جنگلکاری شمال تهران با گونه های بومی

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران ضمن اشاره به تداوم تخصیص بودجه به طرح حفظ ، احیاء و توسعه منابع طبیعی در شمال تهران در لایحه بودجه سال 1401 گفت: این منطقه را با گونه های بومی جنگلکاری خواهیم کرد.

جنگلکاری شمال تهران با گونه های بومی

به گزارش وبلاگ اخبار و رویدادها در لایحه بودجه سال 1401 در ذیل برنامه حفاظت، احیا و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی برای طرح حفظ ، احیاء و توسعه منابع طبیعی در شمال تهران 13 میلیارد و 620 میلیون تومان در نظر گرفته شده است که به گفته معاون فنی اداره منابع طبیعی استان تهران این بودجه در مقایسه با اعتبار امسال تغییر چندانی ننموده است.

سید نقی عزیزی در گفت و گو با وبلاگ اخبار و رویدادها افزود: در ارتفاع 1800 متر به بالا که ساخت و ساز ممنوع اعلام شده است و از سال 89 طرحی برای حفاظت و مراقبت از عرصه های منابع طبیعی شمال تهران واقع در دامنه جنوبی البرز به سمت شهر تهران تهیه و اجرا شده است و مسوولیت این کار برای دو استان تهران و البرز تعریف شده است که این کار در محدوده استان تهران بر عهده شهرستان های تهران و شمیرانات است و هر ساله در بودجه اعتباراتی برای این کار در نظر گرفته می گردد ولی بسته به نوع و حجم پروژه تعریف شده رقم اعتبارات آن در سال های مختلف نوسان دارد.

وی افزود: بودجه این بخش در لایحه سال 1401 مشابه امسال است ولی امیدواریم بهتر تخصیص پیدا کند چون بودجه مصوب مهم است ولی مهم تر از آن بودجه تخصیص یافته است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران درباره اقدامات صورت گرفته در امسال برای مراقبت از عرصه های طبیعی شمال شهر تهران گفت: از الان به بعد باید منتظر تخصیص بودجه از سوی دولت باشیم تا بتوانیم در این فصل پروژه ها را انجام دهیم چون در ماه های پیش روی امسال فصل جنگکاری و بهار سال آینده زمان آبیاری و مراقبت است و این کار با بودجه سال 1400انجام می گردد.

عزیزی درباره تفاوت جنگلکاری در شمال تهران در سال آینده در مقایسه با سال های قبل اظهارکرد: اقدامات صورت گرفته در 11 سال اخیر آسیب شناسی و نقاط ضعف و قوت آن شناسایی شده است و بر این اساس عمل خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه چند موضوع در جنگلکاری اهمیت دارد، گفت: یکی از این موضوعات انتخاب محل مناسب است یعنی از لحاظ خاک، ارتفاع و بارندگی شرایط مناسبی داشته باشد چون باعث صرف هزینه کمتر برای زنده مانی و نگهداری درختان می گردد بنابراین امسال مکان یابی بهتری را انجام داده ایم علاوه بر آن گونه های بومی منطقه را می کاریم و همگام با طبیعت عمل می کنیم. از جمله این گونه ها می توان به اُرس، داغداغان و بادام وحشی اشاره نمود ولی کاج نمی کاریم چون رویشگاه این گونه، منطقه ها اطراف تهران نیست.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران افزود: گونه هایی را می کاریم که احتیاج آبی کمتری داشته باشد و با هزینه کمتر بتوانیم از آن ها نگهداری کنیم چون در جنگلکاری کاشت درخت مهم است ولی داشت و زنده مانی آن خیلی مهمتر است.

وی درباره تثبیت مالکیت دولت در عرصه های منابع طبیعی شمال تهران به عنوان یکی از اهداف تخصیص بودجه برای حفظ ، احیاء و توسعه منابع طبیعی در شمال تهران در لایحه بودجه سال 1401 گفت: منظور از تثبیت مالکیت دولت، اجرای قانون و اصلاح کردن نقشه هاست. نقشه های قبلی با ابزارهای قدیم تهیه شده بود. در حال حاضر به یاری ابزار تازه مانند جی آی اس و جی پی اس و ... در حال به روز کردن نقشه ها هستیم به گونه ای که با طبیعت همخوانی داشته باشد و اطلاعات ما دقیق ترگردد.

عزیزی در انتها در پاسخ به این پرسش وبلاگ اخبار و رویدادها که در شرایطی که قرار بود کاداستر اراضی ملی در امسال به انتها برسد، چرا برای این موضوع در لایحه بودجه سال آینده، اعتبار پیش بینی شده است، اظهار کرد: به دلیل تخصیص پیدا نکردن اعتبار کافی، این هدف محقق نشد البته از سال گذشته شدت پیدا نموده است؛ به گونه ای که بیش از50 درصد از اراضی ملی استان تهران دارای سند تک برگی شده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "جنگلکاری شمال تهران با گونه های بومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگلکاری شمال تهران با گونه های بومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید