چوب فلزی محکم و سبک فراوری شد

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، محققان با استفاده از یک روش جدید برای اولین بار پیروز به فراوری ماده ای منحصر به فرد موسوم به چوب فلزی شده اند که نیکل را به اندازه تیتانیوم مستحکم نموده ولی وزن آن را 5 برابر کاهش داده است.

چوب فلزی محکم و سبک فراوری شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، پژوهشگران امیدوارند که بتوانند از این روش برای فراوری فلزات متنوع مستحکم ولی سبک استفاده نمایند. دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا و کمبریج با همکاری یکدیگر و با دستکاری فلزات در مقیاس اتمی توانستند صفحه ای از فلز نیکل را فراوری نمایند که بسیار مستحکم ولی کاملا سبک است.

پژوهشگران می گویند در آینده نزدیک از این روش می توان برای متحول کردن فلزاتی مانند فولاد و آلومینیوم هم استفاده و همگی آنها را به موادی محکم و سبک تر تبدیل کرد. آزمایش هایی که در این زمینه اجرا شده نشان می دهد این نوع فلزات جدید که به علت سبکی به فلزات چوبی مشهور شده اند تا 10 برابر قدرتمندتر از نمونه های عادی خود هستند.

یکی دیگر از علل این نام گذاری الهام دریافت از ترکیبات سلولزی چوب برای تغییر ساختار پیچیده فلزات است. همچنین محققان از لایه های معلق پلاستیکی در مقیاس نانو در این فلزات جدید استفاده نموده اند که انعطاف پذیری آنها را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

امکان پر کردن فضاهای خالی موجود در این چوب های فلزی با مواد مختلفی وجود دارد که این امر موجب کاربردهای متنوع آنها می گردد. به عنوان مثال، می توان فضاهای خالی یادشده را با باتری پر کرد تا وسایل برقی مختلف و دور از دسترسی مانند پهپادها را شارژ نمایند.

منبع: همشهری آنلاین

به "چوب فلزی محکم و سبک فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چوب فلزی محکم و سبک فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید