ماجرای ساخت واکسن ضد سرطان و معجزه درمان این بیماری

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در واکنش به اخباری درباره معجزه درمان سرطان و بعلاوه ساخت واکسن های پیشگیری کننده از این بیماری، گفت: کوشش های دانشمندان جهان برای شکست دادن سرطان ادامه دارد که ان شاءالله پیروز هم می شوند، اما تا امروز هیچ اقدام درمانیِ قطعی برای سرطان وجود ندارد.

ماجرای ساخت واکسن ضد سرطان و معجزه درمان این بیماری

دکتر محمد اسماعیل اکبری در تبادل نظر با ایسنا، درباره اخباری پیرامون ساخت واکسن ها و دارو های تازه برای پیشگیری و درمان سرطان، گفت: این اخبار همگی حکایت از برداشتن گامی به سمت جلو دارد، اما این تصور که واکسن پیشگیری از سرطان فراوری شده است، درست نیست. درمان سرطان تا امروز ختم به جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی است. اخیرا همه دانشمندان و محققان در کوشش هستند که کاری نمایند تا ایمنی درمانی هم وارد مقوله درمان سرطان گردد تا بتوان از آن به عنوان چهارمین اصل درمان استفاده کرد.

وی اضافه کرد: ایمنی درمانی یعنی کاری مانند تزریق واکسن؛ یعنی سلول سرطانی تبدیل به آنتی ژن گردد و یک آنتی بادی علیه آن بزنند تا آن آنتی ژن را خنثی نمایند که این کار در بسیاری از سرطان ها در حال اجرا است، اما اثربخشی کافی را ندارد؛ به همین علت ستون چهارم درمان پس از درمان اصلی شده است.

او تاکید نمود: درمان اصلی تومور های سرطانی هنوز فقط جراحی است و مابقی درمان جانبی است که شامل شیمی درمانی، رادیوتراپی و ایمنی تراپی است؛ بنابراین این صحبت هایی که در خصوص واکسن می گردد برای پیشگیری نیست، بلکه مربوط به بخش درمان بیماری است. تنها واکسن پیشگیری نماینده از بروز سرطان، واکسن HPV برای سرطان دهانه رحم است. از آنجایی که سرطان دهانه رحم با ویروس HPV ارتباط تنگاتنگی دارد از این واکسن استفاده می نمایند تا از بروز سرطان دهانه رحم پیشگیری نمایند که البته برای افراد خاص و در سن خاصی باید تزریق گردد.

وی با تاکید بر اینکه جز واکسن HPV سایر واکسن هایی که در خصوص سرطان ها از آن صحبت می گردد مربوط به ایمنی درمانی است و اثر درمانی دارند، اظهار کرد: اخیرا اقدام جالبی اتفاق افتاده است که با استفاده از این ساختار ایمنی درمانی از یک داروی قدیمی که در سرطان رحم استفاده می کردیم برای درمان سرطان راست روده هم استفاده کردند. در این اقدام 12 بیمار پس از 6 ماه از دریافت این دارو، حال مساعدی داشتند و این خبر شادمان نماینده است، اما به هیچ عنوان قانع نماینده نیست؛ چون مراحل علمی یک تحقیق کامل طی نشده است و بدیهی است که تغییر رفتار درمانی با 12 بیمار و گذشت تنها 6 ماه از مصرف دارو، انجام نمی گردد. این دارو باید در مطالعات ترایال فاز 3 برود و به بیماران بیشتری تزریق گردد و مدت زمان بیشتری از مصرف دارو بگذرد.

این فوق تخصص جراحی غدد و سرطان پیرامون ایمنی درمانی با نور، توضیح داد: به طور ساده منظور از این درمان این است که بازهم سلول سرطانی را به عنوان یک آنتی ژن شناخته و یک آنتی بادی به آن می زنند و سپس با نور فلورسنت به آن می تابانند تا جراح در حین جراحی سلول ها را بیشتر با چشم ببیند. این کار تحقیقاتی تازه است که هنوز مراحل کافی برای ورود به فاز بالینی را طی نکرده است. همه این کار ها کوشش های دانشمندان جهان برای شکست دادن سرطان است که ان شاءالله پیروز می شوند، اما تا امروز هیچ اقدام درمانیِ قطعی برای سرطان وجود ندارد.

منبع: فرارو

به "ماجرای ساخت واکسن ضد سرطان و معجزه درمان این بیماری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای ساخت واکسن ضد سرطان و معجزه درمان این بیماری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید