تکنیک های اصولی و حرفه ای برای استفاده از زبان بدن در سخنرانی
به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، چرا زبان بدن در سخنرانی مهم است؟ بدون شک زبان بدن نادرست، باعث می گردد که سخنرانی شما موفقیت آمیز به خاتمه نرسد. در واقع اگر زبان بدن شما در سخنرانی مناسب نباشد، باید انرژی زیادی برای جبران آن به خرج دهید!

بعضی از نمونه های اشتباهات زبان بدن در سخنرانی عبارتند از: پشت کردن به مخاطب، حرکت بیش از حد و یا پنهان شدن پشت میز، ضربه زدن روی میز و یا جویدن ناخن ها، که همگی نشانه های فوق العاده بدی هستند.
اما حتی اگر چنین عاداتی بدی نداشته باشید، باز هم با بهبود شرایط فعلی زبان بدن خود، می توانید بارها تاثیرگذارتر باشید. به این شکل مخاطب صحبت های شما را بیشتر پذیرفته و به آن ها توجه مضاعفی خواهد داشت. با داشتن زبان بدن خوب در سخنرانی های خود، مردم را به شنیدن ترغیب خواهید کرد. به این دلایل باید زبان بدن خود در سخنرانی را تقویت نموده و آن را به شکلی سازنده و تاثیرگذار به کار گیرید.
تکنیک های زبان بدن در سخنرانی
1) حرکات پریشان نماینده
مطلع باشید که عصبی بودن یا احساس عدم کفایت، می تواند فورا خود را در حرکات شما نشان دهد. این رفتارها، می توانند کاملا مفسر پریشانی درون شما باشند:
- گذاشتن دست پشت بدن: تسکین دهنده
- بازوهای متقاطع: میل به حفاظت از خویش
- دست های متقاطع در بخش جلو بدن: احساس ضعف و ترس و احتیاج به محافظت
- حلقه کردن دست ها پشت بدن: حالت رژه رفتن
- دست ها در جیب: عصبی بودن یا بدتر از آن به این معنا که نمی دانید با دست های خود چه کنید!
حتما بخوانید: جملات انگیزشی برای سخنرانی
2) نمایش قدرت و اعتماد به نفس در زبان بدن
در سال 2011 میلادی، روانشناسان آمریکایی Amy Cuddy، Dana Carney و Andy Yap به این نتیجه رسیدند که داشتن ژستی قدرتمند، به راستی باعث می گردد که افراد احساس قدرت بیشتری داشته باشند. نظریه آن ها نشان می دهد که چنین ژستی، می تواند سطح تستسترون را بالا برده و میزان کورتیزول را کاهش دهد. به این صورت تسلط بر خویشتن افزایش پیدا نموده و استرس ها کاهش می یابند. اگر به زبان بدن خود اطمینان داشته و وانمود می کنید که قدرتمند هستید، احتمالا واقعا آن را احساس خواهید کرد.
چه کسی نمی خواهد روی صحنه، با احساس قدرت ظاهر گردد؟
چگونه:
- صاف ایستاده و شانه هایتان را مستقیم و باز نگاه دارید.
- دستان خود را در دو طرف بدن قرار دهید تا در مواقع لزوم از آن ها یاری گرفته و حرکات لازم را انجام دهید.
- تا حد ممکن با مخاطب خود روبرو شوید. اگر در یک اتاق یا سالن عظیم قرار دارید، تمام بدن خود را به جهات مختلف بچرخانید تا با تک تک مخاطبان، رو در رو شوید و همه را ببینید.
3) ارتباط چشمی
برقراری ارتباط چشمی میان شما و مخاطبان، ارتباطی قوی ایجاد نموده و به شما ارزش بیشتری خواهد بخشید. این باعث می گردد که مخاطب به شما احترام بیشتری گذاشته و به متن سخنرانی شما گوش دهد. همچنین موجب می گردد که مخاطب به شما اعتماد بیشتری داشته باشد، زیرا دروغگویان از ارتباط چشمی مستقیم پرهیز می نمایند.
همین طور ارتباط چشمی مستقیم به شما این امکان را می دهد که بازخورد گفته های خود را در مخاطبان، دریافت کنید. به واقع برقراری ارتباط چشمی، ساده ترین راه برای دریافت بازخورد مخاطبان است. شما می توانید ببینید که آیا آن ها در حال گوش دادن به صحبت هایتان هستند یا بی حوصله و عصبانی به نظر می رسند. با مشاهده بازخوردها، ممکن است مایل به تغییر جهت گفته های خود باشید.
بیشتر بخوانید: تفسیر زبان بدن چشم ها در 12 حالت مختلف
زبان موثر چشم ها در سخنرانی:
- هنگامی که در حال صحبت کردن تعداد زیادی از افراد، با هر مخاطب نزدیک به 4 ثانیه یا کمی بیشتر ارتباط چشمی برقرار سازید. سپس نگاه خود را به مخاطب دیگر، جا به جا کنید.
- تماس چشمی خود را در شکل حرف Z قراردهید. به این صورت که به یک نفر در گوشه سمت چپ و عقب سالن و سپس به سمت عقب سمت راست، بعد از آن به سمت چپ در جلو سالن و در نهایت نیز به فردی که در سمت راست است، نگاه کنید. مراقب باشید که در هر بار انجام جدید این چرخه، به افراد تکراری نگاه ننموده و تماس چشمی خود را با افراد جدید صورت دهید، قرار است با مخاطبان بیشتری در ارتباط باشید.
- در صورت صحبت کردن رو در رو با مخاطب، تماس چشمی خود را برای مدت 9 تا 10 ثانیه حفظ نموده و سپس نگاه مستقیم را قطع نموده و پس از ثانیه ای، مجدد آن را تکرار کنید. این قطع نگاه به این دلیل است که از خیره شدن پرهیز نمایید. (این موضوع، حین پاسخ دادن به سوال یک نفر از میان جمعیت مخاطبان نیز صدق می کند.)
4) حرکات و ژست های دست
استفاده صحیح از حرکات و ژست های دست، می تواند به تقویت پیغام رسانی شما یاری کند و صحبت هایتان اثربخشی بیشتری داشته باشند. حرکات دست، گفتار شما را اصیل تر و باورپذیرتر جلوه می دهند. آن ها یک عنصر اساسی در ارتباطات غیرکلامی به شمار رفته و برای نشان دادن احساسات به دیگران، فوق العاده تاثیرگذار هستند.
رفتار دست ها یکی از روش های واضح و غیرکلامی است که ما با زبان بدن خود، آن را به کار می بریم و توجه مخاطب را از این طریق شکار می کنیم.
بیشتر بخوانید: زبان بدن دست ها و معانی هر کدام
حرکات درست دست ها در سخنرانی:
- از حرکات دست خود به عنوان یک ابزار داستان پردازی، استفاده نمایید. افعال را با استفاده از حرکات دست های خود، با قدرت بیشتری تلقین نمایید.
- به یاد داشته باشید که نباید بیش از حد از حرکات دست های خود بهره ببرید. از ژست های دستان برای تاکید روی بعضی افعال بهره جسته و آن را به موقع به کار برید.
- در زمانی که حرکات دست ها ضرورتی ندارد، آن ها را در دو سمت بدن نگاه دارید تا در زمان احتیاج، از ژست دست ها بهره بگیرید.
- از حرکات نمادین دست ها و انگشتان برای ابراز بعضی مفاهیم بهره ببرید. به طور نمونه نشان دادن دو انگشت، به معنای عدد 2 بوده و یا یک دست بالا آورده شده، به معنای توقف است.
- برای نشان دادن بعضی مفاهیم چون شکل، اندازه، طول و غیره از حرکات توصیفی دست ها بهره بگیرید.
- از دست ها برای نشان دادن احساسات و عواطف بهره ببرید. به طور مثال دو دست گره شدن در هم، به معنای درخواست و خواهش و … .
- حین استفاده از ابزار بصری، از دستان خود برای اشاره یا دنبال کردن تصاویر بهره ببرید و به این شکل مخاطب را به دنبال کردن آن تصاویر، ترغیب نمایید.
- حرکات دست خود را با قسمت های مختلف بدن، در تمایز قرار دهید. لازم نیست که تنها از حرکات دست های خود بهره بجویید، ممکن است حرکت پا، سر و … نیز موثر واقع شوند.
5) حرکت روی صحنه
حرکت روی صحنه سخنرانی، یک روش عالی برای نشان دادن آن است که دارای اعتماد به نفس هستید و به تمام مخاطبان خود توجه کافی دارید. این حرکت روی صحنه و جا به جایی در موقعیتی که ایستاده اید، نشان از قدرت رهبری شما داشته و قدرتتان را به نمایش می گذارد. زمانی که دارای زبان بدن با اعتماد به نفس هستید، گوش دادن به سخن شما پویاتر و جالب تر به نظر خواهد رسید. در این صورت مخاطبان نه تنها بیشتر جذب سخنرانی شما می شوند، بلکه پیغام های ضمنی آن را با اعتماد بیشتری دریافت خواهند کرد.
مناسب ترین حرکت ها:
- برای قدم زدن و جا به جایی روی سن، نباید هر 30 ثانیه یک بار این کار را انجام دهید. ضروری است که حداقل 3 دقیقه در یک نقطه ثابت بمانید و سپس جای خود را تغییر دهید. به یاد داشته باشید که حرکت پیوسته و زودهنگام، باعث حواس پرتی مخاطب خواهد شد.
- سعی کنید زمان تغییر مکان خود روی صحنه را با عوض شدن موضوع یا زیرتیتر صحبت، تنظیم کنید.
- هنگام پرسیدن سوال یا بیان نکته ای مهم، به سمت مخاطب خود حرکت کنید.
- وقتی که در حال حرکت به قسمتی دیگر از صحنه هستید، دقت داشته باشید که در این شرایط پشت خود را به بخشی از جمعیت حاضر ننموده باشید. این آن ها را از میدان بیرون نموده و به همان اندازه نیز دور از نزاکت به نظر خواهد رسید.
بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس در مصاحبه
6) حالت چهره
مردم به وسیله حالت چهره متوجه انگیزه ها و عواطف مخاطب خود می شوند. این چیزی شبیه به بازیگری است. شما می توانید به یاری حالت چهره خود، مفاهیم و احساسات مورد نظر را به مخاطبان القا کنید. می توانید حالت چهره ای محبت آمیز، مصنوعی یا غیرمحبت آمیز و جدی بگیرید و به یاری هر یک نوع مفهوم خود را اصیل تر و باورپذیرتر بنمایید. سعی کنید با چهره خود صحبت نموده و شادی، غم، عصبانیت و تعجب را نشان دهید. صورت شما می تواند احساسات درون صحبت هایتان را منعکس کند.
چهره مناسب:
- هنگام کوشش برای نشان دادن شوک یا گیجی، ابروهای خود را بالا ببرید.
- اگر می خواهید عصبانیت و نگرانی را انتقال دهید، باید اخم نمایید.
- وقتی خوشحالی را به شکلی در صحبت هایتان شرح می دهید، به سادگی لبخند بزنید.
- برای لحظات غمگین و غم انگیز، کمی اخم نموده و طرفین لب های خود را به سمت پایین خم کنید.
7) عادت های مخصوص و آزاردهنده
رفتارها و عادات عصبی، چیزی است که مخاطبان را معذب و ناراحت خواهد ساخت. آن ها نکاتی مهم در ایجاد اعتماد به نفس در زبان بدن هستند. عادت های رایج شما که ممکن است از آن ها مطلع نباشید، می تواند شامل نکاتی در خصوص موها یا کت و شلوارتان باشد. شاید دست هایتان را در جیب های خود قرار داده و یا بیش از اندازه از کلماتی چون خب، پس، مانند و … استفاده می کنید. این عادات برای مخاطب آزاردهنده بوده و موجب خستگی، کلافه شدن و حواس پرتی او خواهند شد.
ترک عادت های غلط:
- برای شکستن این عادات و کنار گذاشتن آن ها، از صحنه سخنرانی خود فیلم تهیه نموده و با مرور آن، عادات آزاردهنده خود را کنار بگذارید.
- می توانید از یک دوست قابل اعتماد بخواهید که این عادات ناخوشایند شما را برایتان بازگو نماید.
8) نفس کشیدن
حتی اگر مخاطبان متوجه شکل نفس کشیدن شما نباشند، این فاکتور روی اعتماد به نفس شما، تاثیر خواهد گذاشت. حفظ یک نفس آرام و پایدار، می تواند سطح استرس شما را کاهش دهد و باعث گردد که شرایط بدنی آرام تر و در عین حال آرامش بخش تری داشته باشید. نفس های عمیق و آرام؛ همین طور تضمین می نمایند که شما با سرعت مناسب و صدای خوشایندی صحبت نموده و این اطمینان و آرامش را به مخاطب خود نیز انتقال دهید.
تمرین تنفس قبل از سخنرانی:
- قبل از حضور و آغاز به صحبت کردن در مقابل جمعیت، بعضی از تمرینات تنفسی را انجام دهید تا صدای شما گرم شده و ریه هایتان پر شوند. به آرامی 3 ثانیه نفس عمیق بکشید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا ریتم نفس کشیدنتان آرام گردد.
9) صدا
زبان بدن چیزی است که صدای شما را همراهی نموده و آن را به مراتب تاثیرگذارتر می کند. آلبرت محرابیان در خصوص اهمیت پیغام های کلامی و غیرکلامی مقالات مختلفی منتشر ساخته است. قانون مشهور 7-38-55 وی می گوید که کلمات ما 7 درصد از مفهوم را منتقل می سازد؛ لحن 38 درصد آن ها و در نهایت زبان بدن به اندازه 55 درصد آن را به مخاطب خواهند رساند. وقتی این سه عنصر را به شکلی مناسب با هم ترکیب کنید، مخاطبان خود را به دست آورده و آن ها ارتباط درستی با شما برقرار خواهند کرد.
تمرین صدا برای سخنرانی:
- تصور کنید رشته ای روی تاجی بر سر خود دارید که به آرامی کشیده می گردد. این باعث می گردد که هوای بیشتری به ریه های شما وارد شده و حین صحبت کردن با اعتماد به نفس بیشتری واژگان را ادا کنید.
- فیلم هایی از گفتارهای خوب و بد را تماشا کنید تا ببینید که چطور کلمات با زبان بدن در تطابق قرار می گیرند.
همچنین بخوانید: تقویت صدا برای سخنرانی با تمریناتی ساده و موثر
خلاصه
1. اغلب اوقات لبخند بزنید.
2. راست بایستید.
3. در یک موقعیت توأم با احساس قدرت قرار بگیرید.
4. فضا را برای استفاده مناسب خود، به کار گیرید.
5. از حالات چهره برای بیان احساسات بهره ببرید.
6. به روشنی و با اطمینان صحبت کنید.
7. نفس کشیدن را از قلم نیاندازید.
8. با مخاطبان خود روبرو شوید.
9. به اسلایدهای ارائه شده، اشاره نمایید.
سخن پایانی
زبان بدن شما یک مجری حرفه ای و بسیار کارآمد روی صحنه است. این ابزار، می تواند ارائه شما را با موفقیت همراه ساخته و یا آن را به کلی تخریب نماید. برای سخنرانی خود، از قبل وقت بگذارید و تمامی نکات و اصول را در خصوص آن، تمرین نمایید. با مطالعه و آنالیز علت استرس سخنرانی می توانید بر بسیاری از آن ها فایق آمده و سخنرانی موثری داشته باشید.
شما از چه ترفندها و اصولی برای بهبود شرایط سخنرانی های خود و تاثیرگذاری روی مخاطبان استفاده می کنید؟ با ارسال پیغام، ما و مخاطبین انگیزه را در تجربیات خود سهیم کنید.
منبع: مجله انگیزه