مردم باید به سمت کشت های گلخانه ای سوق داده شوند

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: مدیریت نظام مهندسی کشاورزی بر آن است که مردم را به سمت کشت گلخانه ای و محصولات کم آب تر سوق دهد.

مردم باید به سمت کشت های گلخانه ای سوق داده شوند

دکتر محمدعلی قنادزاده در گفت وگو با وبلاگ اخبار و رویدادها، اظهار کرد: 24.9 درصد اشتغال استان به کشاورزی وابسته است و متاسفانه آمار کشاورزان باسوادی که در زمینه کشاورزی تحصیل نموده اند، سه درصد است. به نوعی می توان گفت که 97 درصد تحصیل نموده های رشته های کشاورزی، کشاورزی نمی نمایند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی بیان نمود: ما بر اساس اهداف، اساسنامه و آیین نامه های اجرایی، وظیفه آموزش افراد را بر عهده داریم و اولین هدف برای ما این است که بتوانیم در بحث بازآموزی و نوآموزی فارغ التحصیلان کشاورزی فعالیتی انجام دهیم.

این کارشناس حوزه کشاورزی با اشاره به تعداد فارغ التحصیلان رشته کشاورزی که اکنون نیز فعال هستند، توضیح داد: سالانه 250 نفر در گرایش صنایع غذایی فارغ التحصیل می شوند که از این میان 17 هزار نفر در حوزه نظام مهندسی کشاورزی عضو هستند.

در امسال با مشکل سیل و هجوم ملخ ها روبرو خواهیم بود

وی با اشاره به مشکلاتی که در طی امسال ممکن است با آن ها روبرو شویم، توضیح داد: در امسال با مشکل سیل و هجوم ملخ ها روبرو خواهیم بود که در این راستا نیز کارشناسان نظرات خود را ارائه داده و پیشنهاداتی را به تهران ارسال خواهیم کرد.

قنادزاده مطرح نمود: کشور ما دارای بیشترین فرسایش خاک است و طبق آمارهای صورت گرفته در کشور 16 تن در هکتار فرسایش خاک لایروبی نشده وجود دارد که رقم بسیار بالایی است. دلیل لایروبی نشدن خاک، بی توجهی مدیریتی نیست، بلکه ناشی از هزینه های بالای لایروبی است. هزینه لایه روبی در چهار دوره مساوی با ساخت یک سد است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی با بیان اینکه ظرفیت نگه داشت آب در طبیعت ایران بسیار بالا است، بیان نمود: علت این امر این است که در ایران رودخانه های فراوانی وجود دارد، با این وجود در استان های خشک و کویری روان آب ها به سرعت تبدیل به فرسایش خاک شده و در سطح زمین جاری می گردد.

وی گفت: در استان ما ستاد بحران، کارگروهی را تحت عنوان همیاران آب تشکیل داده که سازمان مهندسی کشاورزی نیز در آن عضویت دارد. ما در آنجا راهکارهایی را پیشنهاد داده ایم و آسیب شناسی در رابطه با مسائل در تمامی استان ها به سازمان نظام مهندسی سپرده شده و استان خراسان نیز از این امر مستثنا نیست.

قنادزاده اضافه نمود: اگر چنین بارندگی های سیل آسایی در استان خراسان رخ می داد، قطعا خسارت بیشتری وارد می شد، زیرا سطح زمین، ظرفیت نگه داشت رطوبتی حجم بالایی از بارندگی را ندارد. در استان خراسان بیشترین بارندگی در قسمت شمال استان با حجم 269 میلی متر و کمترین بارندگی در جنوب استان و در شهرستان گناباد نزدیک به 71 میلی متر را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان رضوی مطرح نمود: با وجود اینکه در جنوبی ترین شهرستان خراسان رضوی میزان بارندگی 71 میلی متر بوده، می توان گفت که این استان دارای شرایط خوبی در زمینه منابع طبیعی و مرتع داری و در بحث زراعت نیز دارای راندمان بالایی است.

قنادزاده ادامه داد: در استان خراسان رضوی 79 درصد زمین های کشاورزی به روش سیستم های آبی، آبیاری می شوند و 21 درصد نیز زمین هایی هستند که کشت دیم در آن ها صورت می گیرد، این امر بدین معناست که ما در استان خشکی قرار داریم.

وی اضافه نمود: براساس آمار سال 1392 در استان خراسان رضوی نزدیک به 900 هزار هکتار زمین زراعی وجود داشته و این آمار در چهارسال بعد 200 هزار هکتار کاهش پیدا نموده و به 707 هزار هکتار رسیده است. این درحالی است که دامداری و باغبانی روند افزایشی داشته اما زراعت کاهش پیدا نموده است. این آمار نشان دهنده این است که سیاستی بر این موضوع حاکم بوده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی بیان نمود: بنابراین با وجود کاهش اراضی و تبدیل آن به منازل مسکونی، هیچگونه تغییری در فراوری محصولات رخ نداده و عملکرد آن 700 هزار هکتار بالاتر بوده است.

قنادزاده گفت: کشور ما 11 سال است که در شرایط خشکسالی به سر می برد و بر همین اساس مدیریت نظام مهندسی کشاورزی بر آن است که مردم را به سمت کشت گلخانه ای و محصولات کم آب تر سوق دهد.

دوهفته بارندگی منابع آب زیرزمینی را تامین نمی کند

وی گفت: یک سال و یا دو هفته بارندگی نمی تواند منابع آب زیرزمینی ما را تامین کند و یک سال بارندگی نمی تواند ما را از شرایط خشکسالی خارج سازد، به همین دلیل سیاست وزارت کشاورزی کاملا معین نیست.

قنادزاده توضیح داد: تمامی کارشناسان در استان های آسیب دیده به عنوان پشتیبان حضور دارند و به دنبال برآورد خسارت سیل هستند. همچنین در جهت احیای محصولات و زمین های کشاورزی از سیستم های نوین آبیاری و مدیریت های کشاورزی استفاده می نمایند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی مطرح نمود: در اقتصاد مهندسی و کشاورزی یک نمودار فایده وجود دارد که براساس آن برآورد می گردد که آیا ساخت یک استخر و یا کال بزرگ ارزش ذخیره بارندگی هایی که هر 11 سال رخ می دهد را دارد یا خیر. در حال حاضر با توجه به شرایط خشکسالی که اکنون در آن قرار داریم این امر مقرون به صرفه نیست.

قنادزاده اضافه نمود: بین سال های 2030 تا 2050 درجه حرارت زمین حدود دو الی سه درجه بیشتر خواهد شد که این امر سبب تبخیر بالای آب، تشدید خشکسالی و سیلاب های وحشتناک می گردد.

وی با اشاره به موضوع صندوق بیمه، بیان نمود: در واقع بیمه به عنوان صنعتی رو به رشد در سراسر جهان و در کشورهای توسعه یافته به شمار می رود. من معتقدم که محصولات باید بیمه گردد اما ساز و کار آن باید منطقی باشد تا در طی آن دولت و کشاورز آسیب نبینند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مردم باید به سمت کشت های گلخانه ای سوق داده شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم باید به سمت کشت های گلخانه ای سوق داده شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید