خبرنگاران کمرنگ شدن اهدای خون در میانه بحران کرونا و دغدغه بیماران

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، رشت - خبرنگاران - این روزها کرونا حسابی مردم گیلان را کلافه کرده، ویروسی مرموز که با ورود خود به این استان از حدود 25 روز گذشته چنان دامن گسترده که چند هزار نفر را مبتلا کرده و عده ای را به کام مرگ کشانده، مدارس، دانشگاه ها، رستوران ها، هتل ها و خلاصه زندگی عادی مردمان این سرزمین را تعطیل کرده حتی جرات مردم را برای خیر کثیر که اهدا خون است هم گرفته است.

خبرنگاران کمرنگ شدن اهدای خون در میانه بحران کرونا و دغدغه بیماران

در روزهای پرتنش ناشی از حضور کرونا در گیلان، نه تنها احتیاج بیماران به نوعدوستی سرانجام نیافته که این احتیاج همیشگی و دائمی برای تداوم حیات همچنان به قوت خود باقی است، اما نوعدوستان در تاخت و تاز ویروس کرونا، از این احتیاجمندان غافل شده اند وو گرفتار دردها و رنج های ناشی از این بیماری شده اند که بر جان زندگی ها انداخته است.

بیماران سوانح رانندگی، سوختگی ها، اعمال جراحی از جمله جراحی قلب، مادران باردار در حین زایمان و نوزادان نارس (نوزادانی که دچار زردی می شوند) به این مایع حیات خون احتیاج دارند، مهم اینکه احتیاج به خون و فرآورده های خونی همیشگی و روزانه است.

احتیاج به خون در تالاسمی ها نیز دائمی و مستمر است، این بیماران حداقل ماهانه 2 بار باید خون تزریق نمایند، تالاسمی بیماری ارثی ژنتیکی است که از والدین ناقل بیماری به بچه ها منتقل می گردد و ناتوانی بدن در خون سازی از عوارض این بیماری است، هموفیلی ها نیز به تزریق خون احتیاج دارند، هموفیلی نیز نوعی بیماری ارثی خونریزی نماینده و از مشخصه های آن ارثی بودن و خونریزی خودبه خودی است از این رو باید همیشه یادمان باشند و فراموششان نکنیم بویژه امروز که احتیاجمان به مهر و نیکی بیش از هر زمان است.

همزمان با بیماری کرونا پایگاه های انتقال خون در مناطق مختلف گیلان از حضور اهدانمایندگان به خون کمرنگ شده، اگر چه دست اندرکاران پایگاه های انتقال خون این اطمینان را به مردم داده اند که با توجه به شرایط کنونی و شیوع ویروس کرونا تمام اقدامات لازم برای ضد عفونی و سالم سازی فضای مراکز اهدای خون و کارکنان صورت گرفته و با اطمینان کامل برای اهدای خون مراجعه نمایند، اما شاهد کاهش مراجعه مردم و ادامه این فرایند هستیم.

اهدا خون احتیاجی همیشگی

مردم و اهدا نمایندگان خون باید بدانند که مصرف نمایندگان اعم از بیماران تالاسمی، هموفیلی و سرطانی در همه شرایط احتیاج به خون و فرآورده های خون دارند و نباید این احتیاج حیاتی آنها فراموش گردد.

یکی از بیماران تالاسمی به خبرنگار وبلاگ اخبار و رویدادها گفت: از اهدانمایندگانی که شرایط اهدای خون دارند، می خواهیم که در این ایام پراضطراب ما را تنها نگذارند.

وی اضافه نمود : مایع حیاتی برای تداوم زندگی مان خونی است که ما آن را مدیون اهدانمایندگان هستیم، آنان با حضور در پایگاه های انتقال خون همیشه کمکگر ما بودند، اما این روزها با بروز بیماری کرونا کمتر مراجعه می نمایند که این مهم برای ما استرس زا شده است.

یکی دیگر از بیماران احتیاجمند به خون در استان گیلان گفت: استرس بیماری کرونا از یک طرف و احتیاج ما به خون و فرآورده های خونی از طرف دیگر روزهای سختی را برای ما رقم زده است.

وی گفت: درخواست ما بیماران احتیاجمند به افراد سالم واجد شرایط اهدای خون این است که در این ایام بحرانی ما را فراموش ننمایند.

در این میان به سراغ تعدادی از مردم رفتم؛ آنان از اهمیت اهدای خون و احتیاج همیشگی بیماران به این مایع حیاتی آگاه بودند اما می گفتند: از زمانی که ویروس کرونا آمده، زندگی برای آنان سخت شده از همه چیز هراس دارند.

یکی از شهفرایندان به خبرنگار وبلاگ اخبار و رویدادها با بیان اینکه پیش از این سالی 2 بار برای اهدای خون اقدام می کردم، بیان داشت: اگر چه شرایط اهدای خون را دارم اما حقیقت اینکه می ترسم در این شرایط اقدام کنم.

اطمینان خاطر در خصوص عدم وجود کوچکترین امکانی نسبت به انتشار ویروس کرونا

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان در این باره بیان داشت: ضمن اطمینان خاطر به اهدانمایندگان در خصوص عدم وجود کوچکترین امکانی نسبت به انتشار ویروس کرونا در هنگام اهدای خون از شهفرایندانی که احساس سلامت عمومی دارند تقاضا می گردد همچون همیشه ما را کمک نمایند.

دکتر گیتی ایزدی پور با بیان اینکه در این برهه حساس با توجه به افزایش احتیاج، انتظاز همراهی بیشتری از سوی مردم است، اضافه نمود: پرسنل پایگاه های انتقال خون گیلان در سراسر استان برای تامین خون مورد احتیاج بیماران عمل های جراحی اورژانس، تعویض خون نوزادان، جراحی های اورژانسی قلب و تالاسمی ها فعال و در خدمت اهدانمایندگان هستند.

وی گفت: اهدانمایندگان در صورت تمایل با انتخاب تاریخ و زمان مراجعه در سایت نوبت دهی انتقال خون به آدرس www.nobatdehi.ibto.ir می توانند از خدمات پذیرش، معاینه و خونگیری بدون نوبت برخوردار شوند.

حضور مردم در پایگاه های انتقال خون گیلان کمرنگ شد

مدیرکل انتقال خون گیلان نیز گفت : احتیاج به خون و فرآورده های خونی روزانه و همیشگی است، با توجه به شیوع ویروس کرونا حضور مردم در پایگاه های انتقال خون کمرنگ شده و تحت تاثیر قرار گرفته است.

دکتر بابک پاکدل خوش اخلاق با بیان اینکه اهدانمایندگان جوان و مستمر به خوبی با اصول اولیه خودمراقبتی آشنا هستند، اضافه نمود: از تمامی اهدانمایندگان جوان و مستمر خون درخواست می گردد که کمکگر ما در تامین خون های مورد احتیاج بیماران باشند.

وی با تاکید بر اینکه در تمامی مراکز انتقال خون نکات بهداشتی و دستورالعمل های علمی رعایت شده گفت:خونگیری و پخش فرآورده های خونی همچون گذشته در شرایط کاملا استریل انجام می گردد و تمامی تجهیزات و ملزومات مورد استفاده در فرآیند اهدای خون یکبار مصرف، استریل و استاندارد است.

مراجعه نمایندگان برای اهدای خون غربالگری می شوند

مدیرکل انتقال خون استان گیلان با بیان اینکه تمامی مراجعه نمایندگان برای اهدای خون توسط پزشک غربالگری می گردد، خاطر نشان کرد: افراد دارای علائم سرماخوردگی، تب و لزر معافیت موقت می گیرند و از دریافت خون این افراد خودداری می گردد، ضمن اینکه این معاینه ها و حساسیت ها از قبل بوده اما با توجه به بیماری کرونا تشدید شده است.

وی گفت: به عده ای که دوست دارند خون اهدا نمایند اما واهمه دارند که در معرض ویروس کرونا بوده و خونشان سالم نباشد، تاکید می کنم پزشکان و کارشناسان اهدای خون قبل از اقدام به این مهم مراجعه نمایندگان را به لحاظ بیماری های عفونی ارزیابی می نمایند.

پاکدل خوش اخلاق ادامه داد: به افرادی که می ترسند با اهدای خون دچار عفونت و یا بیماری کرونا شوند نیز باید بگویم که این نگرانی آنان بی مورد است، در مراکز اهدای خون همه موارد مربوط به ضدعفونی بر اساس قوانین سازمان انتقال خون انجام می گردد که این قوانین بسیار سختگیرانه است.

وی با تاکید بر این مطلب که سازمان انتقال هیچگاه کمیت را فدای کیفیت نمی کند و معاینه و مشاوره پزشکی از مهمترین ارکان این سازمان است، گفت: اداره کل انتقال خون گیلان احتیاجمند حضور روزانه اهدانمایندگان خون است.

بیماران تالاسمی به خون تازه احتیاج دارند

مدیرکل انتقال خون گیلان در ادامه به احتیاج بیماران تالاسمی به خون تازه اشاره و خاطر نشان کرد: این بیماران ماهانه حداقل دو بار باید خون تزریق نمایند که البته ما نمی گذاریم در این شرایط برایشان مسئله ای ایجاد گردد.

وی با بیان اینکه در جراحی های قلب باز، تصادفی ها و مواردی دیگر به خون احتیاج است، اضافه نمود: بیماران سرطانی نیز احتیاجمند پلاکت هستند ضمن اینکه طول عمر پلاکت هم سه تا پنج روز است، بنابراین ما به کمک مردم برای اهداخون احتیاجمندیم.

سالانه به طور میانگین بیش از 200 هزار واحد و فرآورده های خونی در استان گیلان فراوری می گردد که این خون ها برای مصدومان حوادث، جراحی ها، بیماران هموفیلی، فاویسم و افراد مورد احتیاج مورد مصرف قرار می گیرند.

استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن، آمار بالای جراحی های قلب و عروق، تصادفات، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده های خونی است.

حداقل سن 18 سال تمام و حداکثر 60 سال (اهدانمایندگان مستمر تا 65 سال)، حداقل وزن 50 کیلوگرم، فاصله اهداء خون هر هشت هفته یک بار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یک سال، از چهار بار بیشتر نگردد، همراه داشتن اصل کارت شناسایی (شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه و برای اهدانمایندگان بار اول کارت ملی الزامی است) شرایط اهدای خون است.

پایگاه انتقال خون در رشت میدان فرهنگ، خیابان آزادگان جنب پارک اندیشه و اداره کل انتقال خون استان گیلان، شهرستان لاهیجان در خیابان امام خمینی جنب بیمارستان 22 آبان، لنگرود در خیابان دکتر شریعتی جنب شبکه بهداشت و درمان، پایگاه انتقال خون رودسر در خیابان انقلاب بیمارستان شهدا، پایگاه انتقال خون بندرانزلی در میدان امام خمینی، سیمتری جنب اداره هواشناسی، فومن در خیابان شهید بهشتی جنب آتش نشانی، تالش خیابان شهید بهشتی جنب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و آستارا خیابان امام خمینی جنب بیمارستان دکتر شریعتی فعال هستند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران کمرنگ شدن اهدای خون در میانه بحران کرونا و دغدغه بیماران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کمرنگ شدن اهدای خون در میانه بحران کرونا و دغدغه بیماران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید