرواز نگاهی به تابلوهای راهنمای فرودگاه بیندازید. بر روی این تابلوها، گیشه مربوط به شما با اعلام مبدا و مقصد پرواز و همچنین شماره پرواز مورد نظر تعیین شده است.
  • با توجه به این که شما مسافر هستید و بارتان را بسته اید، اما کارت شناسایی معتبرتان به همراه بلیط پرواز را دم دستتان قرار دهید تا در حین دریافت کارت پرواز، معطل نشوید و زمان زیادی را از دست ندهید.
  • پذیرش در ساعت های پایانی به دلیل زیادی جمعیت، بسیار شلوغ است. لذا توصیه می شود که چند ساعت قبل به فرودگاه مراجعه کنید تا در صف های طولانی قرار نگیرید و وقت کمتری را در شلوغی بگذرانید.

نکته آخر و نهایی این است که حتما به این پرواز شما خارجی است یا داخلی توجه داشته باشید که شرایط و قوانین مربوط به این د پرواز با هم متفاوت است. زمان حضور در فرودگاه برای هر دو این پروازها متفاوت است و باید برای هر کدام موارد خاص خودش را رعایت فرمایید.

معرفی انواع فرودگاه ها و کاربری آن ها

بر اساس نوع و جهت پرواز هواپیماها می توانید فرودگاه ها با هم فرق دارند. اگر بخواهیم انواع فرودگاه ها را نام ببریم، به فرودگاه داخلی، بین المللی و فرودگاه های مرز هوایی نیز تقسیم می شوند.

  • فرودگاه های داخلی

آن دسته از فرودگاه هایی که برای نشست و برخاست هواپیماهای داخلی کشور هستند با عنوان فرودگاه های داخلی مطرح اند و پروازهایی نظیر کاشان، بابلسر، یزد و … بر زمین این فرودگاه ها فرود می آید.

  • فرودگاه های بین المللی

همانطور که از نام آن ها هم تعیین است، فرودگاه های بین المللی محلی برای نشست و برخاست پروازهای اغلب خارجی و بعضی از پروازهای داخلی می باشد. از جمله فرودگاه های بین المللی مهرآباد، امام خمینی و شهید هاشمی نژاد در مشهد را می توان نام برد.

  • فرودگاه های مرزی

مرز میان فرودگاه های مرز هوایی و فرودگاه های بین المللی در خدماتی است که در این دو فرودگاه ارائه می شود. فرودگاه های بین المللی می بایست از امکاناتی نظیر امور مربوط به گذرنامه، گمرک، مهاجرت، قرنطینه نیز برخوردار باشند. این در حالی است که در فرودگاه های مرز هوایی به منظور جلوگیری از تحمیل هزینه های بیشتری که فرودگاه ممکن است فایق آید، این خدمات به صورت موردی ارائه می شود و آن هم در زمان انجام پرواز…

نقطه اشتراکی که بین فرودگاه های مرزی با فرودگاه های بین المللی وجود دارد پذیرش پروازهای خارجی است. فرودگاه بین المللی اهواز، اراک و اردبیل از این دسته هستند.

نکاتی جهت آمادگی برای پروازهای خارجی

زمانی که شما برای اولین با می خواهید پرواز خارجی را تجربه کنید، لازمه چند نکته کوچیکو بدونید تا سفر بهتری داشته باشید. برای پروازهای خارجی می بایست مدارکی نظیر ویزا، پاسپورت، مدارک شناسایی را در نزدیک ترین کیف در دسترس خودتان قرار دهید و همچنین چمدان متفاوتی هم داشته باشید. بعد از ویزا و شرایط دریافت آن ضروری است که توجه داشته باشید کشور مقصد نیازی به واکسیناسیون لازمه دارند یا خیر! در صورت لزوم می بایست حداقل 4 تا 6 هفته قبل از سفر خود این کار را انجام دهید.

سعی کنید زود وارد هواپیما شوید و پس از دریافت کارت پرواز سرگرم چیزی در فرودگاه نشوید، چرا که بهتر است به داخل هواپیما بروید و قبل از شلوغ شدن هواپیما اقدام به پیدا کردن جایگاه خودتان بنمایید و همچنین بار خودتان را در مکان های تعبیه شده قرار دهید.

حتما در خصوص وسایل ممنوعه در سفر با هواپیما مطالعه داشته باشید و از بردن چنین وسایلی همراه خودتان خودداری نمایید.

نکات سفر با هواپیما

قطعا هر فردی برای یکبار هم که شده تجربه سفر هوایی را داشته است، برای سفرهای هوایی همانند هر سفر دیگری ضروری است تا نکاتی را بدانید تا در طول سفر با مسئله ای روبرو نشوید. یکسری از موارد هست که رعایت کردن آن نه تنها لازم بلکه اجباری هم هست، در ادامه ما به چند مورد از آن ها اشاره خواهیم کرد.

تفاوت بین پروازهای مستقیم و بدون توقف

برعکس پروازهای بدون توقف در پروازهای مستقیم می توانید در طول جهتی که در حال حرکت به مقصد هستید می توانید در میانه راه در فرودگاهی توقف کنید. با توجه به این که تمامی این توقف ها در محاسبه ساعتی برای رسیدن به مقصد طول می کشد آورده شده، به طور معمول به دلیل تاخیرهای کم و بیشی که ممکن در آن رخ دهد، از زمانی که برای رسیدن به مقصد برنامه ریزی کرده اید نیز کمی ممکن است فاصله بگیرید.

حداقل دو بار مدارکتان را چک کنید

از دیگر نکات سفر با هواپیما این می باشد که قوانین کشوری که می خواهید به آن سفر کنید را مطالعه کنید. برای مثال در بعضی از کشورهایی که ویزا در همان لحظه ورود صادر می شود، حتما باید پاسپورتتان دو صفحه خالی داشته باشد و در غیر اینصورت به شما اجازه ورود نمی دهند. بار اول بررسی کنید که مدارک لازم را همراه دارید و برای بار دوم در نظر بگیرید که آیا تعیینات خاصی که مقصتان از شما می خواهد را همراه دارید یا خیر؟

لوازم الکترونیکی نظیر موبایل و شارژ را دم دست بگذارید

با توجه به این که موبایل عضو جدایی ناپذیر این روزهای زندگی ما است، ضروری است که موبایل و دیگر لوازم الکترونیکی مورد نیازتان در سفر به دم دست بگذارید. علاوه بر نیازی که ممکن است به آن داشته باشید زمانی که می خواهید از دستگاه های X-ray بگذرید ماموران بررسی آن ها معمولا آن را به درستی تشخیص نمی دهند و از شما می خواهند که آن را باز کنید. پس بهتر است وسایلتان مخصوصا لوازم الکترونیکی تان را به طور تعیین در جایی مخصوص قرار دهید.

سعی کنید تمایزی در چمدانتان با بقیه ایجاد کنید

دیده شده که مسافران برای اینکه چمدانشان را زودتر پیدا کنند از روبان یا نوار رنگی استفاده می کند. روبان ها می توانند در فرآیند حمل و نقل از بین بفرایند. بهترین مورد ان است که در همان ابتدا که می خواهید یک چمدان بخرید، رنگ متفاوتی را، نظیر آبی روشن، انتخاب کنید. اگر هم که چمدانی از قبل دارید و دیگر هزینه جداگانه ای نمی خواهید که بپردازید همان روبان گزینه خوبی به حساب می آید.

از نام ثبت شده روی کارت پرواز مطمعن شوید.

توجه به این نکته بسیار مهم و ضروری است. اگر نامی که برای روی کارت شده خورده با نامی که در شناسنامه شما وجود دارد متفاوت باشد ماموران فرودگاه مانع پرواز شما خواهند شد. در بعضی موارد دیده شده بلیط پرواز فرد با نام مستعاری که دارد صادر می شود و در شناسنامه نام دیگری وجود دارد، این کار خلاف قانون است و با متخطیان برخورد جدی می شود.

کد فرودگاهتان را بدانید!

این مورد از نکات سفر با هواپیما بسیار مهم می باشد. همیشه کد فرودگاه سه حرفی فرودگاه مقدصتان را حفظ کنید و مطمئن شوید که برچسب روی چمدانتان با آن کد همخوانی دارد. شهرهایی که دارای فرودگاه های چندگانه هستند می توانند در صورتی که مسافران نمی دانند به کدام فرودگاه می فرایند، مشکل ساز باشد. شما وقتی که کد فرودگاه مورد نظرتان را بدانید می توانید علاوه بر آن برچسبی که روی چمدانتان زده می شود را چک کنید زیرا مواقعی پیش آمده که برچسبی اشتباه روی آن خورده و چمدان به یک فرودگاه دیگر در همان مقصد رفته است.

توجه لازم را در فرودگاه های free duty داشته باشید.

درست است که معمولا اجناس ارزان تر هستند اما این بدان معنی نیست که آن ها تخفیف خورده اند! این مورد یکی از کاربردی ترین نکات سفر با هواپیما است. اگر واقعا یک شیشه عطر نیاز دارید اول با یک جستجوی ساده اینترنتی متوجه شوید که قیمت آن در بیرون چقدر است. گاهی می بینید که تفاوت قیمت آن بسیار ناچیزتر از آن است که بخواهید آن را در طول سفرتان با خود حمل کنید.

قبل از ورود تمام مسافران جایگاه خودتان را پیدا کنید

اگر شما جزو معلولین هستید و یا موردی دارید که باعث می شود، برای شما نیاز به یک جایگاه خاص ایجاد شود بهتر است همان زمانی که بلیط خریدای می کنید این موضوع را بیان کنید. در بعضی از مواقع این موضوع در بلیط تان ذکر می شود و معمولا گزینه ای به نام حمل با ولیچر در پروازها وجود دارد که اگر شما سالمند هستید و یا به هر دلیل نیاز دارید که یک شخصی به شما کمک کند، این موضوع باید قبل از خرید بلیط گفته شود.

اگر جزو دسته های بالا نیستید و شماره جایگاه تان قرار است در هنگام صدور کارت پرواز به شما گفته شود نیز، بهتان پیشنهاد می کنیم که هرچه زودتر به گیت مورد نظر بروید تا جایگاه های بهتر به شما داده شود و در صورتی که با همراه سفر می کنید از هم جدا نیوفتید.

در صورتی که تجربه جا مانده از پرواز یا موارد مشابه را داشته اید با ما و کاربران در میان بگذارید.

منبع: الی گشت

به "چند ساعت قبل از پرواز به فرودگاه برویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند ساعت قبل از پرواز به فرودگاه برویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید