آشنایی با ولوو FH و مدل های آن

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، ولوو یکی از برترین و عظیم ترین سازندگان خودروهای سنگین است و محصولات آن از دیرباز در بازار ایران نیز عرضه می شوند. در این مطلب نگاهی به مدل FH خواهیم داشت.

آشنایی با ولوو FH و مدل های آن

وبلاگ اخبار و رویدادها - علی محمدی: ولوو FH خانواده ای از کامیون ها هستند که توسط شرکت سوئدی ولوو تراکس فراوری می شوند.

اولین مدل های ولوو FH در سال 1993 به بازار معرفی گردیدند و FH12 و FH16 نام داشتند.

نام FH مخفف عبارت Forward control High entry است و عدد پس از آن نیز حجم موتور کامیون به لیتر را نشان می دهد.

خانواده این کامیون یکی از پیروز ترین کامیون ها در بازار است.

ولوو تا کنون توانسته است بیش از 400 هزار دستگاه از این کامیون را به فروش برساند.

ولوو در سال 1993 سری FH را به عنوان جایگزینی برای کامیون های سری F معرفی کرد.

ولوو FH خودرویی کاملا جدید بود و موتور جدیدی نیز برای آن طراحی شده بود.

این موتور 12 لیتری از نوع میل سوپاپ بالا بود و از انژکتورهایی با کنترل الکترونیکی استفاده می کرد.

نسل اول ولوو FH

اولین نسل ولوو FH بین سال های 1993 تا 1998 روی خط فراوری بود.

این کامیون توانست در سال 1994 عنوان کامیون سال را از آن خود کند.

موتور 16 لیتری نسل اول FH از نسل قبلی کامیون های ولوو به ارث رسیده بود.

البته ولوو بهینه سازی های زیادی را روی آن انجام داده بود.

این موتور با کد D12A شناخته می شد.

موتور 16 لیتری D12A بر اساس موتور 12 لیتری 6 سیلندر خطی ولوو ساخته شده بود.

این موتور از سیستم سوخت رسانی تزریق مستقیم بهره می برد و یکبار نیز عنوان موتور سال را دریافت کرد.

قدرت بالا و مصرف سوخت پایین، از اصلی ترین مشخصات موتور D12A بود.

برای هر یک از سیلندرهای این موتور، 4 سوپاپ وجود دارد و انژکتورها نیز دارای کنترل الکترونیکی هستند.

طراحی این موتور به گونه ای اجرا شده بود تا بعدا امکان بروزرسانی و ارتقای آن نیز وجود داشته باشد.

نسل نخست ولوو FH در مدل های 460 اسب بخاری وارد بازار ایران نیز شد.

این کشنده های یورو 3 دارای 2500 نیوتن متر گشتاور هستند و امکان ارتقای آنها به استاندارد آلایندگی یورو 4 نیز وجود دارد.

نسل دوم ولوو FH

نسل دوم ولوو FH که با نام ورژن 2 فراوری شد، بین سال های 2002 تا 2012 روی خط فراوری قرار داشت.

این مدل نیز توسط سایپا دیزل به بازار ایران وارد شد و توانست فروش بسیار خوبی را تجربه کند.

ولوو نسل دوم را با طراحی جدید و امکانات بسیار بیشتری از قبل فراوری کرد.

همچنین برای نخستین بار شاهد استفاده از گیربکس اتوماتیک هوشمند ولوو موسوم به I-Shift در این نسل از FH بودیم.

این نسل از کشنده FH در نسخه های 420، 440، 460 و 480 اسب بخاری در بازار ایران عرضه شد.

مدل FH16 نیز در دو نسخه 610 و 660 اسب بخاری به بازار آمدند.

مدل FH16 بیشتر در نقش بوژی کش و برای انتقال بارهای بسیار سنگین استفاده می شوند.

اصلی ترین رقیب ولوو FH12 در بازار ایران مرسدس بنزهای اکتروس و اکسور ایران خودرو دیزل و رنو پریمیوم های آریا دیزل بودند.

مان نیز در برهه ای نسخه TGA480 را در بازار ایران عرضه کرد.

ولی به دلیل گرانی قطعات و کمبود خدمات نتوانست مانند سایر رقبا فروش کند.

نسل سوم ولوو FH

در سال 2012 نیز سومین نسل از ولوو FH معرفی گردید.

ولوو نه تنها ظاهر مدل جدید FH را تغییر داد، بلکه برای اولین بار یک موتور 13 لیتری نیز به موتورهای این خودرو اضافه شد.

به این ترتیب مدل FH13 نیز در خط فراوری نهاده شد.

این موتور جدید D13 نام دارد و با مشخصات متنوعی فراوری شده است که به آن ها خواهیم پرداخت.

نسل جدید FH نیز به کشور وارد شده است و بیشتر نسخه های آن مدل 500 اسب بخاری هستند.

موتور D13C نخستین موتور ولوو FH جدید است که با 4 قدرت خروجی مختلف عرضه می گردد.

این موتور 6 سیلندر خطی توربو دیزل دارای 12.8 لیتر حجم است.

نسخه نخست این موتور 420 اسب بخار قدرت و 2100 نیوتن متر گشتاور دارد.

نسخه دوم 460 اسب بخار قدرت و 2300 نیوتن متر گشتاور دارد.

نسخه سوم که در ایران نیز موجود است، 500 اسب بخار قدرت و 2500 نیوتن متر گشتاور دارد.

نسخه چهارم نیز 540 اسب بخار قدرت و 2600 نیوتن متر گشتاور دارد.

پیشرانه D13C با استاندارد یورو 5

موتور D13C از استاندارد آلایندگی یورو 5 برخوردار است.

این موتور یک نسخه یورو 6 نیز دارد که با کد D13K شناخته می گردد.

نسخه یورو شش تنها در یک نسخه با قدرت 460 اسب بخار و گشتاور 2300 نیوتن متر فراوری شده است.

مدل های قدرتمند FH16 هم از موتور 6 سیلندر خطی توربو با حجم 16.1 لیتر استفاده می نمایند.

این موتور با کد D16G از استاندارد آلایندگی یورو 6 برخوردار است.

نسخه اول این موتور 540 اسب بخار قدرت و 2650 نیوتن متر گشتاور دارد.

نسخه دوم آن 600 اسب بخار قدرت و 2800 نیوتن متر گشتاور دارد.

نسخه سوم آن 700 اسب بخار قدرت و 3150 نیوتن متر گشتاور دارد.

قوی ترین نسخه آن نیز 750 اسب بخار قدرت و 3550 نیوتن متر گشتاور دارد.

تمام مدل های نسل آخر ولوو FH از گیربکس هوشمند I-Shift ولوو استفاده می نمایند.

این گیربکس در هر نسخه دارای مشخصات متفاوتی است.

توان یدک کشی کامیون ها بسته به نسخه گیربکس آنها بین 44 تن، 55 تن و 60 تن متفاوت است.

این گیربکس قابلیت آپدیت نرم افزاری را دارد.

برای مثال اگر نرم افزار مخصوص یدک کشی فوق سنگین آن را فعال کنید، می توان با خودرو بارهایی با وزن بین 85 تا 180 تن را یدک کشی کرد.

یک گیربکس دستی 14 سرعته نیز برای ولوو FH جدید قابل انتخاب است که از مکانیزم سیمی استفاده می نماید.

این گیربکس در تمامی نسخه ها تناژ مجاز خودرو را به 100 تن می رساند.

اتاق ها

ولوو همواره اتاق مدل FH را در سه ابعاد مختلف فراوری می نماید.

رانندگان یا شرکت های باربری بسته به احتیاج خود باید نسبت به انتخاب اتاق مناسب اقدام نمایند.

اتاق اول Sleeper Cab نام دارد.

این اتاق برای خواب یک نفر امکانات و تخت خواب دارد.

ارتفاع داخل این اتاق 171 سانتی متر است.

اتاق دوم که سایز میانی حساب می گردد Globetrotter Cab نامیده می گردد.

این اتاق تخت خواب برای دو نفر را دارد و درون آن فضای بیشتری هم برای قرار دادن وسایل پیش بینی شده است.

ارتفاع داخل این اتاق به 203 سانتی متر می رسد.

عظیم ترین اتاق ولوو FH با نام Globetrotter XL Cab فراوری می گردد و ارتفاع کابین آن 222 سانتی متر است.

این اتاق فضای راحتی را برای استراحت دو سرنشین دارد.

تخت خواب پایینی دارای ابعاد 70 در 200 سانتی متر است و در بخش وسطی آن، عرض تخت به 81.5 سانتی متر می رسد.

مشتریان می توانند سفتی و نرمی تشک فنری تخت خواب را نیز در سه نوع مختلف نرم، نیمه سفت و سفت انتخاب نمایند.

تخت خواب بالایی هم که از نوع تا شونده است 70 سانتی متر عرض و 190 سانتی متر طول دارد.

در ادامه نگاهی به سیر تاریخی ولوو FH و نکات آن خواهیم داشت.

سال 1993:

ولوو FH در سه سایز اتاق که ذکر شدند به بازار معرفی گردید.

این کامیون برای اولین بار به سیستم ترمز موتور مدرن ولوو با نام VEB مجهز شد.

همچنین در نسخه های فرمان راست برای اولین بار ولوو گیربکس اتوماتیک را عرضه کرد.

نسخه های 16 لیتری نسل اول FH دارای قدرت 470 و 520 اسب بخار بودند.

سال 1994:

ولوو FH عنوان کامیون سال را از آن خود کرد.

سال 1995:

ولوو اتاق عظیم و راحت Globetrottrt XL را برای FH معرفی کرد.

سال 1996:

برای اولین بار ولوو FH به ایربگ راننده مجهز شد.

سال 1999:

سیستم تعلیق بادی جدیدی برای عقب FH معرفی گردید.

در این سال موتور 12 لیتری 460 اسب بخاری برای FH معرفی گردید.

ولوو همچنین اکسل عقب جدیدی را برای FH طراحی کرد و ترمزهای عقب آن دیسکی شدند.

سال 2000:

ولوو FH عنوان کامیون برتر دنیا را از آن خود کرد.

سال 2001:

نسل دوم ولوو FH با گیربکس I-Shift رونمایی شد.

تیپ های این خودرو نیز جدید شدند و طراحی داخلی و خارجی آن تغییر کرد.

ترمزهای دیسکی و سیستم ABS به صورت استاندارد روی این کامیون نهاده شدند.

در این سال ولوو موتور D12D را با استاندارد یورو 3 و با قدرت های 340، 380، 420، 460 و 500 اسب بخاری معرفی کرد.

سال 2003:

ولوو مدل جدید FH16 را معرفی کرد.

این نسخه از موتور 610 اسب بخاری D16C استفاده می کرد.

در این سال ولوو نسخه 550 اسب بخاری FH را نیز معرفی کرد.

سال 2005:

نام FH12 به FH تغییر کرد.

این خودرو از این سال با قدرت های 400، 440 و 520 اسب بخاری نیز فراوری شد.

استانداردهای آلایندگی یورو3، یورو4 و یورو 5 برای خریداران قابل انتخاب بودند.

ولوو FH در این سال به سیستم کاهش آلایندگی SCR مجهز شد که با مایع AdBlue کار می نماید.

در این سال گیربکس I-Shift ارتقا پیدا کرد.

سال 2006:

در این سال نسخه یورو 4 موتور D16 با قدرت 660 اسب بخاری معرفی گردید.

نسخه های 550 و 580 اسب بخاری نیز در همین سال به بازار آمدند.

ولوو در این سال تاخومتر دیجیتالی را روی FH نصب کرد.

سال 2008:

نسل سوم با طراحی خارجی و داخلی جدید معرفی گردید.

فضاسازی جدید کابین، تلویزیون و جایگاه های چرخشی از آپشن های این مدل بودند.

سال 2009:

ولوو FH16 در این سال با قدرت 700 اسب بخار معرفی گردید.

موتور یورو 5 این مدل گشتاور 3150 نیوتن متری فراوری می کرد.

سال 2011:

ولوو نسخه 750 اسب بخاری FH را رونمایی کرد.

این کامیون در آن موقع قوی ترین کامیون فراوری انبوه دنیا بود.

سال 2013:

در این سال نسل کاملا جدید از FH به بازار آمد.

امکانات ایمنی و فناوری های جدیدی به FH اضافه شدند و ولوو موتورهای این کامیون را نیز بروزرسانی کرد.

نوآوری های FH

ولوو FH نمایانگر بعضی از مهم ترین نوآوری ها در صنعت کامیون است.

این کامیون کشنده، اولین کامیونی بود که از سیستم فرمان دینامیک ولوو استفاده می کرد.

ولوو FH اولین کامیون دنیاست که از گیربکس دوبل کلاچ I-Shift استفاده می نماید.

سپر این کامیون نیز فناوری خاصی دارد و بسیار محکم است.

ولوو یک نسخه 8 لیتری از FH را نیز با موتور گازسوز 460 اسب بخاری معرفی کرد که 20 درصد CO2 کم تری را در مقایسه با نسخه های گازوئیلی فراوری می نماید.

منبع: fleet ،volvotrucks

منبع: بیت ران

به "آشنایی با ولوو FH و مدل های آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با ولوو FH و مدل های آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید