گسترش اطلاعات نادرست در بستر شبکه های اجتماعی در عصر پسا حقیقت

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، دانشجوی دکترای مطالعات آموزشی سواد رسانه ای با اشاره به اخبار و اطلاعات جعلی که این روزها درباره کرونا در شبکه های اجتماعی دست به دست می گردد، گفت: شایعه و خبر دروغ همانند ویروس عمل می نماید. در صورتی که پس از دریافت چنین فایل هایی آن ها را برای دیگران ارسال نکنیم، زنجیره انتشار ویروس شایعه گسسته خواهد شد.

گسترش اطلاعات نادرست در بستر شبکه های اجتماعی در عصر پسا حقیقت

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، روزبه حاتمی در یادداشتی با عنوان گسترش اطلاعات نادرست در بستر شبکه های اجتماعی در عصر پسا حقیقت که در همراهی با پویش #علمی-شو کرسی ترویج علم یونسکو نگارش شده است، نوشت: با گسترش شبکه های اجتماعی، شرایط و نحوه دسترسی به اخبار به شکلی بنیادین تغییر نموده است. روزنامه، رادیو و تلویزیون وسایل اصلی دریافت خبر تا پیش از پیدایش و رشد شبکه های اجتماعی بودند. نشر خبر در رسانه هایی مانند روزنامه و تلویزیون کاری حرفه ای است که زیر نظر سردبیران هر بخش انجام می گردد. نظارت روزنامه نگاران و دبیران و سردبیران خبر بر فرایند انتشار اخبار باعث می گردد که اخبار دروغ و شایعات تا حد قابل توجهی کاهش پیدا نموده و از طریق این رسانه ها به طور گسترده منتشر نگردد.

از طرف دیگر، فرایند آنالیز و انتشار اخبار در چنین رسانه هایی تا حدی زمانبر خواهد بود. در مقابل، با رشد شبکه های اجتماعی، هر شخصی می تواند بدون آنالیز صحت خبر اقدام به انتشار آن کند. این موضوع باعث می گردد خبررسانی از طریق افراد غیرحرفه ای در شبکه های اجتماعی با سرعتی بسیار بالاتر از رسانه های رسمی انجام گردد. دقت و صحت این فرایند خبررسانی اما بسیار پایین تر از اخبار منتشر شده در رسانه های حرفه ای است.

دسترسی دایم به شبکه های اجتماعی و امکان انتشار گسترده اخبار دروغ، شرایطی را ایجاد کرد که در سال 2016 میلادی و در پی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده و رأی مردم انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا که با عنوان برگزیت شناخته می گردد، دانشنامه آکسفورد واژه پساحقیقت را به عنوان پرکاربردترین اصطلاح در رسانه های انگلیسی زبان به عنوان واژه سال برگزید. پساحقیقت به دوره و شرایطی اشاره دارد که طی آن احساسات و باورهای شخصی بیش از حقایق عینی بر افکار عمومی تاثیرگذار است.

در دوره پساحقیقت تشخیص حقیقت از دروغ بسیار سخت خواهد بود؛ زیرا شایعه و اخبار نادرست در گستره ای بسیار وسیع منتشر می شوند. سرعت فراوری و نشر خبر دروغ و شایعه بیشتر از سرعت پاسخگویی به شایعات است. به همین دلیل در مدت زمانی که کارشناسان بخواهند شایعه را آنالیز نمایند و به آن پاسخ بدهند، دهها مورد شایعه و خبر نادرست دیگر منتشر شده است. یکی از راه های پخش شایعات و اخبار دروغ انتشار آن در قالب فایل های صوتی بی نام و نشان است.

در دوره گسترش روزافزون بحران کرونا چنین فایل هایی معمولاً یا خبر از فاجعه ای پنهان می دهند؛ یا ادعا می نمایند به آمار و اطلاعاتی مخفی دسترسی دارند؛ یا راهکار های درمانی عجیب و غریبی را تجویز می نمایند. بخش بسیار زیادی از این فایلها حاوی اخبار و اطلاعات جعلی هستند که علاوه بر نگران کردن مخاطب، باعث ترویج راهکار های درمانی خطرناک می شوند. شایعه و خبر دروغ همانند ویروس عمل می نماید. در صورتی که پس از دریافت چنین فایل هایی آن ها را برای دیگران ارسال نکنیم، زنجیره انتشار ویروس شایعه گسسته خواهد شد.

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، کرسی یونسکو در ترویج علم به منظور مقابله با شبه علم، اخبار غیرعلمی و باورهای غلطی که این روزها پیرامون کرونا ویروس جدید در جامعه منتشر شده، پویشی را به نام #علمی-شو راه اندازی نموده و از همه علاقه مندان به مباحث علمی درست، دعوت می نماید با فراوری و ارسال پیغام های کوتاه صوتی، تصویری و متنی، در راستای جایگزینی اندیشه و رفتار صحیح علمی در جامعه به جای هراس از این بحران، این پویش را کمک نمایند.

کرسی یونسکو در ترویج علم از صاحبنظران، متخصصان و نیک اندیشان دعوت نموده است از طریق ایمیل کرسی به نشانی [email protected]، صفحه اینستاگرام unescocps و کانال تلگرامی @unescocps به پویش #علمی-شو بپیوندند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "گسترش اطلاعات نادرست در بستر شبکه های اجتماعی در عصر پسا حقیقت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گسترش اطلاعات نادرست در بستر شبکه های اجتماعی در عصر پسا حقیقت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید