چطور با گرمازدگی مبارزه کنیم؟

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، به گرم ترین روز های سال رسیده ایم روز هایی که اگر زیادی توی گرما بمانید و زیر ظل آفتاب مستقیم و داغ این روز ها فعالیت کنید بی برو برگرد گرمازده خواهید شد و به گوشه ای خواهید خزید. گرمازدگی شایع ترین اتفاق روز های گرم تابستانی است که باید خیلی زود آن را از تن تان بیرون کنید تا به بدنتان ضربه نزند، چون ممکن است در صورت گرمازدگی شدید چندروزی را خانه نشین شوید. پس راه حل های جلوگیری و درمان گرمازدگی را بدانید تا این روز های داغ را صحیح و سالم سپری کنید.اگر در طول مدت زمان طولانی در برابر گرمای شدید قرار بگیرید، سیستم تنظیم حرارت بدن نمی تواند در برابر این گرمای شدید مقاومت کند و گرمای اضافی را دفع کند و حرارت بدن بالا می رود و به اصطلاح گرمازده می گویند. درجه حرارت انسان به طور معمول حدود 37 درجه سانتیگراد است اگر این درجه حرارت به 40 درجه برسد گفته می گردد فرد دچار گرمازدگی شدید شده است.گرمازدگی با تب متفاوت استحالا اگر هم در گرمازدگی و هم در تب دمای انسان بالا می رود پس این دو چه تفاوت هایی باهم دارند؟ تب در اثر حضور باکتری ها و عفونت ها در بدن ایجاد می گردد. وقتی بدن شما عفونت می نماید. هیپوتالاموس که وظیفه تنظیم دمای بدن را به عهده دارد دمای بدن را بالا می برد تا عوامل بیماری زا را نابود کند. در واقع تب در اثر یک واکنش درونی در بدن رخ می دهد. اما گرمازدگی اینطور نیست و در اثر فشارگرمای بیرونی و محیط اتفاق می افتد.

چطور با گرمازدگی مبارزه کنیم؟

گرمازدگی چه شکلی است؟گرمازده ها پوستشان سرخ و بعد از آن رنگ پریده یا کبود می گردد. تنفسشان کوتاه می گردد و انگاری نفس شان می خواهد بند بیاید. نبضشان نامنظم می زد و اگر دست روی دستشان بگذارید حس می کنید در حال سوختن هستند. گرمازده ها سردرد های بدی می گیرند. عضلاتشان دچار گرفتگی می گردد و ممکن است چشم هایشان غیرعادی به نظر برسد، چون گشادی مردمک چشم هم یکی از نشانه های آن است. سیستم گوارش آن به هم می ریزد و دچار تهوع و اسهال می شوند.جدا از نشانه های زیستی گرمازده ها به هذیان گویی، زدن سخنان بی ربط و گیجی و حتی رفتار های پرخاشگرانه و آشفته نیز از آن ها بروز پیدا می نماید و حتی ممکن است بعضی از رخوت و بی حالی شان تشنج نمایند که بسیار خطرناک است.از گرمازدگی چطور جلوگیری کنیم؟سبک لباس بپوشید و سعی کنید لباس های شما بیشتر از الیاف طبیعی و نخی باشد تا پلاستیکی. لباس های پلاستیکی سبب تعریق زیادی می گردد و آب بدن شما را در هنگام ایستادن در گرما به شدت کاهش می دهد.از عینک دودی و نقاب های محافظ صورت حتما بهره ببرید. صورت و سر شما از جمله اعضای مهمی است که به شدت در گرمازده شدن شما موثر هستند. در روز های آفتابی پوشیدن لباس های روشن را نباید فراموش کنید و تا می توانید از پوشیدن لباس های تیره خودداری کنید. قبل از ورود به گرما می توانید لباس تان را مرطوب کنید تا سطح بدنتان را خنک نگه دارد. نوشیدنی های خنک می تواند از گرما زده شدن شما جلوگیری کند.صبح ها از قسمت غربی خیابان های شمالی -جنوبی و قسمت جنوبی خیابان های شرقی-غربی حرکت کنید. بعد از ظهر ها نیز از قسمت شرقی خیابان های شمالی-جنوبی و قسمت شمالی خیابان های شرقی-غربی حرکت کنید تا آفتاب کمتری به سرتان بخورد.از خوردن غذا های سنگین و پرادویه در تابستان به خصوص زمانی که می خواهید مدت زیادی را در گرما طی کنید به شدت پرهیز کنید. نوشیدنی های کافئین دار نیز هرچه کمتر مصرف کنید خیلی بهتر است. سعی کنید محیط کار یا منزل را آنقدر سرد نکنید که بدن شما در مواجهه با گرمای بیرون شوکه گردد. هرچه بدن خود را با محیط تطبیق بدهید برایتان بهتر است.

زکریای رازی توصیه می نماید در گرما شربت سکنجبین خنک زیاد مصرف کنید. چون صفرا را می برد و از التهاب و حرارت معده می کاهد و آنچه در بلغم در معده و روده ها باشد خارج می نماید. اگر سکنجبین را با ریشه و تخم کاسنی مخلوط کنید و کمی هم گلاب بریزید که نوشیدنی شگفت انگیز و بسیار مفیدی خواهید داشت. به خصوص اگر از درون دچار حرارت می کنید.

بخوانید: خلاص شدن از شر گرما چقدر هزینه دارد؟ اگر گرمازده شدید چه کنید؟اگر گرمازده شدید هرچه سریعتر خودتان را به محل خنک یا سایه برسانید. سعی کنید لباس هایتان را در صورت امکان کم کنید و بدنتان را با آب خنک یا پارچه مرطوب خنک کنید. اگر می توانید پاهایتان را داخل آب سرد فرو کنید. یا اینکه پا ها را بلندتر از بدن به دیوار تکیه دهید.اگر به منزل می روید فوری لباس هایتان را عوض کنید. نوشیدنی های خنک و بنوشید و دوش آب خنک بگیرید. به هیچ عنوان در آن حالت بی حال و خسته نخوابید که موجب بدتر شدن شما می گردد. هنگام دوش دریافت از شامپو های خنک نماینده مثل اسانس های نعنا، اکالیپتوس بهره ببرید.نوشیدنی هایی با طبع سرد مثل آبلیمو، خاکشیر، تخم شربتی، آب هندوانه، به لیمو کاسنی می توانند حرارت بدن شما را به میزان چشمگیری پایین بکشند. اگر مدت زیادی در گرما ایستاده اید می توانید داخل آب نوشیدنی کمی نمک یا آبلیمو بریزید.

فرد گرمازده آب بدنش را از دست داده و دادن نوشیدنی های خیلی شیرین ممکن است آب بیشتری از بدنش کم کند. پس از خوردن خوراکی های خیلی شیرین پرهیز کنید.اگر با فردی روبرو شدید که احساس می کنید دچار گرمازدگی شدید است و هذیان گویی می نماید فورا با اورژانس تماس بگیرید، چون ممکن است فرد گرمازده به اصطلاح سنگ کوب کند. از دادن استامینوفن به فرد گرمازده خودداری کنید. استامینوفن یک تب بر است و ربطی به گرمازدگی ندارد.

منبع: زندگی امروز

به "چطور با گرمازدگی مبارزه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور با گرمازدگی مبارزه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید