اجرای فعالیت های یادگیری تلفیقی مبتنی بر اصول آموزش و پرورش با حمایت ستاد علوم شناختی
به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، فعالیت های یادگیری تلفیقی مبتنی بر اصول آموزش و پرورش شناختی برای دوره دبستان با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی تدوین شد.

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ اخبار و رویدادها، محمود تلخابی عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و مدیرگروه ذهن، مغز و تربیت مؤسسه عالی علوم شناختی با بیان اینکه رشد و تقویت فرآیندهای نظام مند تفکر، یادگیری و حل مساله از اهداف راهبردی یاد دهی و یادگیری در آموزش و پرورش شناختی است، گفت: با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی و با هدف افزایش توانایی ها، طرح مطالعاتی طراحی فعالیت های یادگیری تلفیقی مبتنی بر اصول آموزش و پرورش شناختی برای دوره دبستان اجرا و تدوین شد.
محمود تلخابی مجری این طرح تحقیقاتی، هدف از اجرای این پژوهش را طراحی فعالیت های یادگیری برمبنای اصول علوم شناختی با الگوی تلفیقی برای پوشش بخشی از برنامه درسی دوره دبستان مطرح نمود.
دبیر کارگروه آموزش و پرورش شناختی ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی اضافه نمود: اصول آموزش و پرورش شناختی و بسیاری از پژوهش های مرتبط با علوم شناختی و علوم یادگیری، راه چاره هایی را در ارتباط با یادگیری تلفیقی ارائه می نمایند، بطوری که آنالیز پیشینه این نوع مطالعات نشان می دهد که فعالیت های یادگیری تلفیقی سازگاری فراوانی با فرآیندهای شناختی دارند و زمینه یادگیری عمیق را فراهم می سازند.
به گفته وی، در این پژوهش کوشش شده است بر اساس اصول یادگیری مبتنی بر مطالعات ذهن، مغز و تربیت، نمونه های عملی فراوری شوند که بتوانند برای گسترش و شبیه سازی این نوع فعالیت ها مورد استفاده قرار گیرند.
مجری این طرح پژوهشی با اشاره به اینکه بهسازی یادگیری به وسیله توسعه توانایی های شناختی از منظر علوم شناختی امکان پذیر است و برای تحقق یادگیری باید به فعال ساختن فرآیندهای شناختی مبادرت کرد، یادآور شد: فرآیندهای مفهومی، تحلیلی و اجتماعی- فرآیندهایی هستند که یادگیری را پوشش می دهند و تمامی آنها باید به نحو منطقی و منسجمی به موضوعات یادگیری پیوند بخورند، زیرا یادگیری حاصل بهبود و پیشرفت فرد در این فرآیند های شناختی است.
وی اضافه نمود: در این پژوهش، منابع موجود در ارتباط با طراحی فعالیت های تلفیقی و همچنین مفاهیم و مهارت های مورد نظر برنامه درسی دبستان مورد آنالیز دقیق نهاده شد و معیارهایی برای طراحی فعالیت ها تدوین شد و پس از آن فعالیت هایی برای تلفیق حوزه های علوم، ریاضی و فارسی طراحی و در گروه کانونی مورد تحلیل و آنالیز نهاده شد تا با معیارهای معین شده مطابقت داشته باشد.
تلخابی همچنین اضافه نمود: در بخش دوم این طرح پژوهشی، طراحی فعالیت های تلفیقی ریاضی و فارسی مورد نظر بود و در این بخش نیز بر اساس منابع موجود در حوزه تلفیق ادبیات و ریاضی، داستان هایی با کیفیت داستانی مناسب و محتوای مرتبط با مفاهیم و تفکر ریاضی، انتخاب و ترجمه شدند و فعالیت هایی مرتبط با مفاهیم و مهارت های ریاضی برای آن ها طراحی شد.
وی اضافه نمود: این طرح ها و فعالیت ها در یک دبستان دولتی اجرا شد و گزارش اجرای معلم و کاربرگ های دانش آموزان مورد آنالیز و تحلیل نهاده شد.
مجری این طرح مطالعاتی پژوهشی توضیح داد: با توجه به طراحی 8 فعالیت تلفیقی در حوزه ریاضی، علوم و فارسی و 8 فعالیت تلفیقی در حوزه ریاضی و فارسی و اجرای این فعالیت ها در کلاس های درس واقعی و تحلیل فرآیند اجرا و نتایج کار دانش آموزان، نکات ارزشمندی در ارتباط با این نوع فعالیت ها به دست آمد که می تواند برای طراحی و اجرای فعالیت های تلفیقی در این حوزه ها مورد توجه قرار گیرد.
منبع: خبرگزاری فارس