چه تعداد تارا وارد بازار شد؟ ، فراوری تارا بازنده شد؟

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، در حالی که قرار بود خودروی تارا، جدیدترین و به زعم آبی پوشان جاده مخصوص مدرن ترین محصول صنعت خودروی کشور در سال 1400 به فراوری انبوه برسد و بیش از 50هزار دستگاه از این خودرو فراوری گردد، آنالیز آمارهای کدال نشان می دهد تعداد فراوری این خودرو همچنان سه رقمی و کمتر از پیش بینی های اولیه است.

چه تعداد تارا وارد بازار شد؟ ، فراوری تارا بازنده شد؟

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول گروه صنعتی ایران خودرو بهمن سال قبل، از برنامه فراوری هزاردستگاه تارا در اسفند ماه گذشته خبر داده بود، اما هنوز پس از گذشت 6ماه تیراژ این خودرو بسیار کم و برای مرداد ماه تنها 318 دستگاه است. در حقیقت از بهمن ماه تا 31مرداد، تنها هزار و 442دستگاه تارا فراوری و از این مقدار هم تنها 498دستگاه روانه بازار شده است. این درحالی است که حداقل باید ماهی 4 هزار دستگاه تارا فراوری می شد. اکنون سوال اینجاست که آیا با این حجم اندک فراوری، ایران خودرو قادر به پاسخگویی به برنامه پیش فروشی که از یکشنبه شروع شده، هست؟

می توان گفت تارا طرح ارائه شده برای دور زدن تحریم ها است. با شروع تحریم ها در خرداد سال 1397 و با اولویت تحریم صنعت خودرو، شرکت پژو مانند سال 91 با زیر پا نهادن همه تعهدات خود، ایران خودرو را با محصول 2008 و 301 به حال خود رها کرد. شرکت ایران خودرو و سازندگان قطعات، سرمایه گذاری زیادی در مورد قالب ها و خطوط فراوری قطعات خودروی 301 انجام داده بودند، لذا مدیریت وقت ایران خودرو تصمیم گرفت فراوری و خودکفایی محصول 301 را بدون حضور پژو و با اتکا به توان مهندسی و ساخت کارشناسان ایران خودرو، ساپکو و سازندگان شروع کند.

پروژه خودکفایی 301 در سه ماه سوم سال 97 شروع شد و قرار بود در سه ماه آخر سال 98 به فراوری انبوه برسد تا علاوه بر جبران زیان ناشی از سرمایه گذاری های انجام شده، پاسخی به شرکت های بدعهد فرانسوی باشد. متاسفانه اما مدیریت ایران خودرو نتوانست به رغم سرمایه گذاری سنگین (به علت تغییرات ظاهری نظیر درب ها، چراغ ها و سپرها) این محصول را به موقع به بازار برساند.

در حال حاضر تارا بیشتر رقیبی برای محصول دیگر ایران خودرو یعنی دنا پلاس است. واقعیت این است که بازار ایران در سال های 98 و 99 به شدت تشنه یک مدل نو و قوی نظیر تارا بود، اما اکنون زمان، چندان به نفع این خودرو نیست. اگرچه به هرحال بازار ایران مشتاق هر نوع نوآوری است، اما به نظر نمی رسد اشتیاق برای این خودرو به میزان سال 99 باشد. انواع مدل های مونتاژی چینی فراوریشده به وسیله خودروسازان خصوصی که اتفاقا بخش بزرگی از آنها محدوده قیمتی 350 تا 500میلیون تومان را پوشش می دهد و از قضا کیفیت مناسبی هم دارند قطعا رقبای جدی برای تارا هستند. مضافا اینکه صدای پای خودروهای مقرون به صرفه تر خارجی هم به گوش می رسد.

هنوز مدیریت ایران خودرو پاسخی به این مقدار تاخیر برای پروژه مذکور نداده است. اینکه به چه علت پروژه مذکور از برنامه عقب افتاده و آیا برآوردی از زیان و عدم النفع احتمالی شده است؟ البته این اولین بار نیست که ایران خودرو با بدعهدی طرف های خارجی روبرو شده است. سال 91 هم پژو همکاری با ایران را برای فراوری 206 قطع کرد که منجر به ایرانی سازی 206 (محصول رانا) شد.

منبع: دنیای اقتصاد

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو وبلاگ اخبار و رویدادها بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "چه تعداد تارا وارد بازار شد؟ ، فراوری تارا بازنده شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه تعداد تارا وارد بازار شد؟ ، فراوری تارا بازنده شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید