مرجان ها قربانیان تغییر اقلیم

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، عضو هیات علمی پژوهشگاه اقیانوس شناسی با اشاره به اینکه درصد زیادی از مرجان های جزیره کیش از بین رفته اند، تاکید نمود: باید از جزایر جدید مانند هندورابی محافظت کنیم.

مرجان ها قربانیان تغییر اقلیم

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، کیوان کبیری در یک برنامه رادیویی درباره مرگ مرجان های خلیج فارس گفت: علت مرگ مرجان های خلیج فارس تغییر اقلیم، از بین رفتن منابع غذایی و منابع خشکی است.

وی با بیان اینکه زمان زیادی باید صرف گردد تا صدمات ناشی از مرگ مرجان ها جبران گردد، توضیح داد: مناطق مرجانی در اطراف جزیره هایی با جاذبه های توریستی از جمله جزیره کیش هستند که متأسفانه از بین رفتن مرجان ها در این جزیره زیاد است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اقیانوس شناسی با تاکید بر اینکه باید از جزایر جدید مانند هندورابی محافظت کنیم، گفت: در حال حاضر در مراحل اولیه توسعه این جزیره، بسیاری از مرجان های این ناحیه در حال از بین رفتن هستند.

کبیری با بیان اینکه این مرجان های ساحلی فاقد متولی خاص هستند، اظهار کرد: ما حتی 5 تا 10 درصد اهداف کنوانیسیون های مختلف درباره حفاظت مرجان ها را اجرایی نکرده ایم.

همچنین در ادامه این برنامه محمدرضا فاطمی -پژوهشگر اقیانوس و علوم دریایی- درباره چرایی مرگ مرجان ها در خلیج فارس گفت: مرگ و میر مرجان ها در دنیا ناشی از گرمای بیش از حد آب دریاها و اقیانوس ها است. اگر آب اقیانوس از 32 درجه گرم تر گردد، مرجان ها از بین می روند.

فاطمی با اشاره به مرگ بیش از 80 درصد مرجان های کم عمق در اثر پدیده گرم شدن اظهار کرد: اسکله سازی، ورود فاضلاب و ساخت و سازهای ساحلی در خلیج فارس نیز سبب آسیب های شدید به مرجان ها شده است.

وی در انتها گفت: در بیشتر مناطق ساحلی به ویژه در نقاطی که انسان دخالت دارد میزان تخریب مرجان ها زیاد است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مرجان ها قربانیان تغییر اقلیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرجان ها قربانیان تغییر اقلیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید